Papageno Radio
- hirdetés -
Intermezzo „Ha nem tanítanék, akkor nem tudom, milyen színész lennék" - Máté Gábor...

„Ha nem tanítanék, akkor nem tudom, milyen színész lennék” – Máté Gábor 65 éves

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

1955. április 29-én született Máté Gábor Kossuth- és Jászai Mari-díjas, valamint Érdemes Művész kitüntetéssel elismert színész, rendező, egyetemi tanár, a budapesti Katona József Színház igazgatója.

Első bálványa Rátonyi Róbert volt, majd Gábor Miklós Hamletje tett rá kiskamaszként nagy hatást. A Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakán 1980-ban végzett, Major Tamás és Székely Gábor tanítványa volt. A kaposvári Csiky Gergely Színházban kezdte pályáját még negyedéves főiskolásként,  majd 1987-ben a budapesti Katona József Színházhoz szerződött, de mindkét teátrum emblematikus előadásaiban jelentős szerepeket játszott. Vendégként dolgozott Egerben, a varsói Teatr Dramatycznyben és Szegeden. Gyakran visz színre magyar színpadokon ritkán játszott darabokat, közöttük jó néhány kortárs magyar dráma ősbemutatója is megtalálható.

- hirdetés -

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanít, 2011-ig az intézmény rektorhelyettese is volt. A tanításról így vallott egy interjúban: „Ha nem tanítanék, akkor nem tudom, milyen színész lennék. Rugalmasságom, kíváncsiságom, állandó kontrollom révén én összességében többet kapok a tanítástól, mint a tanítványaim. Folyamatosan vigyáznom kell, hogy ne vizet prédikáljak, miközben bort iszom.”

Ide kapcsolódik:
Megrázó történet kommentár nélkül – Megnéztük a Szép csendben című filmet

Számtalan szakmai elismerése van, többször kapta meg a Színikritikusok, a Film- és Tévékritikusok díját, a POSZT zsűrijének elismerését. „Az úgynevezett nagy szerepekben nem árt, ha a színész megtalálja önmagát. A szereposztásnál dőlnek el a dolgok. A rendező felelőssége, hogy a színészre olyan szerepet osszon, amelyben szakmai fejlődést érezhet. Az önmagunk keresése automatikus. Önkéntelenül is belegondolunk: én milyen vagyok, az adott szerep és köztem mennyi a hasonlóság, mik a különbözőségek.

Akkor tudunk hitelesek lenni, ha találunk hasonlóságot, addig elemezzük a szerepet és ezzel együtt magunkat, míg ha nem is találunk sok egyezést,
lassan a próbák során azonosulunk.

Tehát elhitetjük magunkkal, hogy mindaz, ami a darabban a szereplővel történik, az velünk történik. Hogy ki mennyire végzi el ezt a munkát, az nyilván típus kérdése is” – fogalmazott egy alkalommal a pálya nehézségéről.

2013-tól a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja. Színházi naplók címmel 2018-ban jelent meg egy válogatás személyes naplójának bejegyzéseiből.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X