Keller András hegedűművész, a világhírű Keller Kvartett alapítója, valamint a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója 1960. július 31-én született Budapesten.
Keller András fiatal hegedűművészként, 1987-ben alapított kvartettet, melynek a világhírt az 1990-es év hozta meg, amikor egyszerre nyerték meg az Evian String Quartet Competition I. díját és a Borciani String Quartet Competition első díját. Számos felvételük közül az első átütő sikert az Eratónál rögzített Bartók vonósnégyes-összkiadás hozta meg, amit a kritikusok szavazatai alapján beválasztottak a 20. század 50 legjobb kamarazenei felvétele közé.
Keller András a kamarazenét a legnagyobb mesterektől tanulta, hiszen a Weiner-Kurtág-Rados iskola egyet jelent a leglényegibb zenével. Keller náluk, tőlük érti meg Bartókot, s csak onnan visszafelé fejtve érkezik meg később a klasszika nagyjaihoz.
„Minden este ott voltunk a koncerteken a kakasülőn, habzsoltuk a zenét, igazi közösségként éltünk. Kocsis Zoltánnak köszönhetően megismerhettük az egész szimfonikus irodalmat, mert maga köré gyűjtött minket, és órák hosszat hallgattuk, ahogyan zongorázott és beszélt a zenéről.”
A magyar hegedűiskola Hubaytól, Zathureczky Edén és Kovács Dénesen át Végh Sándorig ívelő hagyományainak átörökítője.
„Ahogy Végh Sándor, egykori mesterem, majd 1937-től Székely Zoltán vezetésével a Magyar Kvartett tagjai a hazai zene elsődleges hírvivői voltak a világban a háború utáni évtizedekben, ezt a tisztán zenei értelemben vett nemzeti üzenetet kívánjuk továbbvinni” – fogalmazta meg nemrég az egykor világot rengető Hungarian Quartet újraindításával kapcsolatban.
Keller András személyében az előadóművész és a tanár zárt, megbonthatatlan egységben van jelen. Világszerte tart mesterkurzusokat, többek között a New York-i Carnegie Hallban, a Yale Egyetemen, a montreali McGill Egyetemen, a londoni Royal Academy of Musicon és a firenzei Accademie Fiesolén. Több mint tíz éve a világhírű IMS mesteriskola és a Festival d’Aix en Provence Academy egyik vezető tanára.
Tarott már foglalkozást a bázeli, berlini, hannoveri és lübecki zeneakadémián, valamint a Verbier Festivalon is. 2012-2015 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kamarazene tanszékének vezetője volt. Jelenleg a világhírű londoni Guildhall School of Music and Drama hegedűprofesszora, 2018-ban pedig neki adományozták a zenei tanszék egyik legrangosabb tisztségét: a Bartók Béláról elnevezett professzori pozíciót (Béla Bartók International Chair) Keller András világszínvonalú előadói karrierje és zenei szolgálatai elismeréseképp foglalhatta el.
„Azt tanultam a Zeneakadémián, hogy a minőség mindenek felett áll. Az én mestereim olyan nagy egyéniségek, olyan tudással rendelkeznek, hogy hozzájuk képest senkinek érzem magam. Ha Kurtágot meglátom, a mai napig eltörpülök, mert az ő igényeinek megfelelni egyenlő a megsemmisüléssel. Mindig rosszabbul játszottam a koncertjeimen, mint ahogyan tudtam, ha Kurtág vagy éppen Rados jelen volt.”
Keller András mindeközben már 13 éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar vezetője, mellyel komoly hazai és külföldi megbecsülést ért el.
„Régóta vonzottak a szélesebb zenei távlatok, ezenkívül mindenképpen szerettem volna itthon is értéket teremteni.”
A zenekar Várjon Dénessel közös Beethoven zongoraversenyeit tartalmazó felvétele 2016-ban Gramofon díjas lett, valamint bekerült az International Classical Music Award hivatalos jelöltjei közé. Az online közvetítéseknek köszönhetően 2019-ben világszerte több mint négyszázezren követték a Keller András által megálmodott egynapos kortárszenei fesztivál, A Hallgatás Napja egész napos koncertfolyamát, idén májusban pedig a MEZZO TV főműsoridőben mutatta be a zenekar és a Kremerata Baltica közös koncertjéről készített kétórás koncertfilmet.
A karmester-hegedűművész a Keller Kvartett primáriusaként elnyerte a legrangosabb díjakat, például 1993 és 2013 között a Deutsche Schallplattenpreist, összesen hét alkalommal. Megkapta Bonn város kitüntetését, Olaszországban pedig az Év Művészének választották. További díjai: Victoire Prix, a japán Record Academy Award, a francia Grand prix du Disque, MIDEM Classical Award (két alkalommal).
1995-ben Liszt-díjjal tüntették ki, 2012-ben pedig Magyarország Érdemes Művésze lett és Bartók-Pásztory-díjjal ismerték el.
(Via Papageno, Concerto Budapest, Origo)