• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene Címlap

Új rendezésben tér vissza Verdi Nabuccója a Szentmargitbányai Kőfejtő színpadára

Szerző: Papageno2021. november 19.
Facebook Twitter E-mail
A Nabucco című opera alkotói gárdája - fotó: Andreas Tischler
A Nabucco című opera alkotói gárdája - fotó: Andreas Tischler

A 2022-es szezonban a Nabuccót, Giuseppe Verdi örökérvényű remekművét láthatjuk a Szentmargitbányai Kőfejtő színpadán. A különleges helyszín 1996-ban éppen ezzel az operával debütált, a következő Nabucco bemutatóra 2007-ben került sor. A darab most új rendezésben tér vissza a kőfejtő különleges természeti adottságokkal rendelkező színpadára. A premier időpontja: 2022. július 13.

Nemzetközi csapat garantálja a magas fokú operaélvezetet

A remekművet a sokszorosan díjazott Francisco Negrin állítja színpadra. A spanyol rendező mind az operák, mind pedig a stadion- és arénarendezvények területén otthon van, s a világ egyik legjobb rendezőjének számít. Rendezésében maga a kőfejtő is a cselekmény főszereplőjévé válik: különlegessége visszatükrözi az operában szereplő zsidó közösség speciális világnézetét, amely szorosan kötődik a természethez. A babilóniaiak ezzel szemben belegázolnak a természetbe és elpusztítják azt.

„A darab egy dekadens társadalmat ábrázol, amely tönkretesz embert és természetet. A kőfejtő maga is a természet része, a természet produktuma. A szentmargitbányai passiójátékok több évtizedes hagyománya egyértelműen demonstrálja, hogy létezik egy nagyon erős kapcsolat táj és spiritualitás között“ – vallja Francisco Negrin.

A babilóniai társadalom természetet leigázó életstílusának kritikája vizuálisan is megjelenik: az USA-ban, Nagy-Britanniában és Csehországban építészetet tanult Thanassis Demiris a színpad hátteréhez igazodva egy befejezés előtt álló monumentális babilóniai palotát helyezett a színpadi koncepció középpontjába. A jelmeztervező Pepe Corzo részben minimalista, részben futurisztikus kosztümjei remekül tükrözik az egymástól nagymértékben eltérő társadalmakat. Corzo így összegzi terveit:

„A jelmezeket erősen inspirálta a babilóniai kultúra és művészet, a fennmaradt építészeti emlékek, szimbolika, szobrok. A Nabuccóban két univerzum találkozik egymással: Babilont mértéktelenség, arrogancia, hatalom, megalománia, mohóság jellemzi. A zsidók világa ezzel szemben az egyszerűséget, a természettel és a környezettel való kapcsolatot képviseli.“

A dél-amerikai art director, jelmez- és díszlettervező a világ neves operaházaiban és színházaiban dolgozott már. Stílusára, jelmezeire a kísérletezés, a játékosság és az élénk színek jellemzők.

Alvise Caselatti dirigálja az elsőrangú sztárok együttesét

Alvise Caselatti személyében ismét az olasz opera egyik tekintélyes specialistája áll majd a karmesteri pultnál. Caselatti alapítója és zenei vezetője az „Opera Italiana is in the Air“-nek, amely 2017 óta mindenki számára elérhetővé teszi az olasz operazenét. A Piedra Fesztiválzenekar és egy kiváló nemzetközi énekesekből álló együttes az ő vezetésével fogja a melódiáival és ritmusával magával ragadó partitúrát lángra lobbantani, azt a partitúrát, amellyel a fiatal Verdi elődjei, Rossini, Bellini és Donizetti örökébe lépett. Alvise Caselatti legutóbb a szentpétervári Mariinszkij Színházban vitte sikerre a Nabuccót.

Nabucco szerepében az amerikai baritont, Lucas Meachemet hallhatjuk, aki Aris Argirisszel és Leo Annal osztozik a szerepen. Meachem a 2007/2008-as szezonban debütált a New York-i Metropolitan Operában a Háború és béke Rajevszkijének szerepében, a jelenlegi szezonban a Bohémélet Marcellóját alakítja. Európában is a legjelentősebb operák színpadain énekelt. A fiatal tehetséget, Leo Ant ebben az évben már láthattuk a kőfejtő színpadán, Puccini Turandot című operájában Ping szerepét énekelte. Nabucco lányát, Fenenát felváltva énekli a Szlovéniából származó mezzoszoprán, Monika Bohinec és Marie Luise Dreßen. Monica Bohinec a 2011/2012-es szezon óta a Bécsi Állami Operaház együttesének elmaradhatatlan tagja.

Abigaille szerepére a nemzetközileg is ismert és sikeres énekesnőket, Evgenia Muravevát, Ewa Płonkát és Astrik Khanamiryát sikerült szerződtetni. Muraveva többek között Katyerina Izmajlova szerepét (Kisvárosi Lady Machbeth) énekelte 2017-ben a Salzburgi Ünnepi Játékokon, 2019-ben pedig a Tosca címszerepében lépett fel a Bécsi Állami Operaházban. A lengyel-amerikai Ewa Płonka nagy sikerrel debütált idén Ausztriában, a kőfejtőben színpadra állított Turandotban. December 29-én Lady Machbeth-ként hallhatjuk a Milánói Scala színpadán, ahol a Verdi-opera címszerepén Anna Netrebkóval osztozik.

A Nabucco című opera díszletének látványterve - fotó: Andreas Tischler
A Nabucco című opera díszletének látványterve – fotó: Andreas Tischler

Izmáel szerepét a két tenor, Jinxu Xiaohu és Carlos Osuna éneklik. Mindketten a Bécsi Állami Operaház együttesének tagjai, és nem kisebb énekes, mint Plácido Domingo volt a partnerük Verdi Machbeth-jében.  Zakariás szerepét Jongmin Park és Nicola Ulivieri éneklik. Park legutóbb a veronai Aréna színpadán remekelt az Aidában. Anna szerepét Amélie Hois, Baál főpapját Ivan Zinoviev, Abdallót David Jagodic énekli. A Philharmonia Chor Wien együttesét a korábbi években már sokszor bizonyító Walter Zeh vezényli.

Daniel Serafin, az Oper im Steinbruch művészeti igazgatója örömmel tekint a következő szezonra:

„Giuseppe Verdi fenséges zenéje, egy magával ragadó történet, és az öröm, hogy egy elsőrangú együttest prezentálhatunk, ezek jelentik számomra a hajtóerőt a következő szezonra. Higgyék el, a Nabucco új feldolgozása mindannyiunkat el fog varázsolni. A rabszolgakórus híres áriájának szövege, a „Színarany szárnyú gondolat, repülj el!“ már most ezen egyedülálló esemény irányába tereli gondolatainkat.“

Nabucco – a megtorlás és a megingathatatlan hit története

Giuseppe Verdi 1841-ben komponálta a Nabuccót, s az opera 1842. március 9-i ősbemutatója, amelyre a milanói Scalában került sor, áttörést hozott a zeneszerző számára. Verdi erőteljes képek és fülbemászó melódiák segítségével meséli el a megkapó történetet, amely kétségbeesésről és reményről, megalomániáról, gyűlöletről, megtorlásról, testvérek közötti küzdelemről, túlzó szerelemről és megingathatatlan hitről mesél. Babilónia királya, Nebukadnezar (Nabucco) legyőzi az izraeliták népét. Leigázza őket és kigúnyolja vallásukat.

Amikor Nabucco kedvenc leánya, Fenena a zsidó herceg, Izmáel iránt érzett szerelmétől vezérelve nem csak szoldaritást vállal a zsidókkal, hanem át is tér hitükre, nővére, Abigaille lehetőséget lát egy palotaforradalomra. Bosszút akar állni gyűlölt húgán és a hercegen, akire ő is vágyik. Nabucco önhittségében Istenné emelteti magát, hogy örökké imádják. Villám csap a palotába, a megalomániás király megzavarodik, a hataloméhes Abigaille magának követeli a koronát. Nabuccón kívül senki nem tudja, hogy Abigaille nem nemesi származású – az állítólagos hercegnő mindent megtesz, hogy származásának nyomait eltüntesse. A megtorlás vágyától hajtva Abigaille saját családját és az egész zsidó népet el akarja pusztítani. A zsidóknak nem marad más, mint a remény…

„Va, pensiero, sull’ali dorate“ – „Színarany szárnyú gondolat, repülj el!“ – a rabszolgakórus pontosan a zsidók ezen reményéről énekel. Amikor a Milánói Scala kórusa 1842-ben először énekelte a mára már világszerte ismert dallamot, a közönség zenetörténeti pillanatnak lehetett tanúja. Bécsben rögtön a premier utáni évben bemutatták a Nabuccót.

További információ ide kattintva érhető el. 

opera szentmargitbánya nabucco
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMásként hallgatják a férfiak a zeneszerző nők zenéjét, mint a férfiakét?
Következő bejegyzés November 19. – Nőből férfi, férfiből nő

Ajánlott Bejegyzések

Live

Kövesd élőben online a Prokofjev-maratont!  

2023. február 3.2 perc olvasás
Intermezzo

A testszégyenítés ellen indított kampányt Grisnik Petra

2023. február 3.2 perc olvasás
JM blog

Brácsapróbajáték a Danubia Zenekarnál

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.