Papageno Radio
- hirdetés -
Intermezzo Vigh Andrea: „Nem törünk össze, akármi történjék is”

Vigh Andrea: „Nem törünk össze, akármi történjék is”

A Liszt Ferenc Zeneakadémia állta a sarat, sőt, mert újítani annak ellenére, hogy az egyetlen olyan intézmény, melyet oktatási és kulturális szempontból egyaránt sújtott a pandémia. Az intézmény rektorát, dr. Vigh Andreát a múlt év megpróbáltatásairól, az idősebb közönség digitális platformokra való átállásáról és a Magyar Zene Napjáról Csepelyi Adrienn kérdezte.

- hirdetés -

– Sok nehéz korszaka volt már a Zeneakadémiának, ám olyasmire, amivel az utóbbi másfél évben szembe kellett néznie, korábban még nem volt példa. Az intézményben magas a külföldi diákok aránya, a koncertek sok embert megmozgató közösségi események, a nemzetközi sztárszólisták és zenekarok jelentős része is külföldről érkezik…

- hirdetés -

– Ez mindenki számára szívszorító és súlyos helyzet volt – most is az. Ha az oktatási oldalt nézem, az volt a fantasztikus – és innen is szeretném mindenkinek megköszönni a segítségét –, hogy a külföldi diákokról nem kellett lemondanunk. Pedig őszintén bevallom, 2020-ban azt gondoltuk, hogy ha meg is oldjuk a felvételi vizsgák online lebonyolítását, nagyon sokan akkor sem lesznek képesek eljönni, és elkezdeni a tanulmányaikat a járványhelyzet miatt. Legnagyobb megdöbbenésünkre a felvételt nyert külföldiek hatvan százaléka eljött, vállalták a karanténokat, a teszteléseket, mindent. Ez hatalmas dolog.

(…)

Mi a helyzet az intézmény másik, kulturális „lábával”?

– A mindenkor aktuális rendelkezéseknek megfelelően tudtuk fogadni a zenei előadó-művészet szereplőit. Amikor szigorúan zárni kellett, akkor csökkentett létszámú zenekarok és kamaraformációk léptek fel, betartva a szabályokat a távolságtartástól a maszkviselésig és a fertőtlenítésig. Nem is alakult ki nálunk gócpont. Amikor pedig jött egy kis nyitás, még mindig defenzívek voltunk. A koncertjeinket streameltük, ez is nyújtott lelki többletet a közönségünknek és nekünk is. Olyan visszajelzéseket kaptunk, amelyek megerősítették, hogy pont a pandémia idején kiemelkedő jelentőségű a lelki egyensúly megőrzése, mert kihat a fizikai tűrő- és állóképességre is.

(…)

A komolyzenével kapcsolatban állandó téma a közönség elöregedése. Az önök törzsközönsége mennyire volt elérhető, megtartható online?

– Kicsit aggódtunk, hogy ez mennyire megugorható a látogatóinknak, de nagyon örülünk, hogy közönségünk nem adta föl, és az idősebb korosztály is tudott csatlakozni. Emellett újdonságnak számít, hogy rengeteg fiatal kapcsolódott be a közvetítéseinkbe.

Tehát lényegében elértek egy új közönségréteget is?

– Igen, ezt igazolják a felmérések. Teljesen természetes, hogy a tizenéveseket inkább a könnyűzene vonzza, a cél azonban az, hogy ismerkedjenek meg azokkal az értékekkel is, amelyeket a klasszikus zene képvisel. Ha ez megtörténik, akkor tudatos, jó zenefogyasztó válik belőlük minden fronton. Az utóbbi időszakban úgy tapasztaltam, hogy nagyon sokat fiatalodott a klasszikus zene közönsége.

Az interjú teljes terjedelmében ide kattintva olvasható.

Promóció

- hirdetés -
- hirdetés -

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.