• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Tánc Intermezzo

Táncolt a monacói hercegné és japán császár előtt is – 70 éves Keveházi Gábor

Szerző: Papageno2023. február 25.
Facebook Twitter E-mail
Keveházi Gábor
Keveházi Gábor

1953. február 25-én született Keveházi Gábor Kossuth-díjas balettművész, koreográfus, az Operaház örökös tagja és mesterművésze.

Keveházi Gábor kilencéves korától az Állami Balettintézetben készült a táncos pályára, Merényi Zsuzsa és Nádasi Marcella növendékeként végzett 1970-ben. Ösztöndíjasként egy évig Leningrádban (a mai Szentpéterváron) a Vaganova balettiskolában képezte tovább magát, Borisz Bregvadze tanítványaként, aki elmondása szerint nemcsak mestere, hanem 12 évesen elvesztett édesapja helyett apja is volt. Tőle vette át később saját tanítási stílusát: akiket tanít, nemcsak növendékei, hanem a lelkükkel is foglalkozik. 1972-ben szerződtette a Magyar Állami Operaház, hamarosan megkapta a magántáncosi címet, és vezető szólista lett. Már ekkor sorra aratta sikereit külföldi táncversenyeken: 1972-ben junior aranyérmet nyert a várnai nemzetközi balettversenyen, 1975-ben ugyanitt ezüstérmes lett a felnőttek között, 1976-ban a tokiói balettverseny legjobb férfitáncosa lett.

Eltáncolta a balettirodalom szinte minden jelentős főszerepét. Volt Albert a Giselle-ben, Herceg a Csipkerózsikában, A hattyúk tavában és A diótörőben és (Karácsonykor 15 éven át táncolta Diótörő herceget), a Mandarin A csodálatos mandarinban. Olyan koreográfusok munkáiban nyújtott emlékezetes alakításokat, mint Seregi László (Spartacus, Sylvia, A fából faragott királyfi) és Maurice Béjart (Tűzmadár, Tavaszünnep). Tizenhét év alatt, 1989-es balettigazgatói kinevezéséig saját elmondása szerint közel háromezerszer alakított főszerepet, legyen szó klasszikus, modern vagy dzsessz-balettről. A világ olyan neves színházaiban vendégszerepelt, mint a londoni Covent Garden, a bécsi és a müncheni Staatsoper, a moszkvai Bolsoj és a szentpétervári Kirov, a milánói Scala és a velencei La Fenice. Betekintést nyerhetett a világ leghíresebb balett-társulatainak működésébe, vezetői tapasztalatokra, széleskörű nemzetközi kapcsolatokra tett szert.

Harminchat éves korában kapta a felkérést, hogy vállalja el az Operaház balettigazgatói posztját. A tisztséget 1989 augusztusától 1992 szeptemberéig töltötte be, miközben koreográfusként is dolgozott. Amikor az új közalkalmazotti törvény úgy rendelkezett, hogy vezető beosztású állami alkalmazott nem lehet kft.-tag, s nem lehet saját vállalkozása, lemondott igazgatói megbízásáról.

Akkori feleségével, a szintén balett-táncos Bán Teodórával 1990-ben alapították Vip Arts elnevezésű vállalkozásukat, amelynek nevéhez fűződött egyebek között a Budafest nyári zenei fesztiválok létrehozása, számos darab színpadra állítása. Bán Teodórával több koreográfiát készítettek, 1986-ben saját táncműhelyt indítottak Diótörő Balettiskola néven.

Keveházi Gábor 2001-ben elvállalta a Pécsi Balett igazgatói tisztségét, a társulatot sikerült ismét európai hírűvé fejlesztenie. 2005-ben lett újból igazgatója a Magyar Állami Operaház táncegyüttesének, a Magyar Nemzeti Balettnek. 2010-ben újabb ötéves megbízást kapott erre a feladatra, ám 2011 januárjában felmentették tisztségéből. 2014-ben az ExperiDance táncszínház balettmestere lett.

Táncolt a monacói hercegné, a holland királynő, a japán császár előtt, az ázsiai országba 25 alkalommal hívták vendégszerepelni, tanítani, koreografálni. Azt vallja, hogy a világ számos színpadát meghódító magyar táncosoknak az volt a különlegességük, hogy nemcsak technikailag voltak jók, hanem az előadókészségük is kitűnő volt, kisugárzással rendelkeztek. Véleménye szerint az a siker, akit visszahívnak valahova, tökéleteset ugyanakkor nem lehet produkálni egy előadás alatt.

Keveházi Gábor az elmúlt évtizedben balettmesterként és koreográfusként nemcsak itthon, hanem külföldön is dolgozott: a trieszti operában színre vitte a Pécsi Balettel a Víg özvegyet, a Margitszigeten pedig Zorba című darabot a Magyar Nemzeti Balett társulatával. A koronavírus-járvány előtt koreografált Németországban, Csehországban, Szerbiában, Észak-Macedóniában.

1976-ban első magyarként nyerte el a párizsi táncakadémia Nyizsinszkij-díját, 1977-ben Liszt Ferenc-díjjal, 1983-ban érdemes művész, 1986-ban kiváló művész címmel tüntették ki, 1990-ben megkapta a Kossuth-díjat. 2004-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjét, 2006-ban a Bartók-díjat vehette át. 2004-ben beválasztották a Halhatatlanok Társulatának tagjai közé, 2007-ben a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze lett. Krisztina lánya szintén a táncművészi pályát választotta.

balett tánc keveházi gábor
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÉletműdíjat kapott Steven Spielberg a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon
Következő bejegyzés Fortepianók a Haydneum gyűjteményében 

Ajánlott Bejegyzések

Marie Jacquot - fotó: Christian Jungwirth/a karmester hivatalos oldala
Intermezzo

Marie Jacquot érkezik a Bécsi Szimfonikusokhoz első vendégkarmesterként

2023. március 24.2 perc olvasás
V. Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Díjátadó 2022
Intermezzo

Idén három operatőr kap Kovács László-Zsigmond Vilmos Életműdíjat

2023. március 24.2 perc olvasás
Michelangelo Dávidja
Intermezzo

Michelangelo Dávidja miatt kellett távoznia az iskolaigazgatónak

2023. március 24.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.