• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Kiállítás

Új védelmi rendszert kapott a világ legtöbbször ellopott műalkotása

Szerző: Papageno2021. március 29.
Facebook Twitter E-mail
Hubert és Jan van Eyck: A kép centrumában Isten báránya, a keresztény jelképrendszer fő szimbóluma, az egész emberiségért meghozott krisztusi áldozat megtestesítője. Az oltárasztal brokátterítőjén latin nyelvű felirat olvasható: "Íme, Isten báránya, aki elveszi a világ bűneit."
Hubert és Jan van Eyck: A kép centrumában Isten báránya, a keresztény jelképrendszer fő szimbóluma, az egész emberiségért meghozott krisztusi áldozat megtestesítője. Az oltárasztal brokátterítőjén latin nyelvű felirat olvasható: "Íme, Isten báránya, aki elveszi a világ bűneit."

A manapság főleg furcsára restaurált bárányáról ismert genti oltárt Napóleontól Hitlerig mindenki birtokolta már. Remélik, hogy a speciális üvegszekrényben most már marad a helyén.

Szent Bavo-templom felújításakor érthető módon a genti oltár biztonsága volt az egyik legfontosabb kérdés. 588 éves története alatt ugyanis az oltárral már szinte minden megtörtént, ami megtörténhetett.

Kis híján felgyújtották a lázadó kálvinisták, Napóleon elrabolta a párizsi Louvre-ből, majd miután a porosz uralkodóhoz került, kettévágták,

magának akarta Hermann Göring és megfordult Adolf Hitlernél is mielőtt végül egy csapat kommantós kettősügynök kimenekítette egy osztrák sóbányából, ahol felrobbantásra ítélve várta a sorsát.

Természetesen ennyi kaland nem múlt el nyomtalanul. 12 táblájának egyike az 1934. ápr. 10-i mentőakció után sem került elő. A rejtély pedig azóta is zavaba ejti a nyomozókat, lefoglalja az amatőr kincskeresőket és kétségbeesésbe kergette a Goebbels parancsára kutató nácikat. A hiányt másolatokkal pótolták.

Hubert és Jan van Eyck: Agnus Dei Gyümölcsoltó Boldogasszony
Hubert és Jan van Eyck: Agnus Dei Gyümölcsoltó Boldogasszony

Ezzel az 1432-ben festett politiptichon a legtöbbször elrabolt műalkotás. Hubert és Jan van Eyck Az égi bárány imádása című műve vagy ismertebb nevén: a genti oltár eredetileg a Szent Bavo Katedrálisba készült. Mint a fentiek mutatják sajnos meglehetősen sokat kirándult ezen kívül. Hogy továbbiakban a helyén tartsák a művet, egy 30 millió eurós üvegszekrény védi.

A szárnyas oltár a belga templom legkeletebbre fekvő és egyben legnagyobb kápolnájában látható – 6 méter magasan, egy 100 köbméteres tárolóban, golyóálló üveg mögött.

Így nemcsak a látogatók számára biztosít jobb perspektívát, de az oltárképnek is jobbak így a hőmérsékleti viszonyok. A fűtetlen templom belsejében télen akár 2 C fokra is lehülhet a hőmérséklet, azonban a nap betűz. Az üvegszekrényen belül a páratartalom és a hőmérséklet is szabályozható, hogy megóvják a hét éven keresztül restaurált darabot.

Hubert és Jan van Eyck: A Megváltás kezdetét az Angyali üdvözlet jelenti az oltár csukott szárnyain. A táblákat kinyitva az oltár nyitott és zárt állapota közötti átmenetet Ádám és Éva, az ősszülők jelentik, akik bűneikkel a megváltás szükségességét fejezik ki.
Hubert és Jan van Eyck: A Megváltás kezdetét az Angyali üdvözlet jelenti az oltár csukott szárnyain. A táblákat kinyitva az oltár nyitott és zárt állapota közötti átmenetet Ádám és Éva, az ősszülők jelentik, akik bűneikkel a megváltás szükségességét fejezik ki.

A magasban függő oltárkép szárnyait minden reggel kinyitják, este pedig becsukják,

ehhez azonban nem kell hozzáérni a műalkotárhoz, a biztonságiszekrény egy pneumatikusan mozgatott acélkeretben kapott helyet. Emellett nagy biztonsági ajtókat is beépítettek a katedrálisba, hogy megkönnyítsék az alkotás evakuálását vészhelyzet esetén.

„Jan van Eyke zseni volt, aki öt évszázad elteltével is elkápráztatja a világot az innovatív technikájával.” – mondta a megnyitón Jan Jambon, Flandria miniszterelnöke. „A varázslatos restaurálás és azok a körülmények is, ahogy megtekinthető az oltárkép – fantasztikusak.” Jelenleg a járványügyi megszorítások miatt a látogatóknak időpontot kell foglalni , de reményét fejezte ki, hogy hamarosan tömeget láthatják majd a mesterművet.

Hubert és Jan van Eyck: A restaurálás során kiderült, hogy a művészek eredetileg a 16. században a bárányt humanoidabb arccal festették, mint ami évszázadok óta látható volt
Hubert és Jan van Eyck: A restaurálás során kiderült, hogy a művészek eredetileg a 16. században a bárányt humanoidabb arccal festették, mint ami évszázadok óta látható volt

Néhány éve a főtáblán található bárány restaurálását kapta fel a sajtó. Kiderült ugyanis, hogy néha kifejezetten előnyös, ha a korral homályosodik a festmény. A patina elrejtette, hogy az égi bárány arca meglehetősen emberi.

Ide kapcsolódik:
Felháborodást váltott ki egy Szűz Mária-szobor restaurálása Lengyelországban

(via The Guardian)

festészet belga oltár oltár műalkotás van eyke genti oltár
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKözvetítés – A tárogató megújításával született új magyar hangszer
Következő bejegyzés Négy magyar animáció is versenyez az idei Annecy Filmfesztiválon

Ajánlott Bejegyzések

Zemlényi Eszter - fotó: Molnár Ágnes
Intermezzo

Ki az úr a háznál? – Korhű hangszereken szólal meg Pergolesi vígoperája

2022. augusztus 8.6 perc olvasás
Intermezzo

„Ivánságom története” – Darvas Iván eddig publikálatlan vallomása

2022. augusztus 8.3 perc olvasás
Dustin Hoffman - forrás: Youtube
Intermezzo

Az esőember – 85 éves Dustin Hoffman

2022. augusztus 8.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Chicago - fotó: Éder Vera Promóció

Bűn, csillogás, jazz – Chicago a Szegedi Szabadtéri Játékokon

Fotó: Thailand Philharmonic Orchestra Promóció

Bernstein, Gerswhin, Dvořák művei a Thaiföldi Filharmonikus Zenekar koncertjén

Zempléni Fesztivál Promóció

Hamarosan kezdődik: augusztus 12-től 21-ig tart a XXXI. Zempléni Fesztivál

Forrás: Lőrinczy György/Facebook Promóció

Lőrinczy György: „Az összefogás felé kell mennünk”

Forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színház Promóció

Fantasztikus hangzás és látvány – az Attila opera a Margitszigeten

Fotó: Márkos Tamás Promóció

Augusztusi koncertsorozat a Határon Túli Magyar Zenészek Szimfonikus Zenekarával!

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.