Papageno Radio
Film Jean-Paul Belmondo előtt is tiszteleg a 11. Frankofón Filmnapok

Jean-Paul Belmondo előtt is tiszteleg a 11. Frankofón Filmnapok

Isabelle Huppert, Omar Sy, Monica Bellucci, Audrey Tautou, Gaspar Noé, Jean-Paul Belmondo – igazi sztárparádéval és több film alkotójával, valamint a szakma képviselőivel várja a filmek szerelmeseit a Francia Intézet.

Az április online filmnapok után a mozikban folytatódik a 11. Frankofón Filmnapok szeptember 14. és 19. között Budapesten, majd többhetes vidéki turnéra indul a filmes mustra, 14 vidéki mozit érintve. Az 15 vígjátékot, romantikus filmet, drámát, restaurált klasszikust műsorra tűző válogatás budapesti helyszínei az Uránia Nemzeti Filmszínház, az Art+ Cinema és a Francia Intézet lesznek.

Florent Héridel, a Francia Intézet kulturális attaséja szerint Magyarországon az 1960-as évektől kibontakozó francia új hullám nyomán sokan azt gondolják, hogy Franciaországban csak úgynevezett művészfilmek készülnek. Ez természetesen nem igaz, noha az új hullám örökségét sok francia filmes felvállalja ma is, és olyan nagy színészlegendák is aktívak még, mint Catherine Deneuve, Isabelle Huppert vagy Gérard Depardieu.

Szeptember 6-án hunyt el Jean-Paul Belmondo, aki a francia új hullám olyan ikonikus filmjeinek főszereplője volt, mint a Kifulladásig vagy a Bolond Pierrot – idézte fel az attasé, hozzátéve: a színművészre a Riói kaland című filmjével emlékeznek a Francia Intézetben.

 A fűnökasszony - fotó: Guy Ferrandis / Frankofón Filmnapok
A fűnökasszony – fotó: Guy Ferrandis / Frankofón Filmnapok

A Filmnapok nyitófilmjében A fűnökasszony (La Daronne) című krimi-vígjátékban a rendőrség egy törékeny, de annál tettre készebb tolmácsát átalakító Isabelle Huppert veszi kezébe a helyi drogkereskedelmet – avagy hogyan lesz a pandúrból rabló. Ugyancsak a rendőrség berkeibe enged bepillantást az Omar Sy és Virginie Efira főszereplésével forgatott és a Berlinalén bemutatott Police (Police), melyben három párizsi közrendőr kap szokatlan feladatot: egy kitoloncolást. A reptérre vezető úton Virginie lelkiismereti válságba kerül, és próbálja meggyőzni a társait, hogy hagyják futni a férfit, különben a biztos halálba küldik.

A Latcho Drom vagy a Gadjo Dilo varázsütésszerűen tette ismertté Tony Gatlifot Magyarországon. Most bemutatott alkotása, a Tom Medina (Tom Medina) Camargue csodálatos, rejtélyes vidékén játszódik. A bíró felügyelet alatt álló Tom Medina egy farmra kerül büntetésként, ahol lépten-nyomon ellenséges pillantásokba ütközik. Amikor megismeri Suzanne-t, akitől elvették a kislányát, egyre zabolátlanabbá válik, és készen áll, hogy érvényt szerezzen az igazságnak, és a maga módján visszavágjon a világnak. A vetítés után közönségtalálkozón találkozhatnak a nézők a rendezővel.

Police - forrás: Frankofón Filmnapok
Police – forrás: Frankofón Filmnapok

François Ozon Cannes-ban debütált meséje a ’85 nyara (Été 85) egy gyönyörű képekbe komponált keserédes történet a felnőtté válásról. A 16 éves Alexis mindig is olyan barátról álmodott, mint a nála két évvel idősebb – és tapasztaltabb – David, aki hősiesen kimenti őt a tengerből. Kiderül, hogy csupán egynyári barátság van-e szó. Az év vígjátékának is aposztrofált Jó a szamár (Antoinette dans les Cévennes) is című komédiában Antoinette végre szeretne kicsit elvonulni a világtól a szeretőjével, ám Vladimir inkább a családjával indul hegyi túrára. Antoinette nem adja fel ilyen könnyen, ő is nekivág a hegyeknek. Szamárháton.

A szerelmi háromszöget még tovább bonyolítják a Szerelmeink (Les choses qu’on dit les choses qu’on fait) szereplői: Az ember egy ismeretlennek gyakran könnyebben kitárulkozik, mint akár a születendő gyermeke apjának. Így van ezzel Daphné is, aki François távollétében a férfi unokatestvérével folytat egyre bensőségesebb beszélgetéseket. Szintén egy meghitt kapcsolatot ismerhetünk meg az Ez mekkora!  (Enorme) c. vígjátékban, ahol Claire a zongorista karriert választotta, férje, Frédéric viszont negyven felé rájön, hogy ő bizony mégis szeretne gyereket, és elköveti a megbocsáthatatlant: kicseréli a fogamzásgátló tablettákat, aminek meg is lesz a következménye. Claire egyre dagad, Frédéric pedig kezdi beleélni magát a túlféltő anyaszerepbe.

Jó a szamár - forrás: Frankofón Filmnapok
Jó a szamár – forrás: Frankofón Filmnapok

Teljesen más kérdéseket feszeget Sam Ali, aki A férfi, aki vásárra vitte a bőrét (L’homme qui avait vendu sa peau) c. filmben menekül a háború elől Szíriából. Európába szeretne eljutni, hogy ott a szerelmével új életet kezdhessen. Az útért a bőrével fizet: engedi, hogy egy kortárs képzőművész teletetoválja.

Mindig nagy várakozás övezi Gaspar Noé filmjének bemutatását, a legújabb Lux Æterna (Lux Æterna) is egy Noétol megszokott pszichedelikus látomás. Béatrice Dalle színésznő élete első rendezésére készül. A film főszerepét, egy boszorkányét, akit megégetnek, Charlotte Gainsbourg játssza, egészen addig, amíg a forgatás káoszba nem fullad. Mindenkinek mást jelent A gyerekkor földje (Petit Pays). Gaby esetében ez az 1990-es évek elejének Burundija. A gyerekkor teljességgel megélt boldogsága hirtelen fordul polgárháborúba, ami nemcsak a csínytevéseknek vet véget, hanem az ártatlanság korának is. A filmben a francia-magyar Varga Veronika is szerepel, aki személyesen is részt vesz a film budapesti bemutatóján.

A gyerekkor földje - forrás: Frankofón Filmnapok
A gyerekkor földje – forrás: Frankofón Filmnapok

Burunditól északabbra, de szintén Afrikában, közelebbről Marokkóban játszódik Az ismeretlen szent csodája (Le Miracle du St-Inconnu), melyben a rendőrök elől menekülő Amine a sivatag közepén ássa el a zsákmányt. Mire kijön a börtönből, a rejtekhely köré egész falucska épült az „ismeretlen szent” sírjához járuló zarándokoknak. Ez mind nagyon szép, de Amine szeretne valahogy a pénzéhez jutni.

A Cannes-i fesztiválon bemutatott A Jutalomjáték (Un triomphe) főszereplője munkanélküli színészként próbál értelmet és elfoglaltságot találni az életében. A sors úgy hozza, hogy egy börtönben kezd színházi foglalkozásokat tartani. Az pedig külön szerencséje, ha a fogvatartottaknak érzékük is van a színjátszáshoz.

Amélie csodálatos élete - forrás: Frankofón Filmnapok
Amélie csodálatos élete – forrás: Frankofón Filmnapok

A francia filmművészet klasszikus remekműve, a Szemek arc nélkül szintén (Les yeux sans visage) bekerült a Frankofón Filmnapok válogatásába. Az „őrült tudós” típusú horrorfilmek egyik korai, atipikus darabja, Franju melankolikus-poétikus, sötét és hipnotikus remekműve a plasztikai sebészről, aki a lánya súlyosan roncsolt arcát szeretné bőrátültetéssel helyrehozni.

Jubileumi év az idei, hiszen 20 éve, 2001-ben mutatták be Az Amélie csodálatos életét (Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain). Ha esetleg valakinek kimaradt volna, itt az alkalom, hogy megtekintse vagy akár sokadszorra nézze meg ezt a kultuszfilmet.

A Frankofón Filmnapok részletes programja itt érhető el.

Promóció

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

A feliratkozással elfogadom a Papageno Consulting Kft. adatvédelmi tájékoztatóját!