Papageno Radio
Intermezzo Letörölték a mosolyt egy festménylány arcáról a restaurátorok

Letörölték a mosolyt egy festménylány arcáról a restaurátorok

Az elmúlt évszázadokban utólag ráfestett mosolytól és a hamis háttértől is megszabadítottak a brit restaurátorok egy 16. századi festményt, amelyet immár eredeti pompájában láthat a közönség – olvasható a The Guardian brit napilap online kiadásában.

Az English Heritage brit örökségvédelmi szervezet az elmúlt két évben újítottak fel a holland zöldségárusnőt ábrázoló festményt, miután az több mint hatvan éven át porosodott az egyik raktárjában.

A szignó nélküli alkotás alapos elemzésével és némi kutatómunkával sikerült megállapítani, hogy a kép a holland aranykor előttről való, vagyis sokkal korábbról, mint azt eddig gondolták a szakemberek, és nagy a valószínűsége, hogy a csendéletek egyik legnagyszerűbb mesterének tartott Joachim Beuckelaer 16. századi flamand festő munkája.

A kép a 18. század végén került az English Heritage gondozásában lévő essexi Audley End kúriába. Az elmúlt évszázadok alatt aztán mindig akadtak olyan alkotások, amelyeknek a helyreállítása elsőbbséget élvezett, ezért mire erre a festményre került a sor, addigra meglehetősen rossz állapotba került.

A zöldségárus lány képe restaurálás közben - forrás: English Herritage
A zöldségárus lány képe restaurálás közben – forrás: English Herritage

„A keret több helyen felhasadt és nagyon koszos volt. A festményt sárgás fénymáz és több réteg por borította, rengeteg ráfestés volt rajta, szóval messze nem volt az a szép műtárgy, ami lehetett volna” – idézte fel Alice Tate-Harte, a szervezet munkatársa, hozzátéve, hogy a javítási munkálatok óriási meglepetést hoztak.

Ide kapcsolódik:
Kiegészítették Rembrant Éjjeli őrjárat című festményét

A szakember szerint a nőalak utólag ráfestett mosolyának az eltűntetése önmagában nagy változás. „Sokkal komolyabbnak tűnik szerintem” – jegyezte meg Tate-Harte.

A restaurátorok továbbá eltávolítottak egy olyan – egy tornyot és eget ábrázoló – vászondarabot is a festményről,

amellyel a 19. században “egészíthették ki a művet”, feltehetőleg azért, hogy beleférjen egy négyzet alakú keretbe.

„Meglehetősen őrült dolognak tűnik ilyet csinálni. Miért nem kerestek neki egy téglalap alakú keretet? Ilyesmi aggasztóan sokszor előfordult a vidéki kúriákban” – mondta Tate-Harte. Hozzátette:

„a restaurálás még nem volt bevetett gyakorlat a 19. században, ezért az emberek szabadabban tettek ilyen dolgokat”.

Az eredeti, vibráló színeit visszanyerő festményt a nagyközönség is megnézheti az Audley End falai között.

Promóció

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

A feliratkozással elfogadom a Papageno Consulting Kft. adatvédelmi tájékoztatóját!