Folytatódik Ókovács Szilveszter és a Magyar Táncművészeti Egyetem üzenetváltása a hazai táncképzésről: miután a Magyar Táncművészeti Egyetem a főigazgató Origón közölt Édes Néném sorozatában közzétett cikkére reagált nyílt levelével, Ókovács Szilveszter pontokba szedve fejtette ki véleményét, amelyet az Indexnek juttatott el.
Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója először megjelent írásában úgy fogalmazott, hogy „a hazai táncképzés immár huzamosabb ideje képtelen évente öt-hat olyan profi balettművészt kiforogni magából, aki magyar, aki klasszikusban is erős, és aki itthon képzeli el a karrierjét”.
A főigazgató megjegyzi, hogy nem csak a Magyar Táncművészeti Egyetemmel működnek együtt, „ahol gyenge a vízhozam, másik kúttal is kell próbálkozni: 2016 óta működtetjük a Magyar Nemzeti Balettintézetet, ahol több mint 100 kis magyar gyerkőc tanul balettozni”.
Ezekre a kijelentésekre válaszul a Magyar Táncművészeti Egyetem védelmében Kossuth-díjas táncművészek – köztük Orosz Adél, Volf Katalin, Bozsik Yvette, Zsuráfszky Zotán – nyílt levelet fogalmaztak meg Ókovács Szilveszternek, a Magyar Állami Operaház főigazgatójának, melyben visszautasítják a Magyar Táncművészeti Egyetemet ért alaptalan támadást.
Mint írták, „a magyar kultúra ezen kis, ám igen sikeres területén, a táncművészetben, kifejezetten ártalmas, romboló az ön véleménynyilvánítása, mellyel sárba tiporja a táncszakma múltját, valamint az utánpótlás jelenét és jövőképét. Mindezt úgy, hogy amit állít az intézményről, tényszerűen nem igaz. Kérjük, a továbbiakban tartózkodjon a Magyar Táncművészeti Egyetem szakmai megítélésének nyilvános közzétételétől!”
Kiss János, a Magyar Táncművészeti Egyetem alapítványának kuratóriumi elnöke a táncképzés kapcsán az Indexnek úgy nyilatkozott, hogy felháborodását és csalódottságát nehéz szavakba önteni, de a Magyar Táncművészeti Egyetem fenntartójának vezetőjeként nem hagyhatja szó nélkül Ókovács Szilveszter írását, aki szerinte a levelével átlépte a Rubicont. A kuratórium elnöke kifejtette, míg az MTE professzionális, kilenc évig tartó, egyetemi szintű táncművészképzés folyik, addig az Operaház, amelynek nem alapfeladata a táncművészképzés, csupán amatőr, tanfolyamjellegű képzést tart fenn, amelyet három-négy év után kénytelenek elhagyni a tanulók, nincs fejlődési lehetőség.
Ókovács Szilveszter a nyílt levél hatására pontokba szedve a következőket írja:
- „Az inkriminált sorok nem az MTE minőségéről, hanem a magyar végzősök mennyiségéről szólnak: egyszerűen túl kevés magyar balettművész végez ahhoz, hogy a Magyar Nemzeti Balett csak rájuk építhessen, ezért alapítottunk saját, fizetős iskolát hat éve.
- Az állításokkal szemben az elmúlt években nem nulla, hanem 19 végzőst szerződtettünk az MTE-ről, a kapcsolat és az együttműködés is folyamatos.
- Az Operának el kell viselnie, hogy az MTE leamatőrözi a balettképzését, az MTE-nek pedig el kell viselnie, hogy megtört a monopóliuma egy civil kezdeményezéstől – mi ütésállók vagyunk, és nem megyünk feljelenteni.
- Az »amatőr« operás balettnövendékek nemzetközi sikereiről a Magyar Nemzet c. lap is beszámolt hasábjain, és én hiszek az egykori lapomnak.
- Ha elegendő számú magyar balettművész végezne »Kiss János egyetemén«, akkor lenne-e 30 százalék feletti számú külföldi művész »Kiss János Győri Balettjében«?
- Kiss Jánost és Bozsik Yvette-et néhány éve az Operaház színpadára szerződtettük egy közös szilveszteri keringőre: igyekszem így gondolni rájuk, nem pedig ennek a méltatlan és igaztalan levélnek az aláíróiként. (A tételes választ saját cikkemben teszem majd közzé.)”