Papageno Radio
- hirdetés -
Intermezzo Több tucat Goyának tulajdonított festmény eredetiségét kérdőjelezi meg egy művészettörténész

Több tucat Goyának tulajdonított festmény eredetiségét kérdőjelezi meg egy művészettörténész

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Juliet Wilson-Bareau brit művészettörténész, a Goya-életmű egyik legfontosabb szakértője szerint felül kell vizsgálni a spanyol festőnek tulajdonított képek közül több tucatnyit, azokat ugyanis nem Goya, hanem a műhelyében dolgozó tanítványok, segédek készítették.

- hirdetés -

A művészettörténész úgy véli, a múzeumoknak meg kell vizsgálni a tulajdonukban levő, Goyának tulajdonított képeket. Wilson-Bareau, aki aukciós házak szakértőjeként a műkereskedelem világát is ismeri, úgy gondolja, sok problematikus képről van szó. Szakértői munkája során rendszeresen talál olyan képeket, amelyeket Goya nevével próbálnak eladni, ő viszont úgy véli, azok nem a spanyol mestertől származnak.
Az Oxfordi Egyetem tanára, több Goya-kiállítás kurátora elmondta, évek óta ismert a probléma, de minden képtulajdonosnak magának kell elvégezni az azonosítás munkáját. Szerinte szinte minden Goya-képet birtokló múzeum tulajdonában van egy kétséges eredetű alkotás is. Némelyik ezek közül egyértelmű hamisítvány, másokat viszont a műhelyben dolgozó tanítványai, segédei festették.

Ide kapcsolódik:
Látogatórekordot döntött az idén kétszáz éves madridi Prado Múzeum

A helyzet egyik oka az, hogy eddig a műhely 1812-ből származó leltárában szereplő művek mindegyikét Goya-alkotásként azonosították. Az évek során viszont a művészettörténész szakértő arra jutott, nem mindegyiket festhette Goya. Bár azt tudták korábban is, hogy a festőnek tanítványai, segédei voltak, de csak nemrég derült ki, hogy a műhely valójában egy iskolának felelt meg, amelynek a vezetője Goya volt. Azonban az innen kikerült alkotások mindegyikét Goya nevével szignálták.

Ide kapcsolódik:
Féltve őrzött műkincseit leplezi le a spanyol Alba főnemesi család Madridban

A New York-i Metropolitan Museum már felülvizsgálta a birtokában levő műveket, ezek közül többről is kiderült, hogy nem Goya festménye, de az alkotót még nem sikerült azonosítani. A kutatás legújabb állása azonban erre is lehet esély, aminek az az egyik következménye, hogy a műkincspiac is átrendeződik. Nagy valószínűséggel csökken azoknak a festményeknek az ára, amelyekről kiderül, hogy a tanítványok vagy a műhelyben dolgozó segédek festették, a valódi Goya-alkotások értéke pedig – véli a Juliet Wilson-Bareau, aki kutatásai eredményét hamarosan, egy franciaországi Goya-kiállítás katalógusában publikálja – jelentősen növekedni fog.

(Via Guardian)

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X