• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Müpa magazin Intermezzo Könyv Zene

Zene és irodalom fonódik egybe Dragomán Györgyék estjén

Szerző: Tóth-Czifra Júlia2020. január 20.
Facebook Twitter E-mail
Kézdy Luca, Dragomán György, Tóth Evelin és Szabó T. Anna– fotó: Erdélyi Attila

Nem mindennapi koncertélményt ígér a Literárium Extra január 20-ai programja: négy kiváló művész szuverén, ugyanakkor egymásra hosszú idő óta érzékeny hangjának egybefonódásában gyönyörködhet majd Szabó T. Anna, Dragomán György, Tóth Evelin és Kézdy Luca közös estjének közönsége. Összeszokott, ám improvizációra mindig kész kvartettjük egyszerre garantál magas szakmai színvonalú és meglepetésekkel teli műsort a zene és az irodalom rajongóinak.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

Az íróházaspár, Szabó T. Anna és Dragomán György zene iránti elkötelezettsége közismert. Hétköznapjaiknak nem pusztán kikapcsolódásként szerves része a muzsika, hanem az íráshoz több szálon kötődő inspirációforrásként is. Az Oroszlánkórus „zenenovellái” vagy Szabó T. Anna dalszövegei evidens példák, ahogyan az is nyilvánvaló, milyen sokat merít mindkét életmű finoman megfigyelt zenei struktúrákból és kompozíciókból.

Míg Szabó T. Anna inkább az írás előtti zenehallgatásra, a szöveg saját dallamát még meg nem zavaró előzetes érzékenyítésre esküszik, Dragomán Györgynek éppen munka közben fontos a zene.

Saját bevallása szerint számára a barokk muzsikától a death metalig, a kortárs komolyzenétől a hard rockig bármi szolgálhat „zajfüggönyként” vagy alapritmusként. A Máglya írásának egy válságos szakaszában talált rá, mintegy véletlenül, az Eszembe jutottál című Bereményi Géza – Cseh Tamás-dal Tóth Evelin énekelte felvételére, melynek egy részletét aztán hosszú hónapokon át hallgatta végtelenítve. A rátalálásból rátalálás következett: immár a regény régóta keresett hangjára.

A dél-indiai, afrikai, szefárd énektechnikákból, valamint operai elemekből merítő és építkező, számos zenei formációban és színházi produkcióban tevékeny énekesnő, Tóth Evelin ekkoriban már ismerte és énekelte Szabó T. Anna verseit. Mint elárulta, a számára mélyen fontossá váló szövegek valahogyan mindig megtalálják őt – nem volt ez másként Szabó T. Anna műveivel sem, melyekkel magyar női költők szövegei után kutatva ismerkedett meg. Az Eső, szél, lomb című vers megzenésítése után a két szenvedélyes alkotó hamar fölfedezte egymást, és első közös estjükkel a Hadik Irodalmi Szalonban kezdetét vette egy kölcsönös tiszteleten és kíváncsiságon alapuló, izgalmas párbeszéd, melybe később – a Máglya varázslatos keletkezéstörténetét ismerve szinte sorsszerűen – Dragomán György is bekapcsolódott.

Ide kapcsolódik:
Szabó T. Anna: „Itt az ideje, hogy mélyebben felfedezzem a zene intellektuális hátterét"

Sorsszerűnek tetszik az is, hogy Tóth Evelin és a magyar jazz középnemzedékének kimagasló képviselője, a hegedűművész Kézdy Luca első közös fellépésén éppen egy Szabó T. Anna-vers hangzott el a zenész kompozíciójára illesztve. „Mintha sose lett volna máshogy” – foglalta össze Tóth Evelin e gyönyörű összefonódást. Hogy a kalandvágy, a kísérletező kedv és a magyar irodalom milyen fontos szerepet játszik közös munkájukban, azt nagyszabású római vállalkozásuk is példázza: a két művész 2018-ban elnyerte a Római Magyar Akadémia által hirdetett alkotói ösztöndíjat, melynek támogatásával Rómában készítették el és mutathatták be Nemes Nagy Ágnes Rómában írt 1947-48-as verseinek megzenésítéseit.

A három kivételesen erős, bravúrosan egymásba játszott női hang – a hegedűsé, az énekesé és a költőé – a Sztázis.Extázis és a Musica Femina projektek keretében már többször megszólalt együtt. Dragomán György egyszerre érzékeny és kompromisszumot nem ismerő, összetéveszthetetlen prózájával kiegészülve 2017 februárjában léptek föl először.

„Elfogadni vagy ellenállni? Akarni; szeretni. Beszélni, beszélgetni. A dallam átlényegíti a semmitmondó szavakat, a szöveg tere visszhangos harmóniákkal telítődik, a belső sötétséget, a fenyegető ürességet átjárja az elsöprően eleven, a semmi ellenében a teljességet követelő zene” – írta akkor Szabó T. Anna a Harmadik Hely kulturális szalonban megrendezett estről.

Az egymás iránti nyitottság, kíváncsiság és tisztelet azóta sem változott, az együtt gondolkodás és alkotás intenzív ideje pedig újabb és újabb rétegeket tár föl e különleges négyes összhangjában. A Literárium Extra dramatizált estjén Balog József rendezésében erednek majd a tőlük már jól ismert megszállottsággal zene és irodalom közös titkainak nyomába. A finoman összecsiszolt darabok mellett korábban még soha nem hallott kompozíciók is megszólalnak majd, ahogyan az ott helyben születő rögtönzések katartikus pillanataira is számíthat a közönség.

Ide kapcsolódik:
Dragomán György: „Semmi nem pótolja az élő zene élményét”

„Vannak ünnepi alkalmak, amikor váratlanul történik valami az ismert darabokkal. Mintha megnyílna valahogy a tér, és olyasmi adódik a zenében, ami korábban soha. Nyilván mindnyájan ismerjük ezt a felemelő érzést. Azt hiszem, ez nagyon közel van ahhoz, amikor írás közben »kinyílik a papír,« és hirtelen működni, élni kezd a szöveg” – nyilatkozta Dragomán György 2019 őszén az Opera Magazinnak. Sokszoros ünnepnek ígérkezik január 20-a a Müpa Fesztivál Színházának színpadán.

müpa irodalom zene szabó t. anna kézdy luca müpa magazin dragomán györgy literárium
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTe is szoktál énekelni a fürdőszobában? – Itt az Operaház legújabb reklámfilmje
Következő bejegyzés Szakértők bizonyították a Van Gogh-önarckép eredetiségét

Ajánlott Bejegyzések

Moór Marianna 1960-ban - forrás: Fortepan / Kotnyek Antal
Intermezzo

Akit „csodás szerepekkel kényeztetett az élet” – a 80 éves Moór Mariannát köszöntjük

2023. február 4.4 perc olvasás
Páll Éva - forrás: Müpa
Müpa magazin

A délszláv zenétől az erdélyi hangulatokig – A népzenét ünnepli a Müpa

2023. február 4.2 perc olvasás
Deim Pál plasztika - forrás: Ferenczy Múzeumi Centrum
Intermezzo

Deim Pál bővített retrospektív kiállítása a Virág Judit Galériában

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.