• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Kiállítás

Csúcsok között – A Kieselbach és az acb Galéria közös kiállítással zárja a szezont

Szerző: (x)2020. december 26.
Facebook Twitter E-mail
Munkácsy Mihály: Ecce Homo (részlet) – forrás: Kieselbach Galéria

A korábbi évek gyakorlatától eltérve idén nem aukcióval zárja a téli szezont a Kieselbach Galéria, hanem egy különleges kiállítással. A klasszikus és modern képek a Kieselbach Galéria saját válogatási elveit tükrözik, míg az elmúlt néhány évtized képzőművészetét reprezentáló anyagot Pados Gábor, az acb Galéria tulajdonosa állította össze.

A tárlaton Munkácsy Mihálytól Bak Imréig klasszikus és kortárs festők művei szerepelnek, a gyűjtők közt pedig olyan nevek találhatók, mint Latabár Kálmán vagy Weiss Manfréd.

Munkácsy Mihály: Ecce Homo – forrás: Kieselbach Galéria

Az értékesítéssel egybekötött kiállítás kiemelkedő darabja Munkácsy Mihály legnagyobb, magántulajdonban lévő festménye, az Ecce Homo 1895 körül festett színvázlata. Munkácsy itt is a két világ, a nemes, magányos Istenfiú és a durva tömeg drámai szembenállását, a zseni és az átlagember feloldhatatlan ellentétét domborította ki. A képen drámai erővel érvényesül a festő stílusának expresszív ereje és lendülete, amely a bensőjében kavargó indulatokról is hiteles képet ad.

A mű máig ívelő története pontosan rekonstruálható. Az utolsó éveiben szanatóriumba került festő ingóságait, köztük az Ecce homót 1898-ban árverezték el Munkácsy fényűző párizsi palotájában. A képet Sonnenfeld Zsigmond bölcsészdoktor vásárolta meg, aki akkoriban a világhírű Hirsch Móric milliárdos iparmágnás párizsi székhelyű jótékonysági alapítványait irányította. Hazatelepülése után az Ecce homót pazar Thököly úti villájában helyezte el, majd 1918-ban eladta Schuler Gusztáv írószergyárosnak. Tőle a kép a húszas évek végén Tauszig Róberthez, a Phillips magyarországi cégvezetőjéhez került, aki 1958-ban úgy döntött, hogy apróhirdetés útján keres vevőt a festményre. Döntése hatalmas feltűnést keltett, az Ország-Világ című lap hosszú interjút is közölt vele. Ebből kiderül, hogy a hirdetésre jeletkező gyűjtőktől 55 ezer forintot kért a képért. Ez az összeg akkoriban, a műtárgyak mesterségesen alacsony árai között példátlanul magasnak számított, hiszen a havi átlagkereset kevesebb, mint 1500 forint volt, s a BÁV aukcióin a legdrágább képek is csak elvétve lépték át a 20 ezer forintos szintet. Nem véletlen tehát, hogy a mű következő tulajdonosa a korszak legjobban fizetett színésze, Latabár Kálmán lett, aki néhány évtized alatt tekintélyes Munkácsy-kollekciót állított össze otthonában. A festmény árnövekedése jól mutatja, hogy a minőségi művészet vásárlása milyen hatékony befektetési forma. Munkácsy képének ára ma 290 millió forint, vagyis több mint 5272 szerese az 1958-as 55 ezer forintnak.

Bihari Sándor első jelentős festménye, A cilinderpróba több mint kilenc évtizedes lappangás után bukkant fel. Alkotója ezzel a művel hívta fel magára először a hazai közönség figyelmét, s indult el azon az úton, amelyen haladva hamarosan a magyar népéletkép-festés legnépszerűbb mestere lett. Képeit a születési- és pénzarisztokrácia egyaránt előszeretettel vásárolta, sőt több alkotását maga Ferenc József császár szerezte meg gyűjteménye számára. Leghíresebb művei, mint a Bíró előtt, a Falu rossza és a Vasárnap délután, örökre beégtek a magyar vizuális emlékezetbe – újságok, könyvek és tankönyvek illusztrációiként máig ezek határozzák meg azt a képet, amely bennünk él a századfordulót megelőző évtizedek idilli világáról, a falusi és kisvárosi Magyarországáról.

Aba-Novák Vilmos: Cefalu – forrás: Kieselbach Galéria

Aba-Novák Vilmos számos alkalommal kiállított és reprodukált főműve, a Cefalu 90 éve egyetlen család tulajdonában volt. Évtizedenként alig egy-két olyan alkotás bukkan fel a hazai műtárgypiacon, amelynek a kvalitása, az életműben és az egész magyar festészetben elfoglalt kiemelkedő helye a most bemutatott festményéhez mérhető. Az 1930-ban festett Cefalu grandiózus betetőzése Aba-Novák itáliai vedutákat ábrázoló sorozatának, de egyben egész pályafutásának is egyik vitathatatlan csúcspontja. Tekintélyes méretű, igéző hatású, múzeumi rangú főmű, amely magába sűríti a festő jellegzetes stílusának és virtuóz technikai tudásának valamennyi erényét.

Ízelítő a kiállítás további műtárgyaiból:

Gulácsy Lajos: Nő rózsával – forrás: Kieselbach Galéria
Batthyány Gyula: Virágcsendélet – forrás: Kieselbach Galéria
Ismeretlen magyar festő: Gundelfinger Gyula festő portréja – forrás: Kieselbach Galéria
Gundelfinger Gyula: Szepes vára – forrás: Kieselbach Galéria
Munkácsy Mihály: Nő fehér csipkezsabóval – forrás: Kieselbach Galéria
Munkácsy Mihály: Francia nagypolgár portréja – forrás: Kieselbach Galéria
Modok Mária: Szentendrei házak – forrás: Kieselbach Galéria
Bak Imre: Zöld – forrás: Kieselbach Galéria
Batykó Róbert: Hocus potus – forrás: Kieselbach Galéria
Vajda Lajos: Fej kendőve l– forrás: Kieselbach Galéria
Ladik Katalin: Poemim – forrás: Kieselbach Galéria
Bozó Szabolcs: Bödőcs Tibor – forrás: Kieselbach Galéria
kiállítás kortárs klasszikus munkácsy mihály kieselbach galéria acb galéria
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMár sikerült „belakni” a szerepeket – Drahos Evelin és Czikora István László az István, a királyról
Következő bejegyzés Éneklő Cyrano, élőszereplős A kis hableány – Ezeket a musicalfilmeket várhatjuk a közeljövőben

Ajánlott Bejegyzések

Moór Marianna 1960-ban - forrás: Fortepan / Kotnyek Antal
Intermezzo

Akit „csodás szerepekkel kényeztetett az élet” – a 80 éves Moór Mariannát köszöntjük

2023. február 4.4 perc olvasás
Antal Csaba és Jókai Ági
KultúRecept

Tényleg taposunk a szerzőkön? – Antal Csaba a KultúRecept Portréjában

2023. február 4.1 perc olvasás
Deim Pál plasztika - forrás: Ferenczy Múzeumi Centrum
Intermezzo

Deim Pál bővített retrospektív kiállítása a Virág Judit Galériában

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.