A természetben, a Bakony erdeiben rögzítette új lemezét Dés András. Az ütőhangszeres Erdőkerülő Quartetjével február 26-án a fővárosi Opus Jazz Clubban mutatja be az Einschliesslich című anyagot.
„Egyrészt izgatott vagyok, hogy az erdő atmoszférája és akusztikája mit tud hozzátenni egy zenei produkcióhoz. Másrészt azt gondoltam, az erdő megfelelő terep arra, hogy a jazzben nagy szerepet játszó spontaneitást és váratlanságot, vagyis improvizációt a csúcsra járassunk egy lemezfelvételen” – mondta Dés András.
Az együttes semmilyen klasszikus értelemben vett hangszert nem vitt magával a németbányai erdőbe és utólag sem játszott fel a felvételekre stúdiókörülmények között ütőhangszerekkel. Míg Ávéd János szaxofonon, Fenyvesi Márton gitáron, Szandai Mátyás nagybőgőn zenélt,
Dés András kizárólag azt használta ütőhangszerként, amit az erdőben talált: ágakat, leveleket, köveket, erdei terméseket. Elsősorban délután és alkonyatkor dolgoztak.
„Abban bízom, hogy aki meghallgatja a lemezt, értékelni fogja a szokatlan hangrögzítési folyamat törékenységét. Borzasztóan kellett egymásra figyelnünk és tisztában voltunk azzal, hogy nem nagyon lesz javítási lehetőség. Izgalmas kihívás volt számunkra az erdőben és a németbányai vadászházban töltött három nap, mindannyian kívül kerültünk a komfortzónánkból. De nekünk csak a zenére kellett koncentrálnunk. Egy kedves barátom főzött ránk, és térerő sem volt” – jegyezte meg Dés András, aki azt is elmondta, hogy míg a szaxofonnak jóval halkabban, a gitárnak és a bőgőnek most hangosabban kellett szólnia a megszokottnál. Az erdei kamarazenei együttjáték kereteit Szabó Viktor hangmérnök a helyszínen állította be. A zenészek fülhallgatót sem használtak.
Szerintem a jazz éppen arról szól, hogy az ember járatlan utakat keres, határterületekre téved.
Dés András hozzátette, hogy bár a felvételen hallható zene legalább felén improvizáció hallható, az előre megírt részeket korábban begyakorolták klub- és fesztiválfellépéseken. „Nem egyszerű számokat írtam, el kellett telnie egy kis időnek, hogy kézben és fejben egyaránt meglegyenek.”
A BMC Records gondozásában megjelenő lemezen hallható tizenkét szám közül több kapott különleges címet. A Life Sings On úgy született meg, hogy Dés András fia, Matyi a zenét ahhoz hasonlította, mintha valaki egy séta közben egy dallamot dúdolna. Egy másik kompozíció, a Music for Brokers címe arra utal, hogy a zenész lát némi hasonlóságot a brókerek egy-egy helyzetben történő gyors reagálása, spontaneitásra való hajlama, valamint a jazz-zenészek improvizációs képessége között.
A február 26-i lemezbemutató koncerten, az Opus Jazz Clubban Dés András már valódi ütőhangszereken fog játszani, ugyanakkor Erdőkerülő Quartetjével szívesen fellépnének a jövőben az erdőhöz hasonló szokatlan helyszíneken, ahová biztosan nem vinne magával hangszereket, mondta a művész.
„Egy ideje Bécsben élek, de sokat jövök Magyarországra. A Zeneakadémián rendszeresen tartok gyerekeknek foglalkozásokat Jazzjátszótér címmel, nemrég pedig egy békéscsabai színházi előadáshoz írtam zenét.
A kvartett jövőbeni magyarországi koncertjeit némileg megnehezíti, hogy Szandai Matyás Franciaországban él, de bízom az elszánt szervezőkben, és terveim szerint Európa-szerte be fogjuk mutatni az Einschliesslich című lemezt”.
Dés András számos jazzformáció tagjaként beutazta a világot. Játszott a Carnegie Hallban, az Amsterdam Concertgebouw-ban vagy a Damaszkuszi Operaházban is. Ütőhangszeres játéka több mint kilencven albumon hallható, zenekarvezetőként az Einschliesslich a negyedik anyaga a triójával rögzített Unquiet Stillness (2008) és A világ legrosszabb énekese (2017), valamint a Dés András Quartet által jegyzett Tourist No. 1 (2014) után.
Számos film- és színházi zenét komponált, játszott népdalénekesekkel, könnyűzenei formációkkal és kortárs zeneszerzővel. Gyakran fellép kortárs írókkal, költőkkel közös esteken.
(Via MTI)