• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Folk Intermezzo Zene Címlap

Roby Lakatos: „Nekem valóban a zene az életem”

Szerző: Varga Veronika2021. október 15.
Facebook Twitter E-mail
Roby Lakatos - fotó: Fazekas István
Roby Lakatos - fotó: Fazekas István

Roby Lakatos hegedűvirtuóz, a magyar cigányzene elsőszámú előadója, vagy ahogyan ő mondja magáról, egy valódi „világzenész” vehette át idén a Mondo Musica Awards díjat Cremonában, mely egyike a legrangosabb zenei elismeréseknek. Az elmúlt években olyan legendás művészek kapták meg ezt a kitüntetés, mint Alfred Brendel, Shlomo Mintz, Michael Nyman vagy Krzysztof Penderecki. Roby Lakatossal a díjjal kapcsolatban beszélgettünk többek között pályája kezdetéről, zenéje és előadásmódja egyediségéről és a fiatal tehetségek fejlesztéséről, amelyben ő maga is nagy szerepet vállal saját alapítványán és koncertjein keresztül. De amellett sem mehetünk el szó nélkül, hogy a művész néhány napja megjelent a legújabb albuma, a Double Standard máris aranylemez!

– Habár már számos fontos díjjal jutalmazták munkáját világszerte, az újabb és újabb rangos kitüntetések megállíthatatlanul érkeznek önhöz még ma is. A folyamatos elismertség, vagy úgy is mondhatnánk, kiválóság érzése is válhat a mindennapok részévé, meglepetést már nem okozó rutinhelyzetté, illetve elvárássá? Vagy még a sokadik díj is okoz megelégedettséget és örömöt az ön számára?
– Természetesen mindig kellemes érzés számomra az elismerés, de igaz, ami igaz, van már belőle elég sok, a világ minden részéről. A Mondo Musica Awards persze a legrangosabbak, legfontosabbak közé tartozik, amiből minden évben csupán egyet adnak át, legtöbbször hegedűsöknek. Nagy örömmel tölt el, hogy Maxim Vengerov után rám esett a választás 2019-ben, és idén, 2021-ben személyesen vehettem át a díjat, amire tehát a kihirdetéstől számítva két év elteltével kerülhetett csak sor, a világjárvány miatt. Az átadó után egy koncertet is adtunk Michael Guttmannal, másnap pedig a Pietrasanta fesztiválon léptünk fel a zenekarommal, nagy sikert aratva, telt ház előtt. Ott is látszott, hogy az embereknek mennyire hiányzik az élő zene, a koncertélmény. 

– Ebben a frissen átvett cremonai díjban pontosan milyen üzenet rejlik?

– A Mondo Musica Awards a neve alapján is egyértelműen összekapcsolható számomra a világzenével – ami persze az én olvasatomban több egy tradicionális elemeket vegyítő műfaji-zenepiaci besorolásnál. E díj átvétele után most talán tényleg kimondhatom, ezzel elismerik: jelenleg engem tartanak az igazi világzenésznek. Amellett, hogy mindenütt játszom, ez inkább a zenében nyilvánul meg természetesen.

– Ön szerint mi teszi a játékát ennyire kivételessé? 

– Amikor 35 évvel ezelőtt, 1985-ben, Belgiumba költöztem, létrehoztam egy olyan egyedi stílust, ami azóta is létezik. Szerencsésen fennmaradt, hiszen a fiatalok továbbjátsszák. Nem én neveztem el, hanem egy brüsszeli újságíró adott neki nevet egy 1996-ban írt cikkében, miután meghallgatta a BOZAR-ban az első, a Deutsche Grammofonnál felvett lemezünk bemutatókoncertjét. Elmondtam neki a tőlem kért interjúban, hogy a zenét, amit játszom, pontosan úgy kell elképzelni, mint egy negatív fotót: például, amit régen lassan játszottak, én azt felgyorsítottam, vagy épp ellenkezőleg. Mindennek az ellentettjét alkalmaztam, így alakult ki az a direkció, ami a klasszikus zenéből, a jazzből és minden fajta cigányzenéből áll össze – utóbbiban benne foglaltatik a magyar mellett a balkáni cigányzene, a flamenco, esetleg a mariachi, természetesen a francia manouche zene, Django Reinhardt muzsikája, és így tovább, a végtelenségig. Tehát az újságíró a másnapi cikkében úgy fogalmazott: ez egy unortodox cigány fúziós zene, ami egy igazán találó definíció.

Az egész világon nagyon kedvelik ezt a színes játékmódot, hiszen valóban meg lehet benne csillogtatni a hangszertudást, másrészt a zenekar összetétele sem mindennapi, annak idején ugyanis ezt is megváltoztattam: a tradicionális cigány együttesek felállásához képest az én zenekaromban van gitár és zongora, ami nem mondható evidensnek.

Ugyanakkor van nagybőgő, hegedűk és cimbalom is, ami veszélyes vállalkozásnak tűnhet, hiszen a zongora és a cimbalom elvileg ütik egymást, viszont mi olyan aranzsmanokat találtunk ki annak idején, amelyek révén ez a két hangszer együtt tud játszani. Nem csoda, hogy ha meghallják valahol a zenénket, többnyire rögtön felismerik, hiszen ténylegesen kialakítottunk egy speciális hangzásvilágot a gitár, a zongora és a cimbalom közös játéka által. Úgy gondolom, hogy a Mondo Musica Awardsra is épp emiatt jelöltek engem.

– A zenei és hangszerelési kötöttségek mellett azért az improvizáció is fontos szerepet játszik ebben a bizonyos unortodox cigány fúziós stílusban.

– A rögtönzés valóban lényeges elem a zenénkben, de természetesen csak komoly keretek között alkalmazható, aminek az az egyik oka, hogy játék közben nagyon gyakran váltunk át egyik stílusból a másikba. Ezeknek az átmeneteknek pedig nagyon ízlésesnek kell lenniük.

Roby Lakatos - fotó: Fazekas István
Roby Lakatos – fotó: Fazekas István

– Mindebben bizonyára nem tud akárki méltó partnerként részt venni. A zenekarában játszó művészeknek a technikai felkészültség mellett még milyen készségekkel kell rendelkezniük?

– Ebben a stílusban nagyon fontos, hogy mindenki kiváló jazz-zenész, cigányzenész és klasszikus zenész legyen egyszerre. Szerencsés vagyok, mert mindig olyan muzsikusokkal játszhattam együtt, akik ezt az összetett tudást birtokolták, és ez jelenleg is így van: Szakcsi Lakatos Róbert, Szakcsi Lakatos Béla fia zongorázik nálunk, a gitárosunk Ladányi Gábor, akit még Brüsszelben ismertem meg, mert odajárt főiskolára; a világhírű Lisztes Jenő cimbalmozik, Csikós Vilmos pedig nagybőgőn játszik a zenekarban, ahol én vagyok az első prímás, Bóni László pedig a második hegedűs.

– A hangzás mellett a színpadi megjelenésük is figyelemre méltó, önnek pedig egyértelműen védjegyévé vált a különlegesen elegáns, színes ruhadarabok és kiegészítők viselése. Elvárja, hogy ezekre az apró részletekre mindenki nagy hangsúlyt fektessen a zenekarból?

– Nem szoktam beleszólni abba, hogy a zenészek mit vesznek fel a koncertekre, de azt meg kell hagyni, tényleg szeretem a speciális darabokat, ami persze valamennyire a többiekre is „átragad”. A lényeg az, hogy sosem öltözünk egyenruhába. Sokkal inkább kedvelem, ha mindenkinek megmutatkozik a saját stílusa ebben is, mint ahogy a zenében. 

– Bizonyára a fiatal tanítványai is kíváncsiak arra, hogy mit jelent a „saját stílus”, és mi lehet az a plusz, amitől egy tehetséges zenész kitűnhet a szintén tehetséges pályatásai közül? 

– Elsősorban a zenei kreativitásban kell keresni erre a választ. 

– Ez a kreativitás fejleszthető?

– Gyerekkoromban nekem még megadatott az a szerencse, hogy a legkiválóbb zenekarokkal játszhattam mint zenész tanuló – abban az időben ezt így hívták. Ma már erre nem igazán van példa. Én 9 éves koromban már apám zenekarában hegedültem, ami a fenti kérdésben például nagyon sokat számított. Aztán 11 évesen id. Járóka Sándor zenekarába kerültem, ami szintén egy mérföldkő volt az életemben. Tehát nagyon sokat hallottam ezt a muzsikát, ami köztudottan fontos az improvizációs készség kialakulásában – és én is ezt vallom. 

Amikor három éve Budapestre költöztem, létrehoztam a Roby Lakatos Alapítványt, ami által rengeteg diáknak tudjuk biztosítani, hogy kiváló professzoroktól tanuljanak. Ez egy abszolút nemzetközi csapat, van például kínai, japán és mexikói tanítványunk is. 2019-ben rendeztünk először hegedűversenyt az alapítvány keretein belül Budapesten, ami egyben a világ első nemzetközi improvizációs hegedűversenye is volt. Az egyik régi diákom, a francia Leo Ullmann lett a második. Leót már 14 éves kora óta tanítom, és ő is feltette nekem többször azt a kérdést, hogy hogyan lehet megtanulni improvizálni. Mivel Brüsszelben járt főiskolára, mi pedig a zenekarommal akkoriban még minden este játszottunk egy romkocsmában, azt javasoltam neki, hogy csatlakozzon, jöjjön el, játsszon velünk. Ezután lényegében nekem már nem kellett őt megtanítani a rögtönzésre. 

A legfontosabb dolgok persze mindig fiatalkorban dőlnek el. Annak idején azt mondta nekem a professzorom, Badár Béla, hogy a hegedűsöknél 6 és 14 éves kor között kell kialakulnia a jó manuális technikának, azután már nem biztos, hogy sikerül számottevő fejlődést elérni. 

– Hadd ugorjak vissza egy pillanatra! Azt említette, hogy Brüsszelben egy romkocsmában játszottak a zenekarával. Ezek szerint akkoriban már voltak ilyen jellegű, modern szórakozóhelyek Nyugat-Európában?

– 1985-ben nem voltam még húszéves, amikor kikerültem Belgiumba, ahol nyitottunk egy éttermet, ami végül is amellett, hogy nagyon híres hellyé nőtte ki magát az évek során – mindenki oda járt, a legnagyobb hegedűművészek is, például Yehudi Menuhin – Európa első valódi romkocsmája is volt. Egy körülbelül 1860–70-ben működő esztergaüzemből került kialakításra, a régi gépek is megmaradtak, mert nem lehetett őket elszállítani a súlyuknál fogva, hiszen tömör vasból készültek. Tehát lényegében ezek a tárgyak adták a berendezés alapját, és mivel egy orosz étteremről beszélünk, meg kell említenem azt is, hogy volt egy hatalmas üveg mélyhűtő, amelyben 360 fajta vodka volt – mind a 360 az étlapon is fel volt tüntetve. Ezt persze nagyon szerette mindenki, ahogy azt is, hogy lényegében két koncertet játszottunk egy éjszaka alatt. Sajnos már nem létezik ez a hely, sok minden megváltozott Brüsszelben is, mint ahogy az egész világban. 

Roby Lakatos - fotó: Fazekas István
Roby Lakatos – fotó: Fazekas István

– Október 15-én, pénteken a Müpában, a Liszt Ünnepen fog koncertet adni. Kivel fog fellépni?

– A Concerto Budapesttel játszom majd, amit Keller András vezényel, de Snétberger Ferencet, valamint Homoki Gábort is láthatja a közönség. Nagy örömmel hallottam, hogy telt házat jósolnak. 

– Mit rejt a jövő Roby Lakatos számára?

– Sok tervem van a közeljövőre nézve. Szeretnénk létrehozni egy kulturális központot, ahol gyakorlatilag egész évben zenei fesztivál várja a közönséget. A helyszín különleges lesz, de annyit elárulhatok, hogy a Dunán kell majd keresni bennünket és fellépő vendégeinket! A fiatalok felé is nyitni fogunk olyan videoklipekkel, amelyekben ismert hazai énekesekkel fogunk együttműködni. Új formációnk, a Pátria Zenekar hamarosan országszerte fellép majd, Kökény Attila énekes állandó közreműködésével. Egy készülő, napi televíziós sorozathoz is én írom a zenét; tehát van bőven teendőm, amit egyáltalán nem bánok, hiszen nekem valóban a zene az életem, függetlenül attól, hogy családommal épp hol élünk. Most Budapest és Magyarország a bázisom, és úgy gondolom, ez már így is marad. Világpolgárként és -zenészként életelemem az utazás, de a visszatérés a szülőhazámba minden utazás után megnyugvást ad. Itt alkotok és élek, és nagyon remélem, hogy a pandémia hamarosan a múlté lesz, valamint újra, határtalan utazásokkal öregbíthetem hazám hírét a muzsikámon keresztül, egyfajta kultúrmissziót vállalva.

díj hegedű cigányzene roby lakatos interjú
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKötelezővé teszi a Zeneakadémia a maszkviselést
Következő bejegyzés Dés László: „Minden dalnak megvan a saját története”

Ajánlott Bejegyzések

Szentpáli Roland - fotó: Raffay Zsófi
Intermezzo

Bakelitlemez, twoba, egyszemélyes zenekar – Magyar találmányok a zenében

2023. október 1.3 perc olvasás
A veszprémi Csermák Antal Alapfokú Művészeti Iskola
VEB 2023

Mini Carnegie Hall – Új koncertsorozat indul Veszprémben

2023. október 1.1 perc olvasás
Balogh Máté - fotó: Nagyillés Szilárd
Magyar Zene Háza

Újszerű és szellemes kórusművek a Zene Házában – Interjú Balogh Máté zeneszerzővel

2023. október 1.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Balázs János - fotó: Emmer László Zene

Balázs János: „Mindig ott van a lehetőség, hogy valami új szülessen”

A Varázsceruza – Hagyj nyomot a világban Pásztor Annával c. program sajtótájékoztatója Promóció

Fogyatékossággal élők számára hirdetnek zenei tehetségkutatót Pásztor Anna mentorálásával

Promóció

EGY ÉLETEM – Életrajzi stand-up indul a MOMKultban

Szabó Sipos Barnabás - forrás: YouTube Film

Melange – Légy részese egy független kisjátékfilmnek!

Szendy Szilvi a Mária főhadnagyban - fotó: Juhász Éva Promóció

Nem csak a tarotkártya csillaga – Beszélgetés Szendy Szilvivel

PR

Jubileumi évadot ünnepel az óbudai 3K

PR

Kultúra, gasztronómia, szórakozás – jön a Frankel Piknik

Promóció

Milyen nyelvtudásra van szükségünk?

Góbé - fotó: Komróczki Dia Promóció

Folks&Classics – Közös projektre készül a Góbé és a KamaraSzólisták

Jelenet az ÁLARCOK című előadásból - fotó: Csudai Sándor Promóció

A zene világnapján ismét műsorra tűzi ÁLARCOK című előadását a Honvéd Férfikar

Lukács Péter Promóció

Az engesztelés napja – Lukács Péter koncertje a Zenetudományi Intézetben

Promóció

Hamarosan nyit a 28. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Jennifer Pike - forrás: Arno Zene

Jennifer Pike: „Kicsit olyan ez, mint a hegymászás”

Ránki Fülöp - fotó: Radnóti Róza Promóció

Csönd-zsák koncertek Devich Gergellyel és Ránki Fülöppel

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

VEB 2023
A veszprémi Csermák Antal Alapfokú Művészeti Iskola VEB 2023

Mini Carnegie Hall – Új koncertsorozat indul Veszprémben

Veszprém VEB 2023

Ősszel is több száz programmal vár a Veszprém-Balaton régió

Together! - fotó: Vámosi Patrik, VEB2023 EKF VEB 2023

Formabontó cirkuszi előadásokkal vár a Together! sorozat Veszprémben

Szent Mauríciusz Kórus - fotó: Oláh Gergely Máté VEB 2023

Gellért Ünnep – Korok és műfajok találkozása Bakonybélben

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

Csabay Domonkos, Hordós Johanna és Hartmann Domonkos (balról jobbra) VEB 2023

Veszprémiek a nagyvilágban – Koncertsorozat indul Európa Kulturális Fővárosában

Magda-lak - Fotó: Forintos-Berki Judit Intermezzo

Múltidéző napok Balatonalmádiban – Nyitott házak ünnepe

VEB 2023

Bemutatták a XI. Music Hungary Konferencia programját

Veszprém VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és a Balaton szeptemberben

Veszprém Folk VEB 2023

Az élő népművészetet mutatja be a Veszprém Folk fesztivál

Manu Chao a BALKAN:MOST-on - fotó: Kovács Bálint BALKAN:MOST

Nagy sikerrel zárult az első BALKAN:MOST Fesztivál

Kincset érő közösség - forrás: MNM VEB 2023

Fúziós jazzkoncerttel zárul a Villa Romana Baláca kiállítása

Zarina Prvasevda - forrás: BALKÁN:MOST BALKAN:MOST

Balkán, ahogy még nem hallottad

Altalena cselló - fotó: Sepsi Botond JM blog

Tizedik alkalommal rendezik meg a David Popper Nemzetközi Csellóversenyt

Erzsébet N. Hamza (1944-2022): Vázák 1980 - forrás: Dornyai Béla Museum Intermezzo

A magyar üvegművészet különleges alkotásai mutatkoznak be Velencében

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.