A Grammy-díjas Parker Quartet számára írott új művéhez Jeremy Gill egy „posztmodern tündérmesék kaleidoszkópjaként” jellemzett könyvből merített ihletet. A Motherwhere a Parker kvartett és a New York Classical Players számára írott concerto grosso, aminek 2022. április 1-jén lesz az ősbemutatója.
– Mesélj egy kicsit az Esti iskoláról, a könyvről, amelyen a Motherwhere című kompozíciója alapul. Hogyan találkoztál ezzel az izgalmas novellagyűjteménnyel? Mi ragadott meg meg benne?
– A feleségem és én mindketten lelkes olvasók vagyunk, és néhány évvel ezelőtt elhatároztuk, hogy kipróbálunk valami újat: mindketten elolvasunk egy-egy olyan szerzőt, akitől korábban semmit sem olvastunk, és akiknek a vezetékneve A-val, B-vel, C-vel stb. kezdődik egészen Z-ig. A könyveket (többnyire) az egyik kedvenc helyi könyvesboltunk, a Greenwich Village-ben, a Prince Streeten található McNally Jackson polcairól válogattuk.
Az én „B-s” szerzőm Bán Zsófia volt, és már az első olvasástól kezdve imádtam a könyvét, nagyon sok okból. Először is, maga a nyelvezete csodálatosan zenei – a ritmusai és a kadenciái – annak ellenére, hogy fordításban olvastam! (Ez nagy érdeme a fordítójának, Jim Tuckernek, aki képes volt a magyar szöveget csodálatosan sajátos, és mégis természetes hangzású angolra fordítani.) Másodszor, Bán Zsófiának sikerül tökéletesen egyensúlyoznia a szeszélyesség és a bölcsesség között, úgy, hogy az ember sosem lehet teljesen biztos benne, hogy komolyan gondolja-e vagy nevet; ilyen szempontból Italo Calvinóra (egyik kedvenc írómra) emlékeztet. Harmadszor, gyakran hagyja, hogy az olvasó „ott az oldalon” figyelje a gondolatmenetét – követhetjük a gondolatait, és izgulhatunk nyilvánvalóan gyors észjárása és éles elméje láttán (itt Anne Carsont idézi számomra, egy másik kedvencemet). Negyedszer (és még sorolhatnám), valahogy sikerül egységet teremtenie huszonegy különböző és látszólag egymástól független történetből. (…)
Jeremy Gill amerikai zeneszerző, karmester és zongoraművész az utóbbi időben dolgozott többek között az alábbiakkal: JoAnn Falletta, Stuart Malina, Steven Osgood, Gil Rose és Jaap van Zweden karmesterek; Ching-Yun Hu, Orion Weiss és Shai Wosner zongoristák; a Variant 6 vokális szextett és a Grammy-díjas Parker Quartet. Jeremy jelentős műveket írt Mimi Stillman fuvolaművész, Erin Hannigan oboaművész, Chris Grymes klarinétművész és Peter Orth zongoraművész számára. 2016 óta a Buffalo Filharmonikusok, a Chautauqua Symphony, a Dallas Symphony, a Harrisburg Symphony és a New York Classical Players mindegyike felkérte zeneszerzésre.
További megbízói között volt az American Opera Project, a Chamber Music America, a Concert Artists Guild, a Kimmel Center for the Performing Arts és az American Composers Forum. Jeremy az American Academy of Arts and Letters, az ASCAP, a BMI és a League of American Orchestras jelentős díjait kapta meg.