• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene

Magyar fejlesztésű hangszerinnováció segíti a szólista tubásokat

Szerző: Papageno2020. október 20.
Facebook Twitter E-mail
Szentpáli Roland - fotó: Szecsődi Gergely

A tuba feltalálása óta nem történt akkora előrelépés a hangszer fejlődésében, mint amekkorát Szentpáli Roland és Juhász Zoltán hangszerinnovációja jelenthet. A kifejlesztett mechanika ugyanis lehetővé teszi, hogy a muzsikusok állva játszanak a hangszeren, és szabadon mozogjanak a színpadon. A hagyományos és az új játékpozíció közötti átszerelés pedig csupán két és fél percet vesz igénybe. A fejlesztést jelentőségét mutatja, hogy Gerhard Meinl, hetedik generációs német hangszerkészítő is részt vett az innováció világszabadalmában és terjesztésében.

A tubát 1835. szeptember 12-én szabadalmaztatták, azóta a többi rézfúvós hangszerhez hasonlóan csupán a billentyűrendszerét fejlesztették, valamint a mérete nőtt, igazodva a szabadtéri fúvószenekari megszólalás elvárásaihoz, miszerint szóljon minél nagyobbat. A 20. század közepéig – amíg Paul Hindemith, Ralph Vaughan Williams és Krzysztof Penderecki meg nem írta a hangszer szóló repertoárjának gerincét – fel sem merült, hogy a tuba komolyabb szóló szerepet kapjon.

Az ezredforduló előtt egy újabb jelentős zeneszerző, John Williams komponált versenyművet tubára, ezzel egyre inkább megnyitva a hangszer előtt az utat, hogy szólóhangszerré váljon és szélesebb közönségeket érjen el.  Manapság a tubajátékosok, technikailag és zeneileg is elég felkészültek ahhoz, hogy szólistaként recital jelleggel, vagy éppen zenekar által kísérve is helytálljanak.

A tuba az evolúciója során azonban úgy fejlődött, hogy – súlyánál és tartási pozíciójánál fogva – csak ülve lehet rajta játszani. Ez elsőre nem tűnik olyan nagy problémának, hiszen például csellón és zongorán is ülve játszanak, de ezekkel ellentétben a tuba eltakarja a játékos arcának nagy részét és mozogni is csak nehezen lehet vele.

“Szólistaként évtizedek óta küzdöttem azzal a problémával, hogy a koncerteken ülnöm kell, és két rossz, statikus pozíció közül kell választanom. Ha szemben ülök a közönséggel, az arcom felét látják, így ha korlátozottan is, de kapcsolatot tudok teremteni velük, azonban a tuba tölcsére a színpad bal felső sarka felé pozícionál, így nem hallanak jól. Ha oldalt ülök a közönségnek, a hang a plafonról verődik vissza, így többet hallanak a játékomból, viszont az szinte teljesen személytelenné válik, hiszen csak kevesen látják az arcomat, ők is csupán oldalról. A statikus, szinte mozdulatlan ülő pozíció miatt ráadásul a játékos a karmesterrel és a zenészekkel sem tud kommunikálni, ami nagyon leszűkíti a tubaszólista expresszivitását. Magyar, francia és német hangszerkészítőkkel évek óta próbáltuk megoldást találni ennek feloldására” – emeli ki Szentpáli Roland, tubaművész-zeneszerző, aki Magyarországról indulva elsőként ért el komoly sikereket szólistaként ezzel a hangszerrel.

Végül a tubaművész ötletei alapján Juhász Zoltán, aranykoszorús hangszerkészítő mester készített egy új billentyű rendszert, ami úgy reformálja meg a hangszer tartási pozícióját, hogy azon állva lehet játszani. Mindezt úgy, hogy a tubához csak a most kifejlesztett új alkatrész szükséges, ami utólag is installálható bármely ilyen rendszerű hangszerre. Az innováció segítségével a zenésznek csak minimálisan kell balanszíroznia a hangszert, miközben szabadon mozoghat a színpadon. Tökéletesen látja a karmestert, a hangszer tölcsére minimálisan sem takarja el az arcát, mindeközben a tuba a közönségre targetál.

Twoba – fotó: Ráki Gergely

A kifejlesztett mechanika legnagyobb újítása, hogy a dugattyút nyomó helyett fordított, tehát húzó mozgásúra alakították át, így a korábbiaktól teljesen eltérő pozícióban működtetve, felső helyzetéből alulról húzza be a dugattyút a dugattyúházba. Így 180 fokkal át tudják fordítani a hangszert, melynek eredményeként a tölcsére a közönség felé néz játék közben. A hagyományos és az új játék pozíció közötti átszerelés ráadásul a muzsikus számára két és fél percet vesz igénybe.

Twoba – fotó: Ráki Gergely

Gerhard Meinl, hetedik generációs német hangszerkészítő, a Wenzel Meinl GmbH egykori tulajdonosa szerint a tuba szabadalma óta ez a legnagyobb előrelépés. A német szakember egy családi manufaktúrából építette fel a világ legjelentősebb tubaépítő műhelyét, a magyar fejlesztést védnökként támogatja. Az új átfordító mechanika gyártása Magyarországon, magyar cég által valósul meg, Juhász Zoltán és Szentpáli Roland szakmai és minőségi felügyelete alatt. Az alkatrész installációját a Meinl Weston 2250 típusú tubára világszerte bármely hangszerjavító szakember el tudja majd végezni. A most kifejlesztett alkatrészt – a rögzítés és a minimálisan ugyan, de márkánként eltérő méretek miatt – minden más tuba esetében az adott modellhez kell igazítani.

bmc zene tuba szentpáli roland
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMegjelent a Müpa Magazin legújabb, november-decemberi száma
Következő bejegyzés Magas olasz állami kitüntetést vehetett át Baán László

Ajánlott Bejegyzések

Gudics Martin - forrás: MVM Zrt.
A zeneművészet Junior Primái

Gudics Martin: „Ilyenkor teljesen megváltoznak a szerepek”

2023. december 2.3 perc olvasás
Rémy Ballot - fotó: Reinhard Winkler
Intermezzo

Rémy Ballot nyerte az Amerikai Bruckner Társaság Év Felvétele díját

2023. december 1.2 perc olvasás
Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

2023. december 1.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Konyharegék – Megjelent az Eötvös10 és Terézváros különleges receptkönyve

Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

Lantos István - fotó: MMA / Nyirő Simon Zene

„A hazámat szolgálom” – Interjú Lantos Istvánnal

Promóció

Karácsonyi ráadáskoncerttel és jótékonysági kamarakoncertekkel készül az adventre a Concerto Budapest

Mocsári Károly Promóció

Rachmaninov-dalokkal folytatódik a Rádiós estek sorozat a Zeneakadémián

A Hajdú-Bihar Vármegyei Prima Gála – fotó: Czeglédi Zsolt Debrecen

Vármegyei Prima díjat kapott a 100. évfordulóját ünneplő Kodály Filharmonikusok

Bódis Gábor, Flór Péter, Polyák Levente és Szücs Balázs (balról jobbra) Promóció

A velünk élő Erzsébetváros – Utolsó alkalmához érkezett az ERöMŰVHÁZ sorozata

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

Adventi hangulat a Várkert Bazárban Promóció

Adventi feltöltődés a Várkert Bazárban

Szűcs Máté Promóció

Szűcs Máté előadásában, új befejezéssel szólal meg Bartók Brácsaversenye

Ács Dominika – forrás: MVM Zrt. A zeneművészet Junior Primái

Ács Dominika: „Akkor vagyok igazán önmagam, ha a színpadon állhatok”

Promóció

Egy új ország kultúrájának megteremtése – Bronislaw Huberman élete

Laki Péter - fotó: Forgó Béla Színház

Mindig tiszta lappal indulva – Beszélgetés Laki Péterrel

Okos Viola - forrás: Nagy Eszter Fruzsina Folk

Okos Viola: „A népzene és a könnyűzene is az életem része”

Promóció

Hogyan tudunk megbarátkozni a saját árnyékunkkal? – Graffaló a Baltazár Színházban

VEB 2023
Tenebrae Choir & Nigel Short - forrás: VEB2023-EKF VEB 2023

Adventi koncertsorozattal érkezik Veszprémbe a Fructus Labiorum fesztivál

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

VEB 2023

Újabb street art alkotásokkal gazdagodott Veszprém

A VeszprémFest20 című könyv - forrás: VeszprémFest VEB 2023

Exkluzív könyvvel ünnepli 20 éves születésnapját a VeszprémFest

Bukta Imre - fotó: Barakonyi Szabolcs VEB 2023

Közös többszörös – A Bakony-Balaton művészeti életét mutatja be a Capa Központ eseménye

A 2022-es Socio Summit - forrás: sociosummit.hu VEB 2023

Socio Summit 2023 – A kultúra és az együttműködés lehetőségeiről rendeznek konferenciát Veszprémben

VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár a Veszprém-Balaton Régió advent idején

Nagy Emma Quintet - fotó: Scholtz Kristóf VEB 2023

Világsztárokkal és fiatal előadókkal érkezik a Veszprém Jazz Fesztivál

Csillag Zsolt, Markovics Alíz és dr. Gelencsér András - forrás: VEB2023 VEB 2023

Stratégiai együttműködés jött létre a Digitális Tudásközpont és a Pannon Egyetem között

Fotó: Zsiga Pál VEB 2023

Véget ért az idei Music Hungary Konferencia & Showcase

- fotó: Toroczkai Csaba VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és környéke novemberben

Egry 140 kiállítás - forrás: helloveb.hu VEB 2023

Meghosszabbították a veszprémi Egry 140 kiállítást

Swing-swing kávéház Promóció

Táncolj a Swing-swinggel novemberben is! 

Veszprém és a Bakony-Balaton régió - Fotó: VEB2023 EKF VEB 2023

A Veszprém-Balaton régióról nyílt fotókiállítás New Yorkban

VEB 2023

Irodalom Éjszakája – Világirodalmi sétával vár Európa kulturális fővárosa

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.