Folyamatosan frissülő cikkünkből megismerheti a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán elhangzó érveket és álláspontokat – a fenntartó, az egyetem, jelenlegi és volt hallgatók, oktatók, színházi vezetők véleményét.
Első figyelmeztetés – #freeSZFE címmel szerveznek közös éneklést az egyetem hallgatói a Kossuth térre. Az esemény időpontja július 3. 10-től 12 óráig. Részletek ide kattintva olvashatók.
Volt és jelenlegi hallgatók közül megszólalt Stern Lili, Simkó Katalin. Radnay Csilla és Rozs Tamás a Kaposvári Egyetem óraadóiként szerzett tapasztalatukról számoltak be nyilvános Facebook-posztokban.
Seregi Zoltán békéscsabai, Balázs Péter szolnoki, Pataki András soproni színházigazgató arról beszéltek az Origón megjelent interjúban, hogy Budapesten végzett fiatal színészek nem jelentkeznek színházaikba. Balázs Péter úgy fogalmazott, nincs jó véleménye az SZFE-ről, Seregi Zoltán pedig arról számolt be, „a kőszínházakban hagyományos darabokat játszanak, és ezekben karaktereket kell építeni, szituációkat kell eljátszani. Ezt nem látom a vizsgaelőadásokon.”
Az országgyűlés július 1-jén tűzi napirendjére az egyetem ügyét.
„Jelenleg úgy látom, hogy az SZFE több olyan problémával is küzd, amely megnehezíti, hogy a színházi szakemberek utánpótlásában arányos szerepet töltsön be. Ebből a szempontból én egy igazságosabb rendszer kialakításában hiszek” – fogalmazott Vidnyánszky Attila az egyetem modellváltása kapcsán a Mandinernek. Hozzátette, a szakma véleménye megoszlik az intézmény egyes képzéseinek minősége és hatékonysága kapcsán, sokakban felmerül az újragondolás, a továbbfejlődés igénye.
Megfogalmazta gondolatai Róbert Júlia dramaturg, Egressy G. Tamás, a Spirita Társulat vezetője, Cseh Judit színész.
Gimesi Dóra író, dramaturg, a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatójának közösségi-médiaposztját változtatás nélkül tesszük közzé.
„És vajon milyen cudar világ vár azokra a vakmerő diákokra, „egyetemi polgárokra”, akik nem voltak hajlandóak az egyetem oktatóival együtt a jobboldalt gyalázni? Akik esetleg nem tapsoltak elég lelkesen, nem ünnepelték rocksztároknak kijáró módon azokat a Fideszt szidalmazó osztályfőnökeiket, akik a tüntetésen arról fröcsögtek, hogy a kormány tagjainak fogalmuk sincs a kultúráról, hogy azt se tudják, ki az a Várkonyi, hogy életükben nem hallottak Balázs Béláról? Az általuk folyton hangoztatott tolerancia, szabadság vajon kiterjed-e azokra is, akik a jobboldalra szoktak szavazni?
Akik nem libsik, hanem konzik?” – tette föl a kérdéseket Apáti Bence a Magyar Nemzetben közölt véleménycikkében.
A Novák Eszterrel, a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatási rektorhelyettesével készült interjúból kiderül, a színházi és a filmes szakma nem egységes, a filmes képzés jelentős támogatást és segítséget kap.
A színházi szakmát illetően Novák úgy fogalmazott: „Buta hitviták zajlanak (…). Nincs lehetőség a párbeszédre, a teljesítményünkre nem kíváncsiak, de markáns véleményük van róla.” Az oktatási rektorhelyettes arra a kérdésre, hogy mit lehetne tenni a színházi szakma kettéosztottságával ebben a helyzetben, leszögezte:
„Megérne egy részletes elemzést, hogy mi juttatta a szakmát a szakadásig. Hová vezetett a gőg, az eldönthetetlen esztétikai viták, a kölcsönös minősítések és különalkuk sora. Korábban még lehetett vitatkozni, de ahogy az erőviszonyok politikailag elbillentek, egyre kevésbé számíthattunk párbeszédre. Mára ez szinte lehetetlenné vált, a beteg gyógyíthatatlan.”
Novák Eszter megjegyzi, nem gondolja hibátlannak a rendszerüket és kíváncsi a megalapozott szakmai érvekre.
A Magyar Narancsban megjelent interjú szemlézett verziója itt olvasható:
Tóth András, a Vígszínház színművésze közösségimédia-posztjában ezt írta:
Fiatal színházi alkotók, Tarnóczi Jakab rendező, a 2019-ben végzett zenés színész szakirányú színművészosztály tagjai és Darvasi Áron színművész reagáltak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen kialakult helyzetre.
Vakablak címmel, A Magyar Teátrumi Társaság nyílt leveléről, s arról, amit kitakar alcímmel június 25-én jelent meg a SZFE Facebook-oldalán a Színház-és Filmművészeti Egyetem Intézetvezetői Tanácsa nevében Gáspár Máté, az Elméleti és Művészetközvetítői Intézet mb. vezetője által jegyzett, 2020. június 24-i keltezésű poszt, „a hallgatag többség szimpátiájának aktivizálódására, és egy felvilágosultabb jövőben igazságaink elismerésére”.
Az Origo három vidéki színház, a Győri Nemzeti Színház, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház és a zalaegerszegi Hevesi Sándor igazgatóit kérdezte meg. Mindhárom színház a Magyar Teátrumi Társaság tagja, az MTT nyílt levelét a kecskeméti színházat igazgató Cseke Péter a társaság egyik alelnökeként aláírta. Mindhárman leszögezték, az SZFE hallgatói nem nagyon akarnak vidékre szerződni. (Erről ír Seregi Zoltán, a szintén MTT-tag Békéscsabai Jókai Színház igazgatója a Magyar Nemzetben közzétett írásában is.) Forgács Péter, a Győri Nemzeti Színház vezetőjének vegyes tapasztalatai vannak a budapesti és a kaposvári színésznövendékek kapcsán, Cseke Péter találkozott „hihetetlenül tehetséges és bántóan tehetségtelen, Színművészetit végzett, fiatal színésszel egyaránt”, a zalaegerszegi igazgató, Besenczi Árpád „arról beszélt, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem voltaképpen levegőnek nézi a vidéki színházakat”.
Sodró Eliza, Pelsőczy Réka, Szabó Máté, Barnák László, Ágoston Péter saját színészi, igazgatói, osztályvezetői, rendezői tapasztalatait ebben a cikkünkben foglaltuk össze.
Schilling Árpád, Ascher Tamás és Funk Iván rendezők Facebook-posztjait itt foglaltuk össze.
2020. június 24-én Palkovics László találkozott az SZFE hallgatóival, a találkozón két szakmai szervezet képviselői vettek részt.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) hallgatóinak intézményük jövőjét érintő követelései lényeges visszalépést jelentenének az egyetem jelenlegi helyzetéhez és ahhoz a jövőbeli állapothoz képest is, amit az új fenntartói modell hozna – hangsúlyozta az innovációs és technológiai miniszter szerda délután Budapesten újságíróknak, leszögezve: a javaslatokat nem tudja elfogadni.
Csernai Mihály, az SZFE HÖK elnöke – akit előzetesen megkérdeztünk – a találkozó után sajtónak tájékoztatásul elmondta, reménykeltő a gesztus, hogy Palkovics László nyitottnak mutatkozott az elindult párbeszédre, csakúgy, mint a szakmai szervezetek képviselői. A hallgatók kinyilvánították, elhatárolódnak a kultúrharcoktól., és bizakodnak abban, hogy a párbeszéd valós lesz.
„Elgondolkodtató, hogy nem értékek mentén határozzák meg oktatásuk lényegét (ti. az SZFE – a szerk.), mint ahogy az is elgondolkodtató, hogy a „világra érzékeny, árnyalt gondolkodást” tanítják.
Tanítják?! Hogyan is lehet azt tanítani? Nem lehet, hogy a „világra érzékeny, árnyalt gondolkodás” tanítása maga az ideológiai, világnézeti befolyásolás?” – írta a Magyar Nemzetben közölt véleménycikkben Galántai Csaba színháztörténész, korábban a Kaposvári Egyetem színházi tanszékének vezetője.
2020. június 21-én demonstráltak a Színház- és Filmművészeti Egyetem előtt.
A tüntetést az egyetem modellváltását, átalakítását illető bizonytalanság és transzparenciahiány hívta életre. Az eseményről mi is beszámoltunk. A tüntetés szónokainak beszédeit itt foglaltuk össze.
2020. június 20-án a Magyar Teátrumi Társaság nyílt levelet tett közzé a Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakulása kapcsán.
A nyílt levelet változtatás nélkül közültük.
2020. június 16-án az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakmai egyeztető fórumára, amelyet az egyetem modellváltásával kapcsolatban tartottak, az SZFE nem kapott meghívást.
2020. május 26-án Semjén Zsolt benyújtott egy törvényjavaslatot, amely szerint – a korábbi 2021. január 1-jével ellentétben – 2020. szeptember 1-től a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) vagyona állami helyett alapítványi fenntartásba kerülne, az intézményt érintő jelentősebb döntéseket pedig az alapítvány kuratóriuma hozná meg.
Az SZFE erről a sajtóból értesült, más, hasonlóan alapítványi fenntartásba kerülő egyetemekkel ellentétben időben haladékot nem kapott. Az egyetem vezetésének a határidő módosítása komoly problémát jelent nem csupán a járványhelyzet miatt, hanem azért is, mert más egyetemek esetében az átalakítás jóval hosszabb idő alatt zajlott le.