• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene

„Egyre több hegedűs választja ezt az utat” – interjú Bársony Péter brácsaművésszel

Szerző: Papageno2022. május 16.
Facebook Twitter E-mail
Bársony Péter
Bársony Péter – fotó: Léderer Anita / Herbály Judit

Az 1975-ben született Bársony Péter brácsások életének minden aspektusát kipróbálta: játszott zenekarban, különféle kamaraegyüttesekben, rendszeresen szólózik is, szabadidejében kutat, emellett zeneakadémiai tanárként egy picit talán a jövőt is látja. A művészészt Mesterházi Gábor kérdezte a 168Óra nyomtatott hasábjain.   

– Meg lehetne élni szabadúszóként az ország egyik első brácsásaként?

– Picit nehéz lenne. Kell, hogy legyen egy bázis – ez nemcsak Magyarországon van így: csak a legnagyobb hegedűs és zongorista szólisták tudnak megélni pusztán szólókoncertezésből, de a repertoár szűkössége miatt egy brácsásnak még nehezebb. Szerencsésnek érzem magam, mert minden műfajban – a zenekari-, a szóló- illetve a kamararepertoárban – eléggé el tudtam mélyedni, és kortárszenei koncerteken is gyakran szerepelek. 

(…)

– Hangversenyjáróként úgy látom, a zenekarok színvonala sokat emelkedett, ezen belül a brácsások színvonal-emelkedése látványos. Igaz ez?    

– Igen, nemzetközileg megemelkedett a színvonal, magasabb a követelmény egy nemzetközi versenyen vagy próbajátékon. (…) Míg egy Bécsi Opera koncertmesteri pozíciójára jelentkezik hatvan olyan hegedűs, akik közül mindegyik a legnagyobb versenyeket nyerte meg, addig a brácsára jelentkezik tizenöt ugyanilyen. Egyre több hegedűs választja ezt az utat, és ez nagyon jó perspektíva, mert hegedűn megalapozott technikai tudással a brácsarepertoárt meg tudják tanulni, ezáltal megy fel a színvonal. A grazi osztályom 90%-a hegedűs volt, és Budapesten is sokan alapozták meg a tudásukat hegedűsként. 

– Miben más a két hangszer?

Elsősorban a hangképzés technikája az, ami kissé különbözik. És természetesen a repertoár, amely széles volta miatt szintén teljes odafordulást kíván.

– És a gondolkodásmód, hogy nem a vezérszólamot játssza?   

Abszolút. Vonósnégyesben cselló kivételével minden szólamot játszottam – mindegyik más gondolkodást igényel. A vonósnégyes azért fantasztikus műfaj, mert jó esetben a négy emberben együtt található meg mind a négy lelki habitusa is, ugyanakkor annyira egyéninek kell lenni, hogy pillanatok alatt kell váltani a másik emberéről a saját hangomra. Ez nagyon szép és izgalmas feladat. (…) Nagyon szerettem vonósnégyesezni – most az életemben ez kicsit hátrébb szorult, bár nem rég játszottam a Zeneakadémián Kelemen Barnabással, Kokas Katival és Dórival, valamint Fenyő Lászlóval Schubert-kvintettet (amely tulajdonképpen a kvartettrepertoár része), és jó érzés volt beülni és illeszkedni a többi szólamhoz.

(…) 

– Ha jól tudom, kamarazenészként korábban sem tartozott konkrét együtteshez.

– Sokat vonósnégyeseztem, illetve tizenhárom évig zenekari szólamvezető, illetve szólóbrácsás voltam a MATÁV (majd Telekom, majd Concerto Budapest) zenekarban, de a Fesztiválzenekarban is sokat játszottam szólamvezetőként, nagyon szerettem a velük való munkát, a Fischer Ivánnal és a zenekarral való közös muzsikálás életem egyik legnagyobb élménye és tapasztalata volt. 

(…)

– Ön a tanítás és a koncertek mellett kutat is.

– A doktorimat a vészkorszak (1938–45) zenei veszteségeiről írtam, büszke vagyok rá, hogy megjelent egy, a világhírű történész, Randolph Braham által szerkesztett tanulmánykötetben. Tovább foglalkozva az időszakkal egy hatalmas anyagra bukkantam, melynek egyik része a zenei igazolóbizottságok anyaga, a másik a zenészek népbírósági és népügyészségi tárgyalásai, a harmadik pedig az 1938–45 közötti nyilas és szélsőjobboldali sajtó zenei cikkeinek feldolgozása. Mindhárom anyag elég nagy, nagyjából ötezer cikket dolgoztam fel, jól kereshető adatbázissá alakítva.

A teljes interjú a 168Óra nyomtatott számában olvasható.

interjú brácsa zene bársony péter
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTigran Hamasyan legfrissebb albuma mutatkozik be a Müpában 
Következő bejegyzés Bach 2 Future 2022 a major international success – Gallery

Ajánlott Bejegyzések

- forrás: pixabay.com
JM blog

Brácsa-, oboa- és klarinétpróbajátékot hirdet a Pannon Filharmonikusok

2022. július 1.4 perc olvasás
Magazin

Évadot hirdetett az Anima Musicae – Lapozz bele a Papageno új különszámába!

2022. július 1.2 perc olvasás
Romengo
Intermezzo

A Romengo 4. az első fél év világzenei toplistáján

2022. július 1.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.