Fiatal színházi alkotók, Tarnóczi Jakab rendező, a 2019-ben végzett zenés színész szakirányú színművészosztály tagjai és Darvasi Áron színművész reagáltak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen kialakult helyzetre.
Az Origo három vidéki színház, a Győri Nemzeti Színház, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház és a zalaegerszegi Hevesi Sándor igazgatóit kérdezte meg. Mindhárom színház a Magyar Teátrumi Társaság tagja, az MTT nyílt levelét a kecskeméti színházat igazgató Cseke Péter a társaság egyik alelnökeként aláírta. Mindhárman leszögezték, az SZFE hallgatói nem nagyon akarnak vidékre szerződni. (Erről ír Seregi Zoltán, a szintén MTT-tag Békéscsabai Jókai Színház igazgatója a Magyar Nemzetben közzétett írásában is.) Forgács Péter, a Győri Nemzeti Színház vezetőjének vegyes tapasztalatai vannak a budapesti és a kaposvári színésznövendékek kapcsán, Cseke Péter találkozott „hihetetlenül tehetséges és bántóan tehetségtelen, Színművészetit végzett, fiatal színésszel egyaránt”, a zalaegerszegi igazgató, Besenczi Árpád „arról beszélt, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem voltaképpen levegőnek nézi a vidéki színházakat”.
Sodró Eliza, Pelsőczy Réka, Szabó Máté, Barnák László, Ágoston Péter saját színészi, igazgatói, osztályvezetői, rendezői tapasztalatait ebben a cikkünkben foglaltuk össze.
Tarnóczi Jakab a Magyar Teátrumi Társaság levelének (a levél teljes terjedelmében itt olvasható) egy bekezdésére reagál saját tapasztalataival. A kérdéses bekezdés: „A magyar felsőoktatás képzési területei közül a színházi és filmes képzés az adófizetők által finanszírozott legdrágább felsőfokú oktatási területek közé tartozik, ehhez képest az egyetemen végzett hallgatók nem szolgálják ki a magyar kőszínházi hálózatot, melyet az adófizetők befizetéseiből, közfeladatellátás céljából tart fenn az ország. Az elmúlt évtizedben folyamatosan csökken azon színészhallgatók száma, akik végzésük után a kőszínházakban helyezkednek el. Különösen fájó az is, hogy a végzett színházrendezőket alig-alig hívják rendezni a kőszínházakba. Ennek elsősorban az az oka, hogy az egyetem oktatói közössége a független szféra felé orientálja a hallgatókat, mely bár szakmailag érdekes és fontos kihívás, ugyanakkor az ország színháznézőinek kiszolgálása szempontjából megengedhetetlen. A tanári kar nem viseli a felelősséget a közpénzből fenntartott kőszínházaink szakemberekkel történő ellátása iránt!”
Tarnóczi Jakab Facebook-bejegyzésében felsorolja, az elmúlt években mely színházakban dolgozott, és jelzi, ezek közül melyik tagja a Magyar Teátrumi Társaságnak (a felsorolt 6 színházból 3), és hozzáteszi, ezeken kívül hét különböző kőszínháztól kapott meghívást, amelyeket idő szűke miatt nem tudott vállalni, ezek között volt Cseke Péter meghívása a kecskeméti Katona József Nemzeti Színházba (Cseke Péter a Magyar Teátrumi Társaság alelnöke, a levél egyik aláírója – a szerk.)
Tarnóczi Jakab 2019-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem színházrendező, zenés szakirányú képzésén, osztályfőnöke Ascher Tamás volt. 2020 augusztusától a budapesti Katona József Színház társulatának tagja.
A 2019-ben végzett színművész – zenés színész szakirány osztály tagjai videóban sorolják fel, mely kőszínházakban dolgoztak, dolgoznak:
A 2019-ben végzett színművész – zenés színész szakirányú osztályt Novák Eszter és Selmeczi György vezette. Tagjai: Bori Réka, Borsi Balogh Máté, Brasch Bence, Czvikker Lilla, Fáncsik Roland, Fekete Gábor, Hajdu Péter István, Hunyadi Máté, Imre Krisztián Márk, Jenővári Miklós Péter, Józsa Bettina, Kurucz Dániel, Ladányi Júlia, Litauszky Lilla, Mentes Júlia Virgínia, Nagy-Bakonyi Boglárka, Széles Flóra
Darvasi Áron színművész szintén Facebook-bejegyzésben sorolja fel, hogy az elmúlt évben mely vidéki színházak igazgatóival tárgyalt szerződési céllal. Ír egy elmaradt vizsgáról, és beszámol arról, hogy a Déryné Programba egy előadásukat nem választották be.
Darvasi Áron 2020-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, osztályfőnökei Hegedűs D. Géza, Forgács Péter és Marton László voltak. Osztálytársaival alapította meg a Klakker Társulást.