November 10-én negyedik alkalommal, ismét a BMC-ben rendezték meg a Concerto Budapest egész napos kortárs zenei fesztiválját. „A zene nem létezik kortárs zene nélkül: ha kivonjuk a képletből, a klasszikus zenei hagyomány nem értelmezhető” – mondta Keller András művészeti vezető, és ennek jegyében az elmúlt évszázadok és az elmúlt évtizedek zenéi kerültek egymás mellé a koncerteken.
A novemberi fesztiválon a szűkebb magyar értő közönséghez komoly nemzetközi nézősereg csatlakozott, ugyanis A Hallgatás Napját a élőben közvetítette a New York-i székhelyű The Violin Channel. Szabó Stein Imre, az esemény rendezője és producere, akinek nevéhez a Zeneakadémia nemzetközi arculata és a Bartók Világverseny is kötődik az első alkalommal létrejött közvetítésről így nyilatkozott:
„A Hallgatás Napja nyolc kamerás, televíziós közvetítés igényű, élő internetes stream nézettségi adatai alapján elmondható, hogy a helyszínen tartózkodó 500 koncertlátogatón kívül további 5151 felhasználó követte az eseményeket a honlapjukon, 108 931 internetező pedig a Violin Channel közösségi oldalán figyelte a koncertetek.
Franciaország is a Concerto Budapestet ünnepelte
Keller András együttese nemrég tért haza Nantes-ból, ahol kiemelt meghívottként tizennégy koncerten adta elő Beethoven hegedűre és zongorára írt versenyműveit és maghatározó szimfóniáit januárban a franciaországi Folle Journée komolyzenei fesztiválon.
A Concerto Budapest a fesztivál tematikájának megfelelően idén Beethovennel utazott és 8 különböző műsorral összesen 13 koncertet adott Nantes koncerttermeiben és a város környékén. A Cité des congrés de Nates kongresszusi központjában, az Auditorium Waldstein és a Salle Archiduc hangversenytermekben Beethoven nagy szimfóniái, zongora- és hegedűversenyei szólaltak meg. A zenekar olyan szólistákkal állt színpadra, mint Anna Glöckel és Ayana Tsuji hegedűművészek, illetve Nicholas Angelich, Jean-Efflam Bavouzet, David Kaduch és Nelson Goerner zongoraművészek. A nyugatfrancia nagyváros közelében található helyszíneken: Saumur, La Fléche, Laval, La Roche-sur-Yon és Cholet a zenekar hat alkalommal mutatta be Beethoven VI. szimfóniáját.
A zenekar a világ élvonalbeli együtteseivel párhuzamosan állt színpadra. Az idei Folle Journée- ra 140 000 néző váltott jegyet, hogy a helyszínen lehessen tanúja a 250 koncerten fellépő 1500 művész produkciójából épülő egyedülálló zenefolyamnak.
„Rendkívüli művészi kihívás volt végigjátszani a fesztivált. Renée Martin rövid, legfeljebb egyórás koncertekből álló, Nantes és környéke több helyszínén egyszerre zajló komolyzenei folyamot álmodott meg, vagyis – éppúgy, mint A Hallgatás Napján – a közönség sokkal több zenét és zenekart tud meghallgatni, mint egy hagyományos fesztiválon. Minden koncertünk teltházas volt, René Martin, a fesztivál alapítója az imént tájékoztatott, hogy összesen 20 000 néző volt kíváncsi Concerto Budapest előadásaira. A zene a hangok és nem a számok művészete, de, nem tagadom, hogy most ez a számokban is mérhető siker büszkeséggel tölt el”– közölte Keller András karmester, az együttes művészeti vezetője.
Mint arról korábban hírt adtunk, a zenekar, a Folles Journée 2020 májusában Japánban megvalósuló fesztiváljára is meghívást kapott.
Az élő közvetítés valós ideje után további 81 813 érdeklődő tekintette meg világszerte a 12 órás kortárs zenei folyamot.” Szabó Stein Imre rávilágított, hogy „ez azt is jeleni, hogy összesen 195 895 fő nézte meg a 2019 A Hallgatás Napja fesztivált az Egyesült Államoktól Új-Zélandig. Ha pedig ehhez hozzávesszük az élő közvetítést beharangozó bannerek és azok átkattintás utáni nézői látogatottságát, ami újabb 208 892 fő, akkor az egészen hihetetlen 404 787-es nézőszámhoz jutunk. A Concerto Budapest és Keller András tehát kortárs zenei rekordot döntött” – szögezte le.
„A Hallgatás Napja Keller András eredeti koncepciója szerint olyan tiszta, természetes erővel jár át a kortársból a klasszikusba és vissza, hogy mindig is az volt az érzésem, hogy eleve itt, ezen a fesztiválon élhető át, hogy a zene élő szövet. Ahogy Tandori írta az eszméletről, itt a zene állandóan következik” – mondta el Szabó Stein Imre, aki emlékeztetett arra, hogy „ugyanakkor azt a nehéz sorsot is láttam, hogy mivel a kortárs címke megjelenik a névben, csak a legelszántabb néhány száz vájtfülű zenerajongó jelenik meg a koncerten. Azt gondoltam, ha tovább akarunk lépni, akkor ezt a valóban élő zenét egy nemzetközi léptékű élő közvetítéssel külföldön és itthon is igazán üggyé lehet tenni.”
Hozzátette: „Szeretném, ha nemzetközi branddé válna az A Hallgatás Napja, mivel egészen különleges és Európában is egyedülálló – ha sikeres és ismert, rengeteget tehet és tesz a magyar kortárs zene ügyéért. Az élő internetes közvetítést a BMC kitűnő munkatársaival közösen valósítottuk meg, a nagyterem és az Opus Jazz Club programjait maradéktalanul közvetítettük.
A Hallgatás Napja több mint negyven művet, hat világpremiert és öt hazai premiert gyúr tizenhárom koncertbe. A fesztivál Kurtág Márta és Jeney Zoltán halálára is reflektált.