Papageno Radio
Intermezzo Richard Strauss életműve csupa izgalmas ellentmondás

Richard Strauss életműve csupa izgalmas ellentmondás

Hosszú pályája során a zeneszerző többféle stílusban is alkotott: írt utó­romantikus műveket, volt az expresszionizmus előfutára, ké­sőbb a neoklasszicizmus hangján is megszólalt. A Nemzeti Filharmonikusok koncertjén a kiváló német karmester, Michael Sanderling Strauss két, egymástól időben és stílusban egya­ránt távoleső kompozícióját vezényli március 5-én a Müpában.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

A Hősi élet a harmincnégy éves alkotó nagyszabású szimfonikus költeménye, amely annak idején az ifjú Bartókot is lenyűgözte: utóromantikus mestermű, amelynek szerzője a Hőst úgy ábrázolja, hogy nem lehet kétsé­günk: önarcképet fest, ráadásul a mű váltakozva szólal meg a pátosz és az (ön)irónia hangján.

Michael Sanderling – fotó: Marco Borggreve, forrás: mupa.hu

Közel hat évtizeddel később, Strauss élete alkonyán keletkezett az Oboaverseny, ez a napfé­nyes-szelíd kései opus, amely pár hónappal a II. világháború be­fejezése után zavarba ejtőn derűs, optimista hangon szólal meg. Egy Németországban állomásozó amerikai katona, civilben a Pittsburghi Szimfonikusok szólóoboása kopogtatott be Strauss garmischi villájába, hogy elbeszélgessen vele és megkérdezze: nem akarna-e oboaversenyt írni? A házigazda nemmel felelt, ám a kérdés bogarat ültetett a fülébe, s nemsokára mégis megalkotta a művet, melyet ezen a koncerten a Londoni Szimfoni­kusok büszkesége, Juliana Koch tolmácsol.

Juliana Koch – forrás: Nemzeti Filharmonikusok

A hangversenyt a Hősi élet előtt egy minden iróniától mentesen heroikus mű, Beethoven Goethe nyomán komponált Egmont-nyitánya indítja.

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

Promóció

X
X