Az utolsó vacsorát ábrázoló, mára erősen megfakult festményt száz éve ajándékozták Ledbury tempolomának. A restaurátor már korábban is gyanakodott, hogy valójában Tiziano alkotásáról van szó.
„Mindigis volt egy olyan érzésem, hogy Tiziano munkája (a festmény), de soha nem tudtam bizonyítani… most azonban áttörést értünk el” – magyarázza lelkesen a kép restaurálására felkért Ronald Moore művészettörténész.
Az áttörés, melyre a művészettörténész utalt nem más, mint Tiziano szignója.
A 3,6 méteres kép átvizsgálására és restaurására Moore és asszisztense, Patricia Kenny az elmúlt három évben 11 ezer mukaórát fordított, azzal a nem titkolt céllal, hogy a 16. századi reneszánsz mester szerzőségét bizonyítsák.
A Herefordshire-ben található Ledbury Szent Mihály és minden angyalai templom 1909-ben kapta ajándékba az Utolsó vacsora című alkotást, amely azóta is a templom falán lóg.

Az utolsó vacsora – Ledbury templomának Twittere
Moore már a festék alatt rejtőző, szabadkézzel rajzolt vázlatok felfedezését is annak bizonyítékaként könyvelte el, hogy jelentős alkotóval van dolguk. Az UV-vizsgálat azonban egy még ennél is egyértelműbb bizonyítékkal szolgált: a festő szignójával. Az aláírás a bal alsó sarokban látható egyik korsón olvasható. Ráadásul annak az apostolnak (a sárgás-zöldes köpenyes) a lábánal látható, akiről úgy vélik, magáról mintázta a mester.
Ennek a teóriának az igazolására egybevetették Tiziano ismert önarcképét a templombeli apostol portréjával.
A csoportképen látható két fiú is, akik a festő gyermekeire hasonlítanak. Moore kutatásai alapján a festményt utólag családi tablóvá alakította az alkotója, aki a festő egyik fia lehetett. Tiziano mellett két-három másik művész is dolgozhatott a festményen, amely a korban bevett szokás volt.

Tiziano önarcképe (1567)
Moore elmélete szerint a képet egy velencei kolostor megrendelésére készült, ráadásul a mester becslése szerint 20 évig dolgozott rajta 1576-ben bekövetkezett halála előtt. „Nagyon népszerű és foglalkoztatott művész volt, szerintem egyszerűen soha nem volt ideje dolgozni rajta és befejezni” – érvelt a szakértő. Moore szerint a kép a renesszánsz alkotó velencei műhelyében készült, valószínűleg Tiziano fia és tanítványai fejezték be a festményt.
(via BBC)