Papageno Radio
- hirdetés -
Intermezzo Csúcsok között – A Kieselbach és az acb Galéria közös kiállítással zárja...

Csúcsok között – A Kieselbach és az acb Galéria közös kiállítással zárja a szezont

A korábbi évek gyakorlatától eltérve idén nem aukcióval zárja a téli szezont a Kieselbach Galéria, hanem egy különleges kiállítással. A klasszikus és modern képek a Kieselbach Galéria saját válogatási elveit tükrözik, míg az elmúlt néhány évtized képzőművészetét reprezentáló anyagot Pados Gábor, az acb Galéria tulajdonosa állította össze.

- hirdetés -

A tárlaton Munkácsy Mihálytól Bak Imréig klasszikus és kortárs festők művei szerepelnek, a gyűjtők közt pedig olyan nevek találhatók, mint Latabár Kálmán vagy Weiss Manfréd.

- hirdetés -

Munkácsy Mihály: Ecce Homo – forrás: Kieselbach Galéria

Az értékesítéssel egybekötött kiállítás kiemelkedő darabja Munkácsy Mihály legnagyobb, magántulajdonban lévő festménye, az Ecce Homo 1895 körül festett színvázlata. Munkácsy itt is a két világ, a nemes, magányos Istenfiú és a durva tömeg drámai szembenállását, a zseni és az átlagember feloldhatatlan ellentétét domborította ki. A képen drámai erővel érvényesül a festő stílusának expresszív ereje és lendülete, amely a bensőjében kavargó indulatokról is hiteles képet ad.

A mű máig ívelő története pontosan rekonstruálható. Az utolsó éveiben szanatóriumba került festő ingóságait, köztük az Ecce homót 1898-ban árverezték el Munkácsy fényűző párizsi palotájában. A képet Sonnenfeld Zsigmond bölcsészdoktor vásárolta meg, aki akkoriban a világhírű Hirsch Móric milliárdos iparmágnás párizsi székhelyű jótékonysági alapítványait irányította. Hazatelepülése után az Ecce homót pazar Thököly úti villájában helyezte el, majd 1918-ban eladta Schuler Gusztáv írószergyárosnak. Tőle a kép a húszas évek végén Tauszig Róberthez, a Phillips magyarországi cégvezetőjéhez került, aki 1958-ban úgy döntött, hogy apróhirdetés útján keres vevőt a festményre. Döntése hatalmas feltűnést keltett, az Ország-Világ című lap hosszú interjút is közölt vele. Ebből kiderül, hogy a hirdetésre jeletkező gyűjtőktől 55 ezer forintot kért a képért. Ez az összeg akkoriban, a műtárgyak mesterségesen alacsony árai között példátlanul magasnak számított, hiszen a havi átlagkereset kevesebb, mint 1500 forint volt, s a BÁV aukcióin a legdrágább képek is csak elvétve lépték át a 20 ezer forintos szintet. Nem véletlen tehát, hogy a mű következő tulajdonosa a korszak legjobban fizetett színésze, Latabár Kálmán lett, aki néhány évtized alatt tekintélyes Munkácsy-kollekciót állított össze otthonában. A festmény árnövekedése jól mutatja, hogy a minőségi művészet vásárlása milyen hatékony befektetési forma. Munkácsy képének ára ma 290 millió forint, vagyis több mint 5272 szerese az 1958-as 55 ezer forintnak.

Bihari Sándor első jelentős festménye, A cilinderpróba több mint kilenc évtizedes lappangás után bukkant fel. Alkotója ezzel a művel hívta fel magára először a hazai közönség figyelmét, s indult el azon az úton, amelyen haladva hamarosan a magyar népéletkép-festés legnépszerűbb mestere lett. Képeit a születési- és pénzarisztokrácia egyaránt előszeretettel vásárolta, sőt több alkotását maga Ferenc József császár szerezte meg gyűjteménye számára. Leghíresebb művei, mint a Bíró előtt, a Falu rossza és a Vasárnap délután, örökre beégtek a magyar vizuális emlékezetbe – újságok, könyvek és tankönyvek illusztrációiként máig ezek határozzák meg azt a képet, amely bennünk él a századfordulót megelőző évtizedek idilli világáról, a falusi és kisvárosi Magyarországáról.

Aba-Novák Vilmos: Cefalu – forrás: Kieselbach Galéria

Aba-Novák Vilmos számos alkalommal kiállított és reprodukált főműve, a Cefalu 90 éve egyetlen család tulajdonában volt. Évtizedenként alig egy-két olyan alkotás bukkan fel a hazai műtárgypiacon, amelynek a kvalitása, az életműben és az egész magyar festészetben elfoglalt kiemelkedő helye a most bemutatott festményéhez mérhető. Az 1930-ban festett Cefalu grandiózus betetőzése Aba-Novák itáliai vedutákat ábrázoló sorozatának, de egyben egész pályafutásának is egyik vitathatatlan csúcspontja. Tekintélyes méretű, igéző hatású, múzeumi rangú főmű, amely magába sűríti a festő jellegzetes stílusának és virtuóz technikai tudásának valamennyi erényét.

Ízelítő a kiállítás további műtárgyaiból:

Promóció

- hirdetés -
- hirdetés -

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.