Papageno Radio
- hirdetés -
Intermezzo Mindent túlélő hagyomány – A Drezdai Staatskapelle működése majdnem fél évezrede...

Mindent túlélő hagyomány – A Drezdai Staatskapelle működése majdnem fél évezrede töretlen

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Egyetemeknél nem ritka, hogy több száz évesek, zenekarok, társulatok működése azonban mintha jobban ki lenne szolgáltatva a történelem viharainak, politikai érdekeknek. Ennek tükrében már­már csodával határos, hogy a Drezdai Staatskapelle intézménye 1548-­as alapítása óta folyamatosan működik; választófejedelmek, királyok, hercegek, diktátorok jöttek és mentek, háborúk pusztítottak, de a hagyomány mindnél erősebbnek bizonyult.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

Több évszázad alatt felhalmozott óriási kulturális értéket őriz a Móric szász választófejedelem által alapított intéz­mény, amely eredeti formájában egyházi szolgálatot ellátó énekegyüttes volt, innen a Kapelle elnevezés. Első virágkora a csodálatos zenéket alkotó Heinrich Schütz munkásságá­hoz fűződik a 17. században — ekkor már hangszereseket is magában foglalt —, de Bach is elismeréssel tekintett az Elba Firenzéjére és kiváló zenei együttesére,

ennek az udvarnak írta a később h-moll miseként ismert mű Kyrie és Gloria téte­lét.

Az 1800-­as években Carl Maria von Weber és Richard Wagner vezette a zenekart, a 20. század első felében pedig többek között olyan karmesteróriások, mint Reiner Frigyes, Fritz Busch és Karl Böhm, de Richard Strauss is szoros kap­csolatban állt vele.

Ide kapcsolódik:
A drezdai Richard Strauss-archívum már online is elérhető

Hetvenöt éve, 1945 februárjában Drezdát porig rombolták, több mint ezer repülőgép mintegy négyezer tonna bombát dobott le; az ezt követő években nemcsak az egykori ékszerdoboz­város, hanem a zenekar is újjászüle­tett. Akkor Joseph Keilberth állt az élén, az utóbbi ötven évben pedig többek között Herbert Blomstedt, Giuseppe Sino­ poli és Fabio Luisi.

Ide kapcsolódik:
Kiderül, mi a Staatskapelle Dresden hangzásának titka?

A vezetés óriási felelősségét 2012-­ben vállalta Christian Thielemann, meghosszabbított megbízatása 2024­-ig szól. Az 1959-­ben, Nyugat­-Berlinben született, 190 centiméter magas, atléta testalkatú muzsikus tizenkilenc évesen lett a berlini Deutsche Oper korrepetitora, illetve Herbert von Karajan asszisztense, viszont majdnem negyvenéves koráig kellett várnia első jelentős szerződésére: 1997-­ben lett anyaszínházának zeneigazgatója, s e pozíciót hét esztendőn át töltötte be.

Christian Thielemann

Ezután követke­zett 2004 és 2011 között a Müncheni Filharmonikusok élén eltöltött időszak, a karmesteri stafétabotot az amerikai sztárdirigenstől, James Levine­tól vette át. Thielemann azon kevesek közé tartozik, akik pár év kivételé­vel szinte egész pályájukon német nyelvterületen működtek.

Mondhatni, a német repertoár művelésére született — és mi­ lyen jól áll neki!

Koncerttermi fellépéseihez képest azonban sokkal többször állt zenekari árokban, elsősorban Wagner és Richard Strauss műveinek karmestereként. Wolfgang Wagner kiválasztottjaként 2000 óta Bayreuth állandó kar­ mestere, 2015 óta pedig zeneigazgatója, de 2013­-tól a salz­burgi Húsvéti Ünnepi Játékok művészeti vezetője is az alapí­tó Karajan, továbbá Solti, Abbado, Rattle utódjaként.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X