• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Intermezzo

Aki az élet idillikus ábrázolása ellen küzdött a színházban – 140 éve született Jevgenyij Vahtangov

Szerző: Papageno2023. február 13.
Facebook Twitter E-mail
Jevgenyij Vahtangov
Jevgenyij Vahtangov - forrás: russtudies.elte.hu

Jevgenyij Bagratyionovics Vahtangov orosz rendező 1883. február 13-án született. A színjátszás egyik megújítója alig 39 évet élt, és mindössze tíz előadást állított színpadra, de ezekkel beírta magát a színháztörténetbe. 

Vlagyikavkazban jött a világra egy örmény dohánykereskedő és egy orosz anya gyermekeként. Már középiskolában érdekelte az irodalom és a művészetek, az iskolai lapban írásai jelentek meg, és szívesen látogatta a városban megforduló színházi vándortársulatok előadásait. Az iskolai színjátszókörben előbb színészként, majd hamarosan rendezőként is kipróbálta magát: Csehov és Gerhart Hauptmann darabjait állította színpadra – érdekesség, hogy rendezőként 1913-ban Hauptmann A béke ünnepe című drámájával debütált a Művész Színház Első Stúdiójában.

Apja azt szerette volna, ha a családi dohányüzletet viszi tovább, ezért a rigai műegyetemre küldte, de ő idejét a színjátszókörben töltötte, és a felvételi vizsgát sem tette le. 1903-ban beiratkozott a moszkvai egyetem matematika és fizika fakultására, de két év múlva átment a jogi karra, szabad estéit a Művész Színházban töltötte. Bekapcsolódott az egyetemi színjátszó körbe, ahol színészként Gorkij Nyaralók című drámájában debütált, majd rendezőként színpadra állította az Éjjeli menedékhelyet és Csehov Ványa bácsiját, mindkettőben szerepelt is. 1907-től színházi kritikákat is jegyzett, alkalmanként szülővárosa drámai színkörében is ténykedett.

1909-ben úgy döntött, életét a színháznak szenteli, és jogi tanulmányait félbehagyva egy moszkvai színiiskolában tanult tovább. Rövid időt Párizsban töltött egyik tanárával, akit Maeterlinck A kék madár című darabjának rendezésére hívtak a francia fővárosba. 1911-ben lett a Moszkvai Művész Színház tagja, egyben az intézményt megalapító Sztanyiszlavszkij egyik legkedvesebb tanítványa. A pályakezdő fiatalokból álló Első Stúdióban Lev Tolsztoj Az élő holttest című drámájában lépett először színészként a világot jelentő deszkákra, az Első Stúdió vezetését 1916-ban vette át.

Jevgenyij Vahtangov
Jevgenyij Vahtangov – fotó: Wikipedia

1913-ban felkérést kapott a Diákstúdió megszervezésére, amelynek rendezője, színésze és vezetője lett, meghirdetett célja Sztanyiszlavszkij színházi eszméinek terjesztése volt. (A Sztanyiszlavszkij-módszert – a színésznek azzá kell válnia, akit megjelenít – alkalmazta Vahtangov mellett Vszevolod Mejerhold és Georgij Tovsztonogov, majd később Amerikában Lee Strasberg, a színészóriások sorát kinevelő Actor’s Studio legendás vezetője is.)

A Diákstúdió 1916-tól Vahtangov Stúdió néven működött tovább, majd 1920-ban a Művész Színház Hármas Stúdiója lett. Legendás nyitóelőadásuk Maeterlinck: Szent Antal csodája című drámája volt, itt jelent meg először fiktív realizmusnak nevezett alkotóművészi stílusa. Jelentős rendezése még Ibsen: Rosmersholm, Csehov: Lakodalom című darabja, Strindberg: XIV. Erik című történelmi drámája, valamint S. Anszkij: Dybuk című, egy ősi zsidó legendát feldolgozó darabja; utóbbi több mint 40 évig, az 1960-as évek közepéig ment a Habima színházban.

Vahtangov a színművészet egyik megújítójaként a hamis színpadi idealizálás ellensége volt. Rendezéseiben az élet idillikus ábrázolása ellen küzdött, művészi hitvallása szerint a mű korszerű értelmezése az előadás új formáit is megköveteli.

Utolsó rendezése, egyben a rákbetegséggel küzdő Vahtangov végrendelete és vallomása a színházról Carlo Gozzi: Turandot hercegnő című meséje volt, amelyet három hónappal halála előtt mutattak be. A klasszikus maszkot viselő színészek a tragikus mesét ironikusan fogták fel, az előadás a commedia dell’arte eszközeit is felhasználta, a közjátékokban aktuális politikai vicceket meséltek a remekül szórakozó közönségnek.

A darab felújítva évtizedeken át nagy sikert aratott, 2006-ig – megszakításokkal – az intézmény repertoárján szerepelt. Érdekesség, hogy az idők során egy másik színész-rendező legenda, Jurij Ljubimov is színpadra lépett benne, aki saját színháza, a Taganka megalapításáig színészként dolgozott a Vahtangov Színházban.

Turandot
A Turandot hercegnő című előadás (1922) – fotó: Wikipedia

Jevgenyij Vahtangov a Turandot bemutatója után három hónappal, 1922. május 29-én halt meg Moszkvában, hamvai a Novogyevicsi temetőben nyugszanak. Halála után négy évvel egykori színháza felvette alapítója nevét, az épület előtt a legendás előadásra emlékeztetve Turandot hercegnő szobra áll.

Vlagyikavkazban is róla nevezték el az orosz nyelvű színházat, a zseniális rendezőnek 2013 óta szülővárosában, 2020 óta Moszkvában is szobra található. Alakja megjelenik Tadeusz Slobodzianek A zseni című darabjában is, amely Sztálin és Sztanyiszlavszkij vélt vagy valós találkozását, a művészet és a hatalom viszonyát állítja a középpontba.

Az MTVA Sajtóarchívumának portréja

orosz rendező jevgenyij vahtangov
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés90 éves Kim Novak, a hatvanas évek szexszimbóluma
Következő bejegyzés Sikerrel szerepeltek a Magyar Táncművészeti Egyetem növendékei Bécsben

Ajánlott Bejegyzések

Keserü Ilona: Narancs-rózsa közelítés, 2000 olaj, vászon, 278 x 204 cm - forrás: Q Contemporary gyűjtemény
Intermezzo

Keserü Ilona előtt tiszteleg a Q Contemporary MIND című kiállítása  

2023. március 20.2 perc olvasás
A falfestmény egy részlete
Intermezzo

Konyhafelújítás közben bukkantak rá egy 400 éves falfestményre Angliában

2023. március 20.2 perc olvasás
Marosi Viktor: Mucsi
Intermezzo

Mucsi Zoltánról készült fotósorozatból nyílik kiállítás a Telep Galériában

2023. március 20.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Fischl Mónika és Ninh Duc Hoang Long | Fotó: Mahunka Balázs Promóció

Ninh Duc Hoang Long: „A gondviselés hozta úgy, hogy énekelhetem Webber Requiemjét”

Mráz, Meláth és Virág Promóció

Petőfi és Arany verseire írt dalokat énekel Meláth Andrea és Mráz Nikolett

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.