Papageno Radio
Színház Egy letűnt műfaj urbánus krónikása – Megnéztük Pokorny Lia Liaison című estjét

Egy letűnt műfaj urbánus krónikása – Megnéztük Pokorny Lia Liaison című estjét

Pokorny Lia Liaison című estje a sanzonok által mesél mindannyiunk életének meghatározó élményéről, a szerelemről. A személyes hangvételű, ám nem személyeskedő előadáson Babicsek Bernát harmonikaművész mélyíti az érzelmek végtelen hullámzását. Cikkünkben megnézzük, milyen zajforrások és tumultusok homályosították el a sanzon műfajának bensőséges, lágy meleg tónusait, és amelyet a Liaison alkotói nemes módon most visszacsempésztek.

Ars poetica

„Két évvel ezelőtt egy szép nyári napon azon kaptam magam, hogy rájöttem, hogy hogyan kell sanzonokat énekelni, megértettem a műfajt és azt mondtam, akkor tudok is sanzont énekelni” – mondja Pokorny Lia.

A pandémia miatt többször is módosítani kellett a Liaison-premier dátumát, ez azonban inkább inspirációként, mint hátrányként szolgált az alkotói folyamatnak. A legvidámabb bús melódiákat összekötő dramaturgia így tovább érhetett, mi több, az előadás egyfajta összegzésévé válhatott az idén 50. születésnapját ünneplő színésznő élettapasztalatának, gondolatainak, tehetségének.

„Szeretném, ha a nézők úgy éreznék magukat, mintha a nappalimban ülnének mondjuk karácsony este, ahol otthonosan érezhetik magukat és ahonnan egy kis ajándékkal térnek majd haza. A nagy elődökkel ellentétben ugyanakkor nekem fontos, hogy a tökéletlenségeimmel, kiszolgáltatottságaimmal együtt mutassam meg magamat, hogy látható legyen: egy esendő nő vagyok.”

Visszapillantó tükör

A sanzon francia eredetű műfaj, amely lírikus hangnemben, mindössze néhány sor keretében vall áthatóan és őszintén, olykor felforgatóan az élet egy-egy apró mozzanatáról, élményéről. A múlt század fordulóján kialakult stílus a kabarévilágban terjedt el, ahol leginkább zongora kíséretében adtak elő ilyen jellegű dalokat.

Pokorny Lia – fotó: Horváth Judit
Pokorny Lia – fotó: Horváth Judit

A dekadencia melegágyában, a szecesszió és a szimbolizmus kultúrtörténeti kontextusában, az avantgárd előszelében ezt a műfajt eleinte lebecsülték, nem jósoltak számára időtálló pályafutást. Tévedtek. A sanzon világa mára már bebizonyosodott: korokon átívelő, örök érvényű tartalmakkal bír. Egyszerű, természetes, közvetlen hangnemével, közérthetően közvetít tartalmakat, amely afféle „urbánus krónikás” jelleget hozott létre. Gyakran pikáns témái következtében egyfajta városi bukolika atmoszférához is társítható.

Párizs-Budapest expressz

A századelős párizsi sanzon-tradíciókat viszonylag rapid módon adaptálta a budapesti kávéházi, „körúti kultúra”. A legismertebb sanzon szövegírók közé tartozott például Ady Endre, Heltai Jenő, vagy Szép Ernő, a zeneszerzők között pedig olyan korszakos sanzon komponisták álltak többek között, mint Reinitz Béla, Buday Dénes, vagy Huszka Jenő.

A ’20-as ’30-as ’40-es években ez a világ tovább élt, amelynek az előadásokon túl olyan új popkulturális ágazatok és technikai aspektusok segítettek, mint a lemez, a rádió és a film.  Utóbbi legszélesebb körben terjesztette (az utókornak pedig konzerválta) a korszak remek énekeseit, köztük Karády Katalint, Ágay Irént, vagy Tolnay Klárit. Filmes szempontból a francia lírai realista filmek (Jacques Prévert világa), a melodráma, majd a film noir atmoszférája járult a sanzon műfajának hazai prognosztizációjához.

Büntetőszázad

Az ’50-es évek első felének szigorú, autoriter érája számos rendkívüli előadóművészt lehetetlenített el. Így került először a városligeti (cirkuszi) Liliputi Színpadra, majd a Vidám Színpadra, a Fővárosi Operettszínházba Mezei Mária (akinek akkorra már bőven a Nemzeti Színházban lett volna a helye).

Hasonló sorsra jutott Ajtay Andor, Dénes György, Feleki Kamill, vagy a különleges, fátyolos hangú Sennyei Vera is. Számos női előadóművész, köztük Mezei Mária és Sennyei Vera a krízist arra használta fel, hogy a sanzon műfajának áldozzon, az ’50-es, kora ’60-as évek közkedvelt sanzon énekesnőivé váltak. A közönség imádta őket, a szakma azonban eleinte lenézte, becsmérelte őket az általuk „olcsó” műfajnak titulált közvetítésért.

Mezei Mária A bujdosó lány című darabja egyfajta magyar népi sanzonest szinkront tükröz. Abszolút Hungaricum, mindenféle erőltetett nemzeti ideológia nélkül – őszintén, vénából.

Domján, Psota és a többiek

A ’60-as évek második felétől az idősebb generáció körében egyre kedveltebb, legitimebb és „intézményesítettebb” stílusnak számított a sanzon.

A modernizált tradíciók imádott képviselője volt például Domján Edit, Mensáros László, Ruttkai Éva, Darvas Iván, Tolnay Klári, Psota Irén, Kishonti Ildikó.

Urbánus krónikások a ’70-es ’80-as években

A késői Kádár-korban új színfoltok és progressziók jelentkeznek a műfajt tekintve. Nagyvonalakban, hangulatokban valahogy őrzi a sanzon-hagyatékot például Udvaros Dorottya Átutazó című lemeze, vagy Básti Juli és Cserhalmi György Hallgass kicsit albuma. Cseh Tamás intellektuális, „macskaköves hangulatai”, mozaikos életképei ugyancsak reflektálhatnak a műfaj elégikusságára.

Botladozva

 

Hallgass kicsit

Liason ’21

A rendszerváltást követő vadkapitalista fogyasztói közegben a populáris és zenei kultúra erősen a remixek és a különböző tömeges zenei fesztiválok látványos effektjei felé vitték a fókuszt. A sanzon műfaja ebben a felaprózódásban, devalválódásban és zajban szinte elhomályosult. Intim megvilágítású tónusai, ízlésesen komponált élfényei eltompultak.

A pandémia stopjában megszületett egy darab, a kollektív kulturális köztudat több, mint félszáz évének szubjektív lenyomatából. Zenés mozaikok. Személyes emlékek, amelyek kollektív emlékeket idéznek. Az est színésznője hiteles közvetítője a 20. század egyik legmeghatározóbb műfajának, és méltó utóda karizmatikus elődeinek.

Pokorny Lia – fotó: Horváth Judit

Pokorny Lia és Babicsek Bernát különleges hangulatú, mélyen átélt és őszinte, sallangoktól mentes estje a múlt és jelen fúziójában olyan csendre hív bennünket, amelyben nem csupán megpihenhetünk, hanem visszatalálhatunk olyan eddig szem elől vesztett értékeinkhez, amelyek last minute fapados repülőjegyeink zűrzavarában eltűntek.

Promóció

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

A feliratkozással elfogadom a Papageno Consulting Kft. adatvédelmi tájékoztatóját!