Alireza Ghorbani december 22-én Lost in Love – Persian love songs című albumának dalait hozza el a Müpába, megidézve a legendás „Rózsák kertjét”, amely kiapadhatatlan ihletforrásként szolgált a legnagyobb perzsa költők alkotásaihoz.
Amióta az ember maga mögött hagyta Az ezeregyéjszaka meséit, ritkán találkozhatott a klasszikus perzsa kultúra örökkévaló alkotásaival. A kivétel is csak a szabályt erősítette, ahogy Szalai Péter, Szőke Szabolcs és Tóth Evelin triója, a Rubái – mely 2009-ben Omar Khajjám négysorosaiból zenésített meg egy albumra valót. Khajjám nemcsak költőként, de csillagászként és matematikusként is maradandót alkotott, ráadásul fényes példát mutatva: ő soha nem írt az uralkodókat dicsőítő költeményt…
Ami az uralkodókat illeti, 1979-ben az utolsó iráni sah, Mohammad Reza Pahlavi diktatúráját megdöntötte a Khomeini ajatollah vezette iráni forradalom. Ennek következtében a nyugati zenei irányzatok háttérbe szorultak, ugyanakkor a klasszikus iráni zenének jelentős reneszánsza támadt.
Persze aki nőnek született, Iránban hiába kutatta volna zenei gyökereit, hiszen a forradalom megtépázta a nők jogait: például azt a jogot, hogy egy énekesnő szólóalbumot készíthessen. A legjobbak így arra a kockázatos lépésre kényszerültek, hogy nyugati kiadókkal és zenészekkel szövetkezzenek, mint Ooldouz Pouri, vagy mestere, Mahsa Vahdat, aki az utóbbi hónapok egyik legsikeresebb albumát készítette a Kronos Quartettel (Placeless címmel).
A Fesztivál Színházban december 22-én fellépő Alireza Ghorbani fényes nemzetközi pályafutása mögött is nyugati kiadó és menedzsment áll, de férfiként ő a hazájában is prófétává válhatott.
Alireza mélyen vallásos családban született 1972-ben, és már gyerekkorában kitűnt a Korán átszellemült recitálásával, miközben a rádióban hallgatott slágereket is betéve tudta. Tizenkét évesen kezdte meg zenei tanulmányait, és 1999-ben az Iráni Iszlám Köztársaság Nemzeti Zenekarának szólóénekese lett.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.
Alireza művészetében kristálytisztán tükröződik a perzsa zenei reneszánsz gazdagsága: a szakrális és a világi dalköltészet kincsei éppúgy tartalmassá teszik, mint az archaikus és a kortárs előadásmód jegyei. Szimfonikus és kamarazenekari kísérettel egyaránt tündököl. Legújabb albuma, a Lost in Love – Persian love songs a „Rózsák kertjébe” kalauzolja hallgatóit, (többek közt) azokat a misztikus költőket zenésítve meg, akik – mint Omar Khajjám, Rúmi és Háfiz – ott merítettek ihletet műveikhez. A lemez felvételeit Alireza a zeneszerző Saman Samimi (kamancheh), Milad Mohammadi (tar) és Zakariya Yousefi (ütőhangszerek) társaságában készítette – velük érkezik a Müpába is.
Hogy mire számíthatunk? – nem lehet kérdés. A legtöbbre. Olyan dalok ezek, amelyektől megszakad a szív.