• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene Címlap

Riccardo Frizza: „Nem szeretem a holtidőket”

Szerző: Ur Máté2023. február 7.
Facebook Twitter E-mail
Riccardo Frizza - fotó: Simone Falcetta
Riccardo Frizza - fotó: Simone Falcetta

A bresciai születésű Riccardo Frizzát 2022 márciusában nevezték ki a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának vezető karmesterévé. Terveiről, a közelgő koncertekről és az együttest vezető korábbi olasz dirigensekről is kérdeztük.

– Hogyan került kapcsolatba a zenekarral?
– A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát 2013 óta ismerem közelebbről, az elmúlt években számos koncertünk volt, melyek közül Dvořák Stabat Materének 2017-es előadása különös helyet foglal el a szívemben. Fantasztikus minőséget képviselnek és a muzsikusokkal való kapcsolatom is igazán természetes. Nem volt kérdés, hogy igent mondok a vezető karmesteri felkérésre.

– Az együttes története során olyan olasz mesterekkel alkotott maradandót, mint Lamberto Gardelli, Claudio Abbado vagy John Barbirolli. Az ön számára mit jelent ez az örökség?

– Valóban pompás évek voltak azok, amikor például Lamberto Gardelli állandó vendégkarmesterként dolgozott a zenekarral, de említhetném például egykori mesteremet, Gianluigi Gelmettit is. Ezek a gyümölcsöző összefonódások nem véletlenek, nem győzöm hangsúlyozni, hogy mennyi hasonlóságot látok abban, ahogy a magyarok és az olaszok a zenéhez fordulnak. Én magam egyébként Claudio Abbado felvételein nőttem fel, számomra nagyon sokat jelent az az érzékeny, de innovatív művészi munka, amit ő képviselt, és amiben nem mellesleg tetten érhető egyfajta sajátos közép-európaiság.

Riccardo Frizza - fotó: Simone Falcetta
Riccardo Frizza – fotó: Simone Falcetta

– Önt elsősorban operakarmesterként ismeri a világ. Mennyire más egy szimfonikus zenekarral dolgozni?

– Akik kizárólag operakarmesterként tartanak számon, hajlamosak elfeledkezni arról, hogy a karrierem kezdetén szülővárosomban, Bresciában én alapítottam szimfonikus zenekart. Az opera sokáig ismeretlen volt számomra, de amikor felfedeztem, többet nem engedett. Egy szimfonikus koncert alkalmával sokkal közvetlenebb a kapcsolat a muzsikusokkal, míg egy opera esetén például az énekesek teljesítményére sokkal kevesebb ráhatása van a karmesternek. Arról nem is beszélve, hogy egy komplex színpadi produkció sokféle benyomást tesz a befogadóra és abból alakul ki egy végleges kép, ilyenkor a zenekari és a karmesteri munka csak egy része az egésznek.   

– Vezető karmesterként milyen tervei vannak a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával?

– Most lesz egy éve, hogy ilyen formában dolgozunk együtt, de már el is elindult egy közös gondolkodás a jövőt illetően. Az együttes kapcsán, sajátos profiljából adódóan is olyan kincsről beszélünk, amit óvni érdemes, hosszú távon pedig vissza kell állítani azt a presztízst, ami nem csak országon belül, de a közép-európai rádiózenekarok között is jócskán megilleti nem csak a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát, de az énekkart is. Meg kell erősíteni az együttesek helyét a nemzetközi körforgásban, ezért több turné egyeztetése is elkezdődött, valamit nagy álmom feléleszteni a hajdani Magyar Rádió és Televízió Nemzetközi Karmesterversenyeinek hagyományát is. Nagyon fontosnak tartom ugyanis a tehetséges fiatalok felkutatását és támogatását, a workshopok és mesterkurzusok szervezését, amihez keresve sem találnék jobb partnereket. 

Riccardo Frizza - fotó: Simone Falcetta
Riccardo Frizza – fotó: Simone Falcetta

– Februárban két alkalommal is vezényli a Rádiózenekart. Milyen programmal készülnek?

– Február 8-án a Zeneakadémián, az énekkarral közösen, egy héttel később pedig a Magyar Zene Házában találkozhatnak velünk. A két koncerten Puccini, Fauré, Rossini, valamint Debussy, Rodrigo és Prokofjev lesznek terítéken. Első hallásra talán szokatlan párosításokat hozunk, de arra keressük a választ, hogy a különböző élethelyzetekben és eltérő zenei hagyományokkal rendelkező kortársak, hogyan reagáltak saját környezetükre a zenén keresztül.

– A naptárát nézve sűrű időszakok követik egymást. Jut ideje a feltöltődésre?

– Engem a zene tölt fel, nem igazán szeretem a holtidőket. Az idő a legnagyobb ajándék, amit az élettől kaptunk, nem érdemes elpazarolni.  

interjú magyar rádió szimfonikus zenekara zene riccardo frizza
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKlukon Edit születésnapi koncertje az Altalena Zenei Közösség szervezésében
Következő bejegyzés Sztártervező munkáival nyílt meg a TEXHIBITION kiállítás – Galéria!

Ajánlott Bejegyzések

Hartyányi Judit
Kórusblog

Katanics Mária termet avattak a Marczibányi téri Kodály Iskolában

2023. március 20.1 perc olvasás
Madarász Iván a Régi és mai magyar muzsika sorozat egyik estjén a FSZEK Zenei Gyűjteményben
FSZEK Zenei Gyűjtemény

Elindult a Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjteményének blogja a Papagenón

2023. március 20.2 perc olvasás
Ermonela Jaho - photo: Fadil Berisha
ICMA blog

Ermonela Jaho: „Nincsenek többé elvárásaim”

2023. március 20.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Fischl Mónika és Ninh Duc Hoang Long | Fotó: Mahunka Balázs Promóció

Ninh Duc Hoang Long: „A gondviselés hozta úgy, hogy énekelhetem Webber Requiemjét”

Mráz, Meláth és Virág Promóció

Petőfi és Arany verseire írt dalokat énekel Meláth Andrea és Mráz Nikolett

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.