• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Kiállítás Címlap

Számítógépes vizsgálat bizonyítja, hogy hamis az egyik leghíresebb Peter Paul Rubens-festmény

Szerző: Papageno2021. október 2.
Facebook Twitter E-mail
Peter Paul Rubens: Sámson és Delila - forrás: London National Gallery
Peter Paul Rubens Samson and Delilah about 1609-10 Oil on wood, 185 x 205 cm Bought, 1980 NG6461 https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/NG6461

A londoni Nemzeti Galéria Peter Paul Rubens-festménye régóta viták tárgya volt szakmai körökben. Most egy számítógépes vizsgálat igazolta, hogy a kétkedőknek volt igazuk. A kép története már eddig is kalandos volt, kérdés, hogy honnan származik a hamisítvány.

A londoni Nemzeti Galériában látható Peter Paul Rubens: Sámson és Delila című festmény 91 százalékos bizonyossággal állítható, hogy nem a holland mester munkája. Egy számítógépes program 148 más festménnyel vetette össze a képet, amelyek egészen biztosan Rubens-től származnak. Az algoritmus többek közt az ecsetvonásokat és a művek más aspektusait vizsgálta és hasonlította össze a Nemzeti Galériában őrzött képével.

„Több alkalommal is megismételtük a vizsgálatot, hogy biztosak legyünk a dologban és az eredmény mindig ugyanaz volt. Minden folt, minden részlet 90 százaléknál is biztosabban hamisnak bizonyult” – nyilatkozta a Guardiannak Carina Popovici kutató.

A Sámson és Delila hitelességét már korábban is többen vitatták mióta 1980-ban 2,5 millió fontért megvásárolta a múzeum. Akkoriban ez volt a harmadik legmagasabb áron elkelt festmény a New York Times szerint. A festményről azonban lelógtak Sámson lábujjai, amelyek a 17. századi másolatokon még látszottak: Jacob Matham metszetén és ifj. Frans Francken festményén, amely az eredeti tulajdonos otthonában kiállítva ábrázolta a művet. Ezek alapján többen úgy vélték, hogy a londoni Nemzeti Galériában látható kép csupán az elveszett eredeti egy másolata. A kétkedő hangok felerősödtek 2005-ben, a múzeum Rubens: A Master in the Making kiállítása kapcsán, ahol eredet művek és másolatok is helyet kaptak.

Peter Paul Rubens: Sámson és Delila - forrás: London National Gallery
Peter Paul Rubens: Sámson és Delila – forrás: London National Gallery

„Amikor 1987-ben először láttam a Nemzeti Galériában a Sámson és Delilát, rögtön úgy véltem, hogy ez nem lehet Rubens munkája. Arra tippeltem, hogy egy másolat, méghozzá egy 20. századi másolat lehet.” – árulta el Euphrosyne Doxiadis művész és kutató a Spiegel Internationalnak a kiállítás idején. Doxiadis 1992-ben kétségeit írásban el is küldte a múzeumnak.)

A Sámson és Delila-szkeptikusok a festmény minősége mellett a stílusát és a színskálát is kifogásolták. Utóbbi kapcsán a múzeum illetékesei azt állítják, a kép Rubens egy kísérletező időszakából származik. Ennek a periódusnak a legismertebb festménye A kereszt felállítása (1609) hasonló stílusjegyeket hordoz.

Ennél is súlyosabb állítás, hogy a kép a 20. századból származik. Rubens 1609-ben festette a képet egy antwerpeni tisztviselő, Nicolaas Rockox megbízásából, miután visszatért Olaszországból. A kép Rockox 1640-ben bekövetkezett halála után eltűnt.

Peter Paul Rubens: Önarckép (1623) - forrás: wikipedia
Peter Paul Rubens: Önarckép (1623) – forrás: wikipedia

Amikor 1929-ben ismét felbukkant Párizsban, eleinte Gerrit van Honthorstnak tulajdonították a művet. Majd Ludwig Burchard Rubens-szakértő kiállított egy hitelességet igazoló bizonyítványt a festményről. 1960-ban, Burchard halálakor azonban kiderült, hogy a szakértő pénzért állított ki hamisan igazolásokat. Eddig 60, általa vizsgált képről derült ki, hogy valójában nem Rubens munkája.

A festményhez kapcsolódó kétségek ellenére a londoni Nemzeti Galéria továbbra is a gyűjteményének 30 legkiemelkedőbb darabja között tartja számon a képet.

„A galéria mindig nyitott az új módszerekre” – nyilatkozta a múzeum a Guardiannal. „Megvárjuk a teljes kutatási eredény nyilvánosságra kerülését, hogy valamennyi bizonyítékot meg tudjunk vizsgálni. Amíg ez nem következik be nem tudunk érdemben nyilatkozni az ügyről.”

(via news.artnet.com)

London számítógép festmény sámson és delila national gallery peter paul rubens eredetidág
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA korabeli sajtó alig említette, utólag emléktáblát kapott Madridban Bartók Béla
Következő bejegyzés Az átiratok mestere – Liszt Ferenc előtt tiszteleg a Kárpát Fesztivál

Ajánlott Bejegyzések

BudaPesme
Intermezzo

A Balkán különleges zenei örökségét mutatja be a BudaPesme és a Zeneművek

2023. március 31.3 perc olvasás
Elmārs Seņkovs - fotó: Ilja Smirnov
Budaörsi Latinovits Színház

Apák, akik sörösdobozokból építenek robotokat – Interjú Elmārs Seņkovsszal

2023. március 31.2 perc olvasás
Zalán János - fotó: Juhász Éva
Intermezzo

Babáknak szóló előadásokkal készül a Magyar Színház – Interjú Zalán Jánossal és Nagy Petrával

2023. március 31.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.