Szép dolog, ha valaki laikusként is törődik a kulturális örökséggel, félti az elmúlt évszázadokból ránk maradt kultúrkincseket, és szeretne tenni azok megóvásáért. A dilettantizmusból fakadó rombolásra azonban nincs mentség.
Emlékeznek a Moncsicsi-szerűvé retusált Krisztus-freskóra, Murillo Szeplőtelen fogantatás című festményének minden szakértelmet nélkülöző restaurálására, vagy arra, ahogyan egy Szent György-szobor kikerült az önjelölt műemlékvédő kezei közül? És ez csak néhány eset azok közül, amik az elmúlt években Spanyolországban történtek. A spanyol restaurátorok már többször kérték a hatósági szabályozást, de úgy látszik, teljesen eredménytelenül, hiszen újabb katasztrofális munkáról szólnak a hírek.
Ezúttal egy palenciai épület homlokzatának szobra az áldozat. A város központjában, a Fő utcán álló házat díszítő, eredetileg állatokat terelő nőalak ma egyes vélemények szerint Donald Trumpra, mások szerint A csillagok háborúja buckalakóira emlékeztet. Egy helyi festőművész, Antonio Guzmán Capel vette észre a rombolást, és töltötte fel a Facebookra a fotót.
Nyolc évvel ezelőtt Cecilia Giménez, a borjai Moncsicsi-Jézus jóindulatú restaurátora rettenetesen büszke volt segítő szándékára és alkotására. A város a nem várt hírnévből megpróbált erényt és némi anyagi tőkét kovácsolni. Az északkelet-spanyolországi kolostor hirtelen több tízezer turistát vonzott és vonz azóta is, akik a belépőjegyekért és a különböző ajándéktárgyakért annyi pénzt hagynak ott, hogy két alkalmazott bérét és egy idősotthont is finanszírozni tudnak belőle.