Szeptember 3-án a drezdai Semperoper évadnyitó előadásán, az opera történelmében először mesterséges intelligencia is szerepelt. A Chasing Waterfalls című produkcióban színpad közepén ugyanis egy nyolc méter magas, LED-panelekből álló kinetikus fényszobor áll, melyet mesterséges intelligencia irányít. Emellett a szerepe volt a komponálásban, a librettó megírásában és az interpretációban is, sőt a hét jelenet egyikét kizárólag mesterséges intelligencia hozta létre.
Sven Sören Beyer rendező nagy kreatív lehetőségeket lát a mesterséges intelligenciával való együttműködésben. Úgy gondolja a produkcióval a téma körül kialakult etikai vitához is hozzászólnak.
A mesterséges intelligencia a darabban egy saját maga által írt áriát is előad. Ennek megalkotásához Eir Inderhaug norvég szoprán járult hozzá, aki két hétig dolgozott egy stúdióban, hogy a megfelelő ismeretekkel lássák el az AI-t. Ezenkívül csupán egy tartalmi utasítást kapott: „írj egy áriát, amelyben saját magadra reflektálsz. Lehetsz cinikus és használhatod a humorodat”.
Christiane Neudecker librettista eleinte visszafogott volt a mesterséges intelligenciával szemben, de idővel elfogadta azt kreatív partnerként. „A csere meglepően inspiráló volt, költői és tartalmi szinten is” – mondta. A konkrét szöveget azonban csak az előadás előtt íratják meg a mesterséges intelligenciával.
„Ez az egy jelenet számunkra is meglepetés” – nyilatkozta Beyer. Azt azonban fontosnak tartják, hogy legyen egy cselekményszál, melyet követnek. A Chasing Waterfalls esetében ez a vezérfonal a különböző projekciók és önreprezentációk következtében kialakuló identitásválság. A norvég énekesnő, Eir Inderhaug egyszerre lesz önmaga és önmaga digitális ikre a színpadon.
A 70 perces darabban hat énekes, egy virtuális énekes és egy kamarazenekar lép fel. A produkció társzeneszerzője és karmestere a hongkongi Angus Lee. Novemberben Hongkongban, a New Vision Arts Festival keretében is bemutatták a darabot.
(via Neue Musik Zeitung)