Egy japán színház egészen sajátosan ötvözi a járványügyi előírások betartását és az előadásokat. A nézőteret ajtók választják el a színpadtól, ezek levélrésén nézheti a közönség az előadást.
A koncepció színházelméletileg megalapozott, hisz a színdarabok, de főleg a filmek esetében a nézőnek az az illúziója, hogy észrevétlenül beles mások életébe. Ezt a képet értelmezték túlságosan szó szerint a Moonlight Mobile Theater nevű japán tánctársulatnál. A közönség egyesével foglal helyet a színpad körül egymástól elválasztott boxokban, egy-egy ajtó mögött hokedliken.
Az előadást pedig a levélbedobó nyíláson át leshetik meg.
Ezzel a megoldással egyszerre hoznak létre egy avantgarde előadást és tartják be a járványügyi szabályokat.
https://www.youtube.com/watch?v=yfTZIAZQ7Lg&ab_channel=VickyMorningPost
„Szándékosan engedünk bepillantást csupán ilyen szűk, levélnyílásra emlékeztető résen” – magyarázza a koncepciót Nobuyoshi Asai, a színház művészeti vezetője és koreográfusa. Véleményük szerint
ez a nagyon behatárolt látótér még jobban bevonja a közönséget az előadásba.
A társulat decemberben kezdte alkalmazni a szokatlan megoldást, miután szinte valamennyi tavalyi munkájukat kénytelenek voltak lemondani a járvány miatt. Azóta tizenkét ilyen előadást tartottak, mindet teltházzal. Bár ez nagyon jól hangzik, valójában ez is csak harminc embert jelent, ennyit engedhetnek be a nézőtérre. Ilyen alacsony nézőszám mellett pedig nem képesek fedezni a produkció költségeit, különösen mert a koronavírus miatt újabb kiadások is felléptek, például a helyiségek fokozott takarítása. A hatóságok pedig szinte egyáltalán nem járulnak hozzá a fennmaradásukhoz.
A hátrányai ellenére a társulat kiáll a felemás megoldás mellett is. „Ha nem csináljuk ezt, akkor elveszítjük a lehetőséget, hogy táncoljunk és játszunk” – foglalja össze Asai.
„Ezt egyfajta lehetsőségnek tekintjük, hogy a nézők visszatérhessenek a színházakba.”
(via Reuters)