• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene Címlap

Susszer Zoltán: „Budapestnek ma már komoly jazz élete van”

Szerző: Szatmári Róbert2023. január 7.
Facebook Twitter E-mail
Susszer Zoltán
Susszer Zoltán

Idén 15 éves a Budapest Jazz Club és január 7-én ezen alkalomból egy jubileumi koncertet is rendeznek, amelyen a LFZE Big Band, a Hodek Trio és az Oláh Kálmán Jr. Quartet is fellép. Az évforduló kapcsán Susszer Zoltán alapító-tulajdonossal ültünk le beszélgetni, összegezni és ahogy egyre belemerültünk az újabb és újabb témákba, úgy rajzolódott ki előttünk az elmúlt évek Magyarországának jazz-történelme is.

„Anno 2008-ban négyen kezdtünk bele a tulajdonostársaimmal (Bóna László, Hetényi Balázs, Sár Csaba), leginkább szerelemből, nagyon kedveltük a jazzt. Nagymamám igen sok hasonló műfajt, pl. bossa novát, Stan Getzet hallgatott, és ez rám is hatással volt” – kezdi Susszer, aki jogi és filozófiai tanulmányai után hamar az üzleti életben találta magát. 

„Az egyéb kisebb vállalkozásaimmmal megkeresett pénzt fektettem bele a Budapest Jazz Club alapításába, az első pár év nagyon nehéz volt. Akkor még a Múzeum utcában működtünk egy olyan épületben, amit a Kossuth Klub is használt. Ez egy fájdalmasan rossz házasság volt.  Eleinte alig volt közönség, majd a verítékkel egyre kondícionálódott, hogy egy igényes, kitartó, nem kérészéletű jazzklub nyitotta meg a kapuit, és egyre többen jöttek a zenészek és a közönségük is.“

Akkoriban nem létezett külön jazzklub Budapesten. Volt pár hely, amely kávézóként vagy étteremként üzemelt és rendszeresen rendeztek jazz koncerteket, de ezek inkább kiegészítő elemek voltak, nem ez volt a fő attribútumuk. Susszer Zoltán ragaszkodott hozzá, hogy az intézmény nevében is megjelenjen „Budapest“ szó, így patinásabb csengést, komolyabb hangvételt tudtak biztosítani a helynek, és ez a fővárossal történő  későbbi együttműködés szempontjából is kifejezetten szerencsésnek bizonyult. 

„Amikor megalapítottuk a clubot, léteztek ugyan jazz formációk, de fellépési lehetőség hiányában nem tudtak rendszeresen – hanem gyakran csak évente 2-3 alkalommal – koncertezni. Magyarországon a felszínen szinte népszerű volt a jazz, ismertek voltak az amerikai sztárok, de még nem alakult ki igazán az a fix, naponta jazzt fogyasztó közönségréteg, amely a bázisát alkothatta volna a budapesti jazzéletnek. A klub megalapítása mind a zenészek, mind a közönség szempontjából mérföldkőnek számított: egyre több formáció jött létre és maradt együtt, pusztán mert létrejött egy olyan professzionális, par excellence a jazznek szentelt tér, ahol felléphetek.“

Öt év után helyet váltottak és a Hollán Ernő utcába költöztek, ahol ma is megtalálhatóak. Hamar kialakult a szoros együttműködés a jazz oktatást végző intézményekkel, mint a Zeneakadémia és a Bartók Béla Konzervatórium, melyeknek itt zajlanak a vizsga-, és diplomakoncertjei, illetve az intézmények zenekarainak is a BJC a próbahelyszíne.

„A covid előtt már nagyon népszerű volt a klub, majdnem minden este közel teltház jellemzte a renndeznényeinket, furcsa módon az éjszakai jamek vendégeinek kétharmada idegen nyelvű volt. Eleinte azt láttuk, hogy inkább az idősebb korosztály dominált, de később megjelentek a fiatalok is, úgy, hogy közben a régi törzsközönségünk is megmaradt. Manapság ez a sokszínűség a jellemző, és ez annak is köszönhető, hogy Budapestnek ma már komoly jazz élete van. Azóta létrejött az Opus Jazz Club a BMC-ben, Gőz László barátunk süvegelendő teljesítménye, ahol Bogi a kisebbik rész, az Opus atyja. Ők alapvetően más profillal dolgoznak, mint mi: elsősorban az európai, azon belül is közép-európai jazz, illetve az experimentális jazz, underground jazz-zenére koncentrálnak, míg mi a mainstreamnek számító amerikai jazzt helyezzük a középpontba, mint pl. John Scofield, Joshua Redman, illetve az eltávozott zseni, Roy Hargrove.“

Susszer Zoltán tulajdonostársa, a jazz-dobos Bóna László feladata a program kialakítása, de mint minden, ez is csapatmunka eredménye. Folyamatosan keresik az új lehetőségeket, a tehetségeket és azokat a műfajokat, stílusokat, amelyek még beleférnek a Budapest Jazz Club profiljába. Színházi előadások, ingyenesen látogatható jam-session koncertek is megtalálhatók a repertoárban. A nemzetközi sztárokat legtöbbször akkor tudják meghívni, amikor épp európai turnén vannak és akad a naptárban pár fennmaradó napjuk a nyugati nagyvárosok után, amikor leköthetők egy-egy koncertre. Susszer szerint a magyar jazz-zenészek egyre jobbak és technikásabbak, elképesztő a fejlődés, elég, ha a kedvenceire, pl. Tálas Áronra (dob), Pocsai Krisztára (ének) vagy Tzumo Árpádra (zongora) gondolunk, utóbbi a Berkeleyn Herbie Hancock hivatalos tanítványa volt.

„Ha a clubokat nézzük, azt kell mondjam, hogy a Budapest Jazz Club abszolút felveszi a versenyt az olyan nagy amerikai koncerthelyszínekkel, mint pl. a Blue Note. A jelenlegi épület terei nagyon jók, ideálisak jazz koncertek megrendezésére: elkülönül egymástól a bisztró és a kiváló akusztikájú koncertterem, van külön egy tágas, jó hangulatú előtér, ami ráadásul nem zsúfolt. Tervezzük, hogy a koncerttermet később kibővítjük egy galériával, de ez még a jövő zenéje, a mostani helyzetben sajnos minden bizonytalan.”

A Budapest Jazz Club működését 75 %-ban szponzorációs pénzek, a pályázatok, a jegybevétel és egyéb kiegészítések biztosítják, de szükség van állami szubvenciókra is. Az elmúlt időszak válságai (háború, covid, gazdasági nehézségek stb.) sok mindent átírtak, de a tulajdonosok keresik az együttműködés különböző lehetőségeit a kulturális kormányzattal és az érdekvédelmi szervezetekkel, ezen a területen a hazai jazzműfaj komoly elmaradásban van. A BJC az érdekérvényesítésben próbál és fog is segíteni.

„Ami a jövőt illeti, a legfontosabb célunk, hogy havi egy alkalommal meghívjunk egy igazi amerikai világsztárt, méghozzá a legnagyobbak közül, ez nem mindig sikerül, de folyamatosan dolgozunk rajta. Emellett szeretnénk, ha újra elmondhatnánk, hogy minden este teltházzal működünk.“

interjú jazz bjc susszer zoltán
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésVisszatértek a turisták a Louvre-ba
Következő bejegyzés Megyesi Zoltán: „Ha az ember jó valamiben, a környezete hajlamos a skatulyázásra”

Ajánlott Bejegyzések

A Zeneakadémia főépületének homlokzata
Intermezzo

Egyedüli magyarként a világ legjobb száz egyeteme között van a Zeneakadémia

2023. március 23.2 perc olvasás
Intermezzo

Mátyássy Szabolcs a debreceni Csokonai Színház új igazgatója

2023. március 23.1 perc olvasás
Neumann János - forrás: wikipedia
Intermezzo

Neumann János emlékére rendeznek elektrográfiai kiállítást Szekszárdon

2023. március 23.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.