Varga Dániel jazz-szaxofonos és zeneszerző közel egy évtizede dolgozik együtt lengyel és horvát zenésztársaival. Legújabb albuma egyben a Eastern European Quartet debütáló lemeze. A magyar zenész számos elismerést szerzett már nemzetközi kvartettjével. Ezen a lemezen a modern mainstream jazz és a kortárs hatások ötvözéséből születik meg egy különleges zenei utazás.
– Évek óta együtt dolgozol zenésztársaiddal, akikkel az albumot rögzítetted. Hogyan kezdődött a közös munka?
– Már lassan 10 éve ezekkel a srácokkal játszom együtt. Piotr Lipowicz gitárossal és Ivar Krizic bőgőssel Ausztriában a Grazi Zeneművészeti Egyetemen ismerkedtünk meg, itt tanultunk együtt. A tanulmányainkat már pár éve befejeztük, de a zenekar fennmaradt. Piotr Budniak dobossal pedig Lipowiczon keresztül ismerkedtem meg, számos lengyel projektben – Animal House Project, Piotr Budniak Essential Group, Lipowicz – Budniak MAD Unit – dolgoztunk már együtt. 2019-ben pedig beindítottuk a kvartettet, abban az évben két turnénk is volt. 2020 tavaszán indult volna a következő turnénk, ami a pandémia miatt sajnos elmaradt, végül 2021 nyarán sikerült újra a zenekart összehozni, fel is vettük ezt az albumot.
– Úgy tudom, egészen lenyűgöző helyszínen vettétek fel a lemezt.
– Igen, az albumot a lengyel hegyekben vettük fel, elszigetelődve a külvilágtól, 2021 augusztusában. Afféle egyhetes elvonulás volt a felvételek folyamata a Monochrom Stúdióban. Lengyel szakemberrel dolgoztunk, a producerek pedig mi magunk voltunk, de leginkább én. Az utómunkálatok folyamán pedig Fenyvesi Márton is csatlakozott a produceri stáblistához, a keverés és masterelés folyamata közben.
– Hogyan születtek meg az albumon lévő szerzemények?
– Két szám kivételével mindent én írtam, a No1 és a No3 Piotr Lipowicz szerzeménye. A művek igazából a zeneakadémiai éveim alatt készült számok lecsiszolt változata. Mivel fontos szerepet játszik az életemben az improvizáció – és különösképpen ennek a zenekarban az életében – ezért a darabok nagy részét is úgy írtam, hogy a szabad vagy kötött improvizáció kapja a főszerepet, ne pedig maga a kompozíció. Ezért is van, hogy az album leginkább a mainstrem jazz műfajra hasonlít. A számok felépítése és szerkezete (téma – szólók, imprók – téma) miatt. Azonban a dallamvilág és a hangulat a kortárs zene hatásait adja vissza. Sok effektezés és sound design is történik a témák és dalok közben.
– A saját alkotói utadon miként látod ezt az albumot?
– Ahogy említettem is, a szerzemények nagy része a grazi zeneakadémián töltött éveim alatt írt számok újragondolt változata. Ezért – bár ez a debütáló albumom, mint jazz-szaxofonos – egy korszak lezárásának is tekintem egyben, hogy végre helyet kapjon az új. Az albumon az új az improvizációkban, a közjátékban és a zenekari kémiában már ott van, de a kompozíciók még mindig visszatekintenek erre a korszakra. De úgy érzem, jó döntés volt ezeket a számokat, most felvenni és most feljátszani 29-30 évesen. Most értem el odáig, hogy ezeket a kompozíciókat igazán el tudom játszani. Tehát egy lezárás, de egyben egy új fejezet megnyitása is ez az album.
Varga Dániel Ausztriában tanult Julian Arguelles és Ed Partyka tanítványaként. Az elmúlt évben számos díjat nyert Magyarországon úgy zenekaraival (MÜPA Jazz Showcase különdíja, 2. helyezés a Moped Loewennel egy magyar tehetségkutatón, a legtehetségesebb zenésznek járó Újfalusy Gábor díj 2018/2019-ben, Lakatos Ablakos Dezső ösztöndíj 2021-ben), mint big bandre írt szerzeményeivel (a Magyar Jazz Szövetség által szervezett Jazz Zeneszerző és Hangszerelő Verseny 3. díja). A közelmúltban meghívást kapott a rangos Michael Brecker Nemzetközi Szaxofonverseny döntőjére, amelyre augusztusban kerül sor a Red Sea Jazz Festival keretében az izraeli Eilatban. A közelmúltban pedig megjelent első jazz orchestrára írt albuma, Solar Crisis címen, amit a Modern Art Orchestra játszott fel Harcsa Veronika és Varga Dániel közreműködésével.
– Élőben mikor hallhatja a magyar közönség az új lemezt?
– Mivel nemzetközi csapatról van szó, komoly szervezést igényelnek a közös turnék. Júliusban azonban több koncertünk is lesz itthon. Az Opus Jazz Clubban és a Művészetek Völgyében biztos játszunk, de több külföldi fellépésünk is lesz együtt.
Az albumot a Waclaw Felczak Alapítvány támogatta.