A Philharmonie de Paris-ban idén szeptember 15-18-ig tartott a La Maestra verseny, melyet Claire Gibault, a Paris Mozart Orchestra vezetője kezdeményezett, és kizárólag karmesternők vehetnek részt rajta. A 12 versenyző közül három jutott a döntőbe, a győztes pedig Rebecca Tong lett. A zsüri elnöki posztján Ewa Bogusz-Moore karmesternő ült.
A versenyt, melyre 220 versenyző érkezett összesen 51 országból, eredetileg márciusban akarták megrendezni. Mint Claire Gibault elmondta, a vírusválság közben hatalmas munka volt megszervezni ezt a nagy nemzetközi megmérettetést.
A verseny kezdete előtt Laurent Bayle, a Philharmonie elnöke és Claire Gibault karmesternő tartott beszédet. Mindketten szóltak a súlyos egyenlőtlenségekről, amelyek a zenében férfiak és nők között fennállnak, és azt mondták, „az egyenjogúságnak evidenciának kellene lennie”.
Az est folyamán a három döntős a Paris Mozart Orchestrát vezényelte. A francia-brit Stephanie Childress, a kolumbiai Lina Gonzales Granados és az amerikai-indonéz Rebecca Tong három különböző stílusú művet dirigált.
A finálé első versenyzője Stephanie Childress volt, aki Fabio Vacchi Was Beethoven African című művét.
Marin Alsop, a zsűri egyik tagja adta át a díjat a győztes Rebecca Tongnak, miközben elmondta: „sokszínűség és egyenjogúság – erre van szükség a jövőnkhöz”. Tong úgy nyulatkozott, hogy váratlanul érte az első hely, melynek köszönhetően az Académie Maestra zenekarral léphet fel majd két éven keresztül. Claire Gibault elmondta, „egy díj nem elég ahhoz, hogy beindítson egy karriert”, így a verseny szervezői külön segítséget nyújtanak a győzteseknek, hogy ügynökökkel tudjanak kapcsolatba lépni, valamint hogy különféle mesterkurzusokon vehessenek részt.
A versenyt legközelebb 2022-ben rendezik meg, remélve, hogy egyre emelkedik majd a női karmesterek száma, hiszen jelenleg mindössze 6 %-uk nő.
(Via francemusique.fr)