A közösségi oldalak meglehetősen szigorú protokollt alkalmaznak a meztelenséggel kapcsolatban, ami a művészi alkotásokat sem kíméli. A bécsi turisztikai hivatal több vitás eset után úgy döntött, hogy a kizárólag felnőttek számára fenntartott OnlyFans közösségi oldalra költözteti a múzeumokat. A lépéssel a művészeket sújtó cenzúrára és a közösségi oldalak túlzott hatására is fel akarják hívni a figyelmet.
Az itthon kevésbé ismert OnlyFans oldalt 2016-ban alapították azzal a szándékkal, hogy megengedőbb és fairebb platformot kínáljanak az online alkotóknak. Az alkotót pedig meglehetősen kiterjesztően értelmezték, mivel az elmúlt években a szex- és a pornóipar virágzott főleg az oldalon.
2021 nyár végén tettek ennek a megszüntetésére egy kísérletet: bejelentették, hogy eltávolítják a pornográf tartalmakat, a meztelenség azonban maradhat. A közfelháborodás hatására azonban ez a változás végül nem következett be.
A bécsiek választása épp emiatt a megengedő hozzáállása miatt esett a platformra, ugyanis, lássuk be, a képzőművészethez már évszázadok óta hozzátartozik a fedetlen testek ábrázolása. A Bécsi Természettudományi Múzeum például valószínűleg meglehetősen meglepődött, amikor a 2018-ban az egyik kiállításuk kapcsán feltöltött, a Willendorfi Vénuszt ábrázoló fotótót minősítette pornográf tartalomnak a Facebook és azzal a lendülettel el is távolította.
Az Albertina TikTok-oldala rosszabbul járt idén júliusban, azt ugyanis felfüggesztették és le is tiltották, miután Nobuyoshi Araki japán fotós női melleket ábrázoló fényképeit osztották meg. A múzeum kénytelen volt teljesen új felhasználót létrehozni. 2019-ban Peter Paul Rubens festményei váltottak ki hasonló reakciót az Instagramból. A flamand mester alkotásait a közösségi irányelveket sértő tevékenységnek ítélték meg a meztelenség ábrázolása miatt.
Még nagyobb gondban volt a Leopold Múzeum, amikor Egon Schiele aktjaiból álló gyűjteményét szerette volna hirdetni Németországban, Nagy-Britanniában és Amerikában 2018-ban. Ezeknek az országoknak a reklámszabályai nem tették ugyanis lehetővé, hogy a városokban indítsanak reklámkampányt. A hirdetések végül úgy kerülhettek ki, hogy a problémás részeket egy felirat takarta: „Sajnáljuk – 100 éves, de még ma is túl merész”.
Koloman Moser: Szerelmespár című festményét is szerepeltető videót, amellyel a Leopold Múzeum a fennállása 20. évfordulóját ünnepelte volna a Facebook és az Instagram is visszautasította, mint „potenciálisan pornográf tartalmat”.
A fentiekre válaszként született a „Vienna strips on OnlyFans” vagyis a „Bécs levetkőzik az OnlyFans-en”. Ahogy azt a bécsi turizmusért felelős osztály szóvivője, Helena Hartlauer elmondja, tulajdonképpen meg tudják oldani a dolgot, „de ezek a műalkotások rendkívül fontosak Bécs számára. Elég ha az egyik legikonikusabb darabra, Schiele 1910-es, magáról készített portréjára gondolsz. Ha ezeket nem használhatjuk a közösségi médiában, mint kommunikációs eszközöket, az igazságtalan és frusztráló”. A város és kulturális intézményei számára gyakorlatilag lehetetlen, hogy aktokat vagy meztelenséget ábrázoló műalkotásokat használjanak a kiállítások reklámozására. ez most épp az Albertinában futó Amedeo Modigliani kiállítás kapcsán vetődött fel problémaként.
„Persze, meg tudjuk oldani így is, de ezek a műalkotások rendkívül fontosak Bécs számára.
Elég ha az egyik legikonikusabb darabra, Schiele 1910-es, magáról készített portréjára gondol. Ha ezeket nem használhatjuk a közösségi médiában, mint kommunikációs eszközöket, az igazságtalan és frusztráló”.
Az új közösségi oldalra ajándékokkal is csábítják a feliratkozókat: az elsők egész évre érvényes bécsi turistakártyát, illetve belépőket kapnak a kiállításokra. A reklámérték mellett a hivatal arra is szerette volna ráirányítani a figyelmet, hogy milyen cenzúra működik abban a közegben, ahol a kortárs művészeknek dolgozniuk kell. A legtöbb közösségi média felületen szigorúan szabályozzák a meztelenséget, a bécsiek szerint azonban a szabályok és az eljárások átláthatatlanok és nehezen követhetőek.
(via The Guardian, 444)