• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • JaMese podcast
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Magyar Zene Háza Intermezzo Kiállítás Címlap

Korszerű, komplex és kolosszális – Megnéztük a Magyar Zene Háza kiállítását

Szerző: Tuska Borbála2022. február 28.
Facebook Twitter E-mail
tévék
A Magyar Zene Háza állandó kiállítása – fotó: Palkó György

2022. január 23-án nyitotta meg kapuit a hazai zenei élet egyik leginkább várt újdonsága, a Magyar Zene Háza. Az intézmény sokféle, különböző típusú programot kínál – ezek közül vettük most szemügyre az állandó zenetörténeti kiállítást.

Különleges élményt nyújtott, ahogy megérkezve a helyszínre a délelőtti nap sugarai beragyogták az épületet. A Magyar Zene Háza egyszerre tágas és monumentális, ugyanakkor barátságos és hívogató is. Az épület három szintre tagolódik, a zenetörténeti kiállítás legalul, a föld alatt foglal helyet.

Hangdimenziók – zenei utazások térben és időben: ezzel a címmel találkozunk a bejáratnál, és annyit talán előre elárulhatok, hogy a kiállítás hű is marad ahhoz, amit a címe ígér.

Mielőtt belépnénk az első terembe, egy fejhallgatót kapunk, amit egy-két kivételtől eltekintve végig magunkon érdemes tartani a minél komplexebb élmény kedvéért. Ezen keresztül szólalnak meg a zenei részletek, hangszerek és egyéb hanganyagok, illetve így hallgathatjuk meg a kisfilmeket is.

Ide kapcsolódik:
Átadták a Magyar Zene Házát

Rögtön meg is ragadnám az alkalmat, hogy kiemeljem ezeknek a néhány perces filmeknek a jelentőségét, melyek tartalmilag érdekesek és informatívak, kivitelezésben pedig magas színvonalúak voltak. Nagyon lekötött például, amikor Batta András a Rigoletto híres kvartettjét elemezte szólamokra bontva, és közben Miklósa Erika, Megyesi Schwartz Lúcia, Kálmándy Mihály és Szappanos Tibor előadásában meg is hallgathattuk az operarészletet.

A kiállítás végig interaktív, viszont meghagyja a lehetőséget, hogy ki-ki érdeklődése, kedve (és türelme) szerint próbálja ki az eszközöket, és hallgassa meg az adott zenét, magyarázatot.

Az első termek egyikében például megtudhatjuk, mely népek zenéje hatott a magyar népzene kialakulására. Egy-egy körre lépve meg is szólalnak az ősi dallamok – de csak addig mennek a fülünkben, amíg a kör belsejében állunk.

Lépten-nyomon – és ezt szó szerint kell venni! – modern technikai megoldásokkal találkozunk: a kottanyomtatás megjelenése szekcióban például képernyőn megjelenő festmények szereplői mozdulnak meg, és kezdenek el énekelni az utasításunkra. De ötletes kivitelezésben dolgozza fel a tárlat Mozart Don Giovanniját is: egy operaházi színpad makettjén hologramos figuraként jelennek meg az énekesek, a fejhallgatóban pedig megszólal a kormányzó fenyegető, tekintélyt parancsoló hangja.

Hangdimenziók
Hangdimenziók
Fotó: Palkó György
« ‹ A 9 › »

Nagyon tetszett, hogy a kiállítás komplex módon mutatott be bizonyos hangszereket. Vegyük például a reneszánsz kor instrumentumait, ahol a vitrinek elé állva nemcsak élőben láthattuk őket, és olvashattunk róluk, hanem közben a hangjukat és szövegeket is hallhattunk magyarázatként. Nagyon élvezetes, több érzékszervre ható élményt nyújtott ez is.

Az egyik legnagyobb hatást Bartók egyetlen operáját, A kékszakállú herceg várát bemutató elem tette rám: itt le kellett ülni egy tükör elé, amiben a történet egy-egy részlete futott animált verzióban, miközben természetesen a zene is szólt. A maga nemében félelmetes és egyben lenyűgöző volt.

Ide kapcsolódik:
Batta András: „A Magyar Zene Házában újrafogalmazzuk a régi szavakat”

Elenyésző százalékban, de azért negatívumokkal is találkozhattunk. A kisfilmeknél például előfordult, hogy a megszólalók beszédjével egyidejűleg egy másik szekció hanganyaga is szólt még – ez zavaró tudott lenni, főleg, ha egy szimfóniáról volt szó. Vagy sok esetben fekete alapon fehér szövegeket kellett olvasni, amitől az én szemem hamar elfárad, de ez talán csak egyéni reakció.

Tartalmi szempontból esetleg azt lehet felróni, hogy a tárlat anyaga egy bizonyos pontig –nagyjából a romantika koráig – nagyon részletes, utána viszont inkább csak egy-egy műfajt, zeneszerzőt vagy technikai újítást emel ki.

A látogató minden bizonnyal szívesen merül el a népzene világában vagy a klasszika mestereinek zenéjében, de talán ugyanilyen mélységben érdekelnék – teszem azt – Wagner vagy Puccini operái is.

Persze, evidens, hogy lehetetlen vállalkozás lenne a korszakokat mindenestül bemutatni, és végül is a kiállítás leírása szerint a legfontosabb zenetörténeti fordulópontokon és ikonikus alkotókon van a hangsúly.

Több mint két órát töltöttem a kiállítási térben, de még tudtam volna tovább is maradni, és tüzetesen megnézni-meghallgatni mindent. Teljesen magába szippantott az élmény: miután kijöttem az utolsó teremből is, szinte vissza kellett „szoknom” a valós térbe és időbe. Úgy vélem, ez lenne az egyik feladata bármilyen kulturális programnak, és ezt nálam a Magyar Zene Háza kiállítása most sikeresen elérte.

zenetörténet kiállítás magyar zene háza
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA Bolsoj igazgatójának vezetésével adtak ki közös nyilatkozatot orosz művészek 
Következő bejegyzés Gálaesttel zárja az elmúlt 9 évét az OPERA az Erkel Színházban

Ajánlott Bejegyzések

Senki többet?

Nagyot ment New Yorkban az árverési piac – Íme, a legfrissebb hírek

2022. május 19.6 perc olvasás
Intermezzo

Bödöcs Tibor és Krasznahorkai László kapták a 2022-es Libri irodalmi díjakat

2022. május 19.3 perc olvasás
Intermezzo

Elhunyt Vangelis 

2022. május 19.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Bondoró Fesztivál Promóció

Határokon átívelő nagycsaládos móka – MeseKert a nyárindító Bondorón

Belefér egy pici szívbe koncert Grecsó Krisztiánnal - forrás: Várkert Bazár Promóció

Gyereknap a Várkert Bazárban

Csipike Promóció

Fodor Eszter: „Meghatóan szépen nyúltak az eredeti szöveghez”

Anton Pavlovics Csehov - Kiss Csaba: DE MI LETT A NŐVEL? Férfimese egy felvonásban / Gózon Kamaraszínház - MÁJ 27. PÉNTEK, 15:00 Kápolnásnyék, Halász Gedeon Eseményközpont Halász Kastély rendezvényterem - fotó: Gózon Kamaraszínház Promóció

Kálid Artúr: „Remélem, hogy sose kell kompromisszumot kötnöm”

Promóció

Gyereknapon mutatja be új meselemezét a HolddalaNap Zenekar

Magyar Nemzeti Múzeum - fotó: Incze László Promóció

Újra Múzeumok Majálisa a Magyar Nemzeti Múzeumban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.