Hideg zuhanyként érte a francia kulturális életet, hogy az általános karantén jövő keddi feloldása ellenére a kulturális intézmények még legalább három hétig nem nyithatnak meg.
- hirdetés -

Több ezer francia múzeum hetek óta készült szigorú járványügyi óvintézkedések mellett a december 15-i nyitásra. Már csak azért is lehetségesnek tartották a problémamentes újrakezdést, mert a külföldi turisták hiánya miatt ősszel sem volt tülekedés a tágas kiállítócsarnokokban.
Franciaországban az általános karantén kedden véget ér, az indok nélküli lakhelyelhagyási tilalmat éjszakai kijárási tilalom váltja fel, de a kormány döntése értelmében a kulturális intézmények (színházak, mozik, múzeumok, turistalátványosságok, állatparkok, szórakoztatóközpontok) még nem nyithatnak ki, csak leghamarabb három hét múlva.
A televíziókban és rádiókban médiában megszólaló producerek, igazgatók és művészek elítélték a szerintük kulturális eseményekkel szembeni „kettős mércét”, miután november 28. óta minden üzlet, így a bevásárlóközpontok is kinyithattak. „Elképesztő! Semmilyen objektív indokot nem tudok mondani.
Úgy tűnik, a kereskedelem fontosabb, mint a kultúra.
Chantilly számára ez egy olyan tőrdöfés, amelyre nem volt szükségünk. A bevásárlóközpontok miért nyithatnak meg, ha a múzeumok zárva maradnak, pedig nálunk a látogatás iránya előre meghatározott, és csak meghatározott számú ember léphet be?” – nyilatkozta a francia hírügynökségnek Christophe Tardieu, egy, a Párizshoz közeli kastélymúzeum és park alelnöke.
Hasonló felháborodást váltott ki a kormány döntése a színházi világban, ahol először tavasszal álltak le az előadások, majd ősz elején szigorú óvintézkedések mellett (kötelező szájmaszk, a nézőtér 60 százalékos kihasználtsága) mellett csaknem két hónapra megkezdődött az évad, amelynek az október 30-án kihirdetett általános karantén vetett véget. A párizsi Opera, amely a tavaszi karantént miatti lezárás után felújítási munkálatok miatt ősszel sem nyitott ki, december 15-én és 16-án is premierrel kezdte volna el az idei szezont. „Ez a stop and go működés nagyon kimerítő, mert mindenki elveszti a kedvét, és szerintem ez az, ami rövid távon a legveszélyesebb kár. A kedvvesztés. Ezt azt jelenti, hogy az emberek elfáradtak, a technikai személyzet és a művészek is” – mondta a francia hírügynökségnek Claire Dupont, a fiatal közönséget célzó Prémisses produceri iroda vezetője.
A kormány újabb támogatásokat ígért a kulturális élet szereplőinek, ahogy a vendéglátóhelyeknek is, amelyek legalább január 20-ig nem nyithatnak ki.