Két év kihagyás után újra Animascope fesztivált rendezett a Budapesti Metropolitan Egyetem, amelyen az animáció szakos hallgatók legfrissebb munkáit láthatta a közönség. A fesztivál öt alkotása online is elérhető. Mutatjuk a linkeket!
Humor, társadalomkritika, filozofikus és művészi képsorok – öt animáció, amelyeket ezeken a téli estéken érdemes megnézni mindenkinek, aki a megszokott sorozatok helyett valami kuriózumra, fiatal magyar alkotók műveire vágyik.
Január 25-én hetedik alkalommal rendezte meg animációs vetítését a Budapesti Metropolitan Egyetem. Idén új helyszínen, az Uránia Nemzeti Filmszínházban várták a nézőket a 2020-ban és 2021-ben diplomázott alap- és mesterszakos hallgatók diploma- és vizsgafilmjei. Aki nem jutott el személyesen, az online pótolhatja a vetítéseket.
A METU Animáció szemléletéhez hűen a programban változatos témájú, technikájú és stílusú filmek láthatók, bepillantást nyújtva az egyetem animációs műhelyében zajló alkotói munkába. A METU Alkotóegyetem koncepciója és gyakorlatorientált képzései révén a hallgatók már a tanulmányaik alatt olyan kész alkotásokkal bővítik portfóliójukat, amelyek alkalmasak arra, hogy a közönség nagyvásznon, egy minifilmfesztivál keretében láthassa őket.
A vetített filmek közül több jelenleg is sikeres fesztiválkörútját járja, míg mások nemrégiben nyerték el végleges formájukat, így premiervetítésként találkozhat velük a nagyközönség. A fiataloknak és felnőtteknek szóló válogatás a már megszokott és kedvelt, széles műfaji skálával érkezik, a nézők elé tárva mindazokat a gondolatokat, érzelmi állapotokat, életérzéseket, amelyek az elmúlt két évben foglalkoztatták az alkotókat.
Jacques ámokfutása, avagy mikor veszítjük el bizalmunkat önmagunkkal szemben? (Horesnyi Máté)
A fekete-fehér, abszurd jelenetekből álló, a mindennapok értelmét kereső animáció Jacques Tati francia filmrendező előtt tiszteleg. Szabad kompozíciós film, amely „egymástól független jelenetek összekapcsolásából adódó érzet mentén próbálja definiálni a mindennapok mibenlétét.”
Betti (Ács Zsuzsanna)
A dokumentarista animációs film egy interjúra épül, amelyet a Metropolitan Egyetem animációs mesterszakán végzett Ács Zsuzsanna egy női taxisofőrrel, Forgó Bettivel készített. Bettiben a nyolcvanas években punkként erős volt a szabadságvágy, amit később a taxizásban talált meg.
Mamahotel (Orosz Tina)
Aktuális, elgondolkodtató és vicces film a fiúról, aki épp hazafelé tart, hogy segítse beteg édesanyját, és egyúttal bemutassa szerelmét a családjának. Az anyósjelölt nem örül túlságosan a váratlan vendégnek. A hatperces karikatúra nagyon aktuális szociális problémát jelenít meg humoros stílusban, letisztult, minimalista, mégis érzékletes animációval.
Papa (Bakos Fanni)
Szavak nélkül is sokatmondó film, melyben egy kislány édesapját kíséri a hosszú úton. Szimbolikusan jeleníti meg azt a folyamatot, ahogyan a gyerek megéli szülője elvesztését, a dacolástól kezdve az elfogadáson át az elengedésig.
Spirit Walk (Finta Simon)
Lélekvándorlás. Technikájában és megvalósításában is nagyban eltér az előzőktől, de éppen ezért színesíti a palettát. Az absztrakt, nem könnyen emészthető, homályos alkotás egy régi erdőben játszódik, és ahogy haladunk a mély belseje felé, a növényzet egyre hangosabban kommunikálja emlékeit felénk. Nehezen értelmezhető, mint ahogy maga az élet is.
Bardo (Spitzer Fiorella)
Az öreg halász és kutyájának története életről, elmúlásról és a kettő közti átmenetről.
Horesnyi Máté A kisebbik rossz című filmje Hazai Attila abszurd humorú novelláit adaptálja, egy életunt férfi kalandjait követhetjük nyomon egy groteszk bárban Csánki Zsófia Calliope című kevert technikájú alkotásában, Eckert Szonja Az idegen fivér című sci-fijében pedig földönkívüliek fogadnak örökbe egy kisfiút.
Kardos Eszter a szorongásról készített dokuanimációt a Már nem félek című mestermunkájában, Lantos Júlia az elmagányosodást mutatja be Inkognitó című kisfilmjében, Tóth Orsolya Glitch című animációjában pedig egy férfi veszik el az épelméjűség rengetegében.
Februárban folytatódik a filmes mustra: február 2-án 18.30-tól szintén az Uránia moziban várja az érdeklődőket a METU mozgókép szakos hallgatóinak eseménye, a Cinemascope. A vetítésen a Képalkotás – Mozgóképkultúra és média BA, a Televíziós műsorkészítő BA és a Televíziós műsorkészítő művész MA szakok utóbbi két évben készített, élőszereplős válogatott diplomafilmjei láthatók.
A 7. Animascope-on vetített filmek:
- Bera Viktória: Ketten
- Csánki Zsófia: Calliope
- Csóka Dóra: Adigo
- Eckert Szonja: Az idegen fivér
- Eszes Fruzsina: Sodrás
- Horesnyi Máté: A kisebbik rossz
- Kardos Eszter: Már nem félek
- Lantos Júlia: Inkognito
- Muresán Gabriella: Sok
- Osztós Zsófia: Akárhová
- Scheffer Alexandra: Utoljára ébren láttak
- Tóth Orsolya: Glitch
- Varró Viktória: Platón szobája
- Wator Ádám, Fekete Attila: Sunshower