A következő évadban különleges koncertet ad a Pannon Filharmonikusok az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány partnereként. Az együttműködésről Vajda Gergely, az alapítvány programigazgatója beszélt.
– Mi a jelentősége a Pannon Filharmonikusokkal kötött megállapodásnak?
– Az Eötvös Alapítvány által megvalósított mentorprogram nem lenne teljes, ha karmesterek és a zeneszerzők nem méretnének meg a valós koncertéletben is. A karmesterek esetében elengedhetetlen, hogy legyen egy jól körülhatárolható, mondjuk úgy, vizsgafeladat, amely abból áll, hogy több szempont szerint össze kell állítani egy hangversenyprogramot, majd be kell tanítani a zenekarnak és el is kell vezényelni a koncertet. Ebben lesz segítségünkre a Pannon Filharmonikusok.
– Hogyan esett a választás a pécsi zenekarra?
– Az alapítvány számára fontos, hogy nyitottságra, partnerekre leljen. A következő évadban a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával és a Pannon Filharmonikusokkal fogunk együttműködni. A pécsi együttessel számtalanszor dolgoztunk már együtt Eötvös Péter is és én is. Egy nagyon innovatív és rugalmas zenekar, akik az ország egyik legjobb akusztikájú hangversenytermében dolgoznak. Az egyeztetések során nagyon könnyű volt megtalálni azokat a kapcsolódási pontokat, amik kölcsönös előnyökhöz vezetnek.
– Milyen időtávra szól a közös munka?
– A támogatási rendszerünknek megfelelően mindig három évekre tervezünk, a jelenleg futó mentorprogramból pedig még egy év van hátra. Ha az ember olyan partnerre lel, akivel eredményes a közös munka, akkor folyton keresi a lehetőségeket az újabb és újabb projektekre. Ez a PFZ kapcsán is így van, jelenleg is a jövőt tervezzük.
– Feltétel volt a kortárs zene előadásában való jártasság? A PFZ-ről mit lehet elmondani?
– A Pannon Filharmonikusok épp annyira érzi otthon magát a kortárs zenében, mint amennyire volumene és a hazai zenekarok között elfoglalt státusza azt megköveteli. Álláspontom szerint – és ezt sokszor is hangsúlyozom – az volna az ideális, ha egy magára valamit is adó szimfonikus együttesnél a mindennapok része lenne a kortárs művek műsoron tartása. A PFZ ezen a területen is invenciózus, és mindig is megvolt az ambíciója arra, hogy korunk zenéje a működésük része legyen. A koncertekről folyamatos egyeztetés zajlik, hiszen ez is feladata a mi mentoráltjainknak, hogy olyan programot állítsanak össze, ami illeszkedik adott esetben egy már futó sorozatba.
– Novemberben Toby Thatcher vezényli majd a PFZ-t, a középpontban pedig egy basszusklarinétra írt versenymű lesz.
– Egy korábbi, a fúvósötös köré épülő mesterkurzus kapcsán került előtérbe a basszusklarinét, amire szinte alig íródott versenymű, ezért ha nem is hiánypótlásról, de mindenképpen különlegességről beszélhetünk. Aaron Holloway-Nahum komponált erre a hangszerre, ami mellett Stravinsky A katona története hangzik majd el Mácsai Pál narrációjával.
Ami a PFZ-vel közösen összeállított műsort illeti, úgy gondolom, hogy az együttes jól ismeri a saját, egyébként vegyes összetételű közönségét. Biztos benne, hogy elnyeri majd a tetszésüket a koncert és a most először hallható darab is.