• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Intermezzo Zene Címlap

Bretz Gábor: „Nagyon jól érzem magam a bel canto-szerepekben”

Szerző: Tuska Borbála2021. november 17.
Facebook Twitter E-mail
Bretz Gábor - fotó: Emmer László
Bretz Gábor - fotó: Emmer László

A Liszt Ferenc-díjas Bretz Gábor a világ legnagyobb operaházainak állandó vendége, így nagyon rosszul érintette, hogy a járvány alatt nem állhatott közönség elé. A kényszerpihenő után azonban hamar betelt a naptárja: november 18-án és 20-án a Pannon Filharmonikusokkal közös produkcióban hallhatjuk Gaetano Donizetti ritkán előadott, Lucrezia Borgia című operájában a Müpában, valamint november 23-án Pécsen a Kodály Központban.

– Világjáró művészként melyik városban érte a pandémia kitörése?

– A bécsi Theater an der Wienben próbáltam egy Fidelio-előadást Christoph Waltz rendezésében. A premierig nem jutottunk el, viszont sikerült belőle egy DVD-t készítenünk, így nem veszett kárba a teljes próbafolyamat. Utána egyik lemondás követte a másikat, nagyon sajnáltam, hogy elmaradt például a Kékszakállú herceg várából tervezett turné Simon Rattle-lel és a Londoni Szimfonikusokkal. De hogy egy pozitív élményt is említsek, a járvány elején készült egy felvétel a Kékszakállú kisebb zenekarra átírt változatából Hollandiában.

– Mit hiányolt leginkább a lezárások alatt, mi jelenti önnek „az élet sóját” – ahogy a Pannon Filharmonikusok idei évadának mottója szól?

– A színpad, a színpadi lét. Nagyon rossz érzés volt, hogy nem gyakorolhatom a hivatásomat, nem állhatok ki a színpadra. Abban a korban vagyok, amikor bármit énekelhetnék, amit elém tesznek, én mégis hallgatásra kényszerültem. Ugyanakkor érdekes volt megtapasztalni, hogy a kényszerpihenő utáni első fellépéseimen vissza kellett szoktatnom magam a színpadhoz, újra le kellett győznöm a lámpalázat.

– Donizetti operái – köztük a Lucrezia Borgia is – nem tartoznak a hazai operajátszás fősodrába. Milyen tapasztalatai vannak e téren?

– A Lucrezia Borgia Ferrara hercegét még én sem énekeltem, de A csengőből Don Annibale szerepét már igen. Sajnálom, hogy nincsenek gyakrabban repertoáron a Donizetti- és általában a bel canto-operák. Nagyon jól érzem magam ezekben a szerepekben, énekversenyre is többször vittem őket. Olyan, mintha az ember elutazna valahová kúráltatni a hangját. (Nevet.)

Ide kapcsolódik:
Anger Ferenc: „A »szép éneklés« kultusza nem öncélú”

– A bel canto stílusú operákon kívül milyen művek, szerepek érdeklik most leginkább?

– Verdi számos operát írt, remélem, hogy ezek közül még sok vár rám a jövőben. Mozarttól a Così fan tuttéval nem találkoztam még, jó lenne valamikor elénekelni Don Alfonso szerepét. Vagy ott van az egész orosz repertoár, például a Borisz Godunovnak vagy a Hovanscsinának nagyon örülnék. A Wagner-operákkal viszonylag jól állok, de még hátravan többek közt Wotan és Marke király, illetve Hans Sachs is egy szerepálmom.

– A Müpa-beli operaelőadások – a technikai adottságokból kifolyólag – általában félig szcenírozott formában valósulnak meg. Hogyan befolyásolja ez az énekesi produkciót?

– A rendezői koncepción múlik. Ha az megtartja a darab lényegi mondandóját, vagy érdekes megvilágításba emeli, akkor nem számít, hogy milyen mértékben szcenírozott az előadás. Arra kell még figyelni, hogy a rendezői ötlet hangilag is megvalósítható legyen az énekes számára, és ne menjen a teljesítménye rovására. Láttam már olyat, hogy egy kollégámnak intenzív mozgás közben kellett elénekelnie a Don Giovanni Pezsgőáriáját – sajnos ki is hatott a produkciójára.

– Milyen operákban szerepel még az idei évadban?

– Az ősz a Fidelióval kezdődött a párizsi Opéra Comique-ban, aztán otthon a Carmenben, a Poppea megkoronázásában és Verdi Requiemjében énekeltem. A közeljövőben lesz Tosca a Theater an der Wienben, Lohengrin Berlinben és Londonban, illetve Salome az Aix-en-Provence-i Fesztiválon. Nagy öröm, hogy az Operaházat megnyitó Hunyadi Lászlóban is felléphetek majd Gara Miklós szerepében.

* Az interjút Bretz Gábor operaénekessel Tuska Borbála készítette.

interjú müpa donizetti bretz gábor pfz
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés„Erősíteni kell az igényes tárgykultúrát” – interjú Hidasi Zsófiával a Florárium-kiállításról
Következő bejegyzés Közvetítés – November 18. 18:30 – Superbrands Díjátadó Gála

Ajánlott Bejegyzések

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

2023. január 30.6 perc olvasás
Baranyay László
JM blog

Koncerttel egybekötött metodikai előadást tart Baranyay László

2023. január 30.2 perc olvasás
Intermezzo

Elhunyt Kertész Lajos zongoraművész

2023. január 30.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.