• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene Címlap

Fischer Iván: „Majdnem mindent ugyanígy csinálnék”

Szerző: Zsoldos Dávid2023. március 10.
Facebook Twitter E-mail
Fischer Iván és a Fesztiválzenekar - fotó: Marco Borggreve
Fischer Iván és a Fesztiválzenekar - fotó: Marco Borggreve

Negyvenedik évadát kezdi a Budapesti Fesztiválzenekar, melynek során olyan karmesterek és szólisták lépnek fel az együttessel, mint Lahav Shani, Paavo Järvi, Gérard Korsten vagy Yefim Bronfman, Anna Vinnyickaja és Veronica Eberle. Fischer Iván exkluzív interjút adott lapunknak, akitől azt is megkérdeztük, hogy ha most kezdené a zenekarépítést, mit csinálna másképp.

– Emlékszik még, hogyan szólt az első évadban a Fesztiválzenekar?
– Néha dolgozom ifjúsági zenekarokkal, és visszajönnek emlékeim, ráismerek, hogy így szólt a BFZ is az első években. Van a fiatalos lelkesedésben valami bájos, elragadó, ugyanakkor természetesen rakoncátlan, és néha megállíthatatlanul sietős. Talán a legnagyobb különbség az idővel való bánásban van. Akkor olyan volt a zenekar, mint egy turbómotoros jármű, vagy egy versenyló, legszívesebben folyton vágtatott volna. Most olyan, mint egy érzékeny paripa, minden rezdülést észlel, lereagál, a gondolatokból is olvas.

– Mennyire érvényesülnek még a lokális műhelyek az egyre nemzetközibbé váló zenei életben? Meg lehet hallani a világhírű magyar vonósiskolát a BFZ hangzásában?

– Azt hiszem, igen. Bár jelentős különbség van az erdélyi hegedűiskola és a budapesti hagyományok között, a BFZ a kettő ötvözete. És ne feledjük: a mi hegedűiskolánk rokona az orosznak is, amit Auer Lipót honosított meg Szentpéterváron. Sokan Amerikába is elvitték ennek az iskolának a tapasztalatait, Fenyves Loránd, Székely Zoltán, Starker János és mások. A magyar vonósiskola a legtisztábban még itt hallható, de csökken a különbség.

– Kik azok a szólisták, vendégkarmesterek, akik a legnagyobb hatást gyakorolták a zenekar fejlődésére? 

– A BFZ 40 éve alatt néhány vendégművész látogatása hagyott különlegesen mély nyomokat. Végh Sándorral kezdeném a sort, aki szinte felnyitotta egy vonósgeneráció szemét. A szólisták közül Kocsis Zoltán, Pauk György, Schiff András, Leonidas Kavakos, az énekesek közül Christine Brewer és Polgár László volt a zenészeinkre a legnagyobb hatással. De fontos szerepet játszott fejlődésünkben Takács-Nagy Gabor, Jordi Savall, Reinhard Goebel és még sokan mások.

Fischer Iván és a Fesztiválzenekar - fotó: Marco Borggreve
Fischer Iván és a Fesztiválzenekar – fotó: Marco Borggreve

– Hogyan változott négy évtized alatt a zenekar repertoárja, és mi gyakorolta erre a legnagyobb hatást?

– Tulajdonképpen két szálon fut a repertoár kiválasztása. Egyrészt a remekművek folyamatos ápolása a cél, tehát Bach, Mozart, Brahms, Mahler, Bartók és mások zenéjének folyamatos gondozása, az előadások csiszolása, a közönség ellátása az alaprepertoár magas szintű előadásával. A másik szál a bővítés, ezt több irányban fejlesztjük. Visszafelé és előre korban, tehát néha Monteverdi, néha Philip Glass-műveket mutatunk be. De fontos szempont a ritkaságok felélesztése is: mély nyomot hagytak bennem például Richard Strauss József-legendája vagy Viktor Ullmann operája, az Atlantisz császára. A repertoárt mi építjük, nem a meghívók. Ők általában örülnek a BFZ színes repertoárjának.

– Négy évtized alatt megfordult körülöttünk a világ: leomlott a berlini fal, a digitalizáció megváltoztatta a mindennapjainkat, tavaly kirobbant egy háború a szomszédban. A szimfonikus zenekar a polgárosodás egyik első, fontos intézménye volt a 19. században és sikeresen túlélte a huszadikat – de mi lesz a szerepe a huszonegyedikben?

– Hadd tegyem hozzá a tizennyolcadik századot, mert abban alakultak ki igazán a mi őseink, az udvari zenekarok. Egy-egy király vagy őrgróf körülvette magát művészekkel, és minél nagyobb uralkodó volt, annál több trombitást szerződtetett. Később a polgárság csak átörökölte az arisztokrácia zenekarait, persze Beethoven korában a tömeges együtt zenélésnek volt valami forradalmi izgalma is. A polgárság számára a zenekar elsősorban a műveltséget jelentette, a művelt emberek jártak koncertre és operába. Most, az osztály nélküli társadalomban a műveltség szerepe olvad, kérdés, milyen igényt elégít majd ki egy szimfonikus zenekar a jövőben. Szerintem mindenképpen reformokra van szükség, át kell alakulnunk, hogy azt a színes repertoárt tudjuk játszani, ami a mai kor nyelve.

A BFZ negyvenedik évadáról:

Fischer Iván a BFZ jubileumi évadában Debussy Pelléas és Mélisande című operáját rendezi meg, emellett Lisztet, Bartókot, Rachmaninovot és üdítően sok Brahmsot vezényel. Kompasszió című koncertjükön Bach Máté-passiójának részleteivel váltakozva hangoznak el különböző műfajú zeneművek a világ húsbavágó problémáira reagálva. Az évad fénypontja lesz Bartók A csodálatos mandarinja is a Duda Éva Társulat közreműködésével. Fischer Iván mellett olyan karmesternagyságok vezénylik az együttest, mint Lahav Shani, Paavo Järvi vagy Gérard Korsten. Nemzetközi szólistákból sem lesz hiány: Yefim Bronfman, Anna Vinnyickaja, Dejan Lazić és Dmitrij Siskin a zongorán bűvölik el a közönséget, érkezik a cselló két szupersztárja, Steven Isserlis és Kian Soltani, Marc Bouchkov, Veronica Eberle és Rachel Podger pedig a hegedű végtelen színeit mutatják meg.

Bérletek a Fesztiválzenekar koncertjeire április 4-től kaphatók! Bővebb információ ide kattintva.

Az ünnepi évad programjainak részletei ide kattintva érhetők el.

– Ismerünk jelentős, akár évtizedekig tartó karmester-zenekar szimbiózisokat – Karajan Berlinben, Solti Chicagóban -, de a Fesztiválzenekart nehéz elképzelni Fischer Iván nélkül. Ha egyszer úgy hozná az élet, hogy kijelölné az utódját, milyen kvalitásokat keresne benne?

– A legtöbb kimutatás szerint én csak harmadik vagyok a 40 évemmel – Zubin Mehta 53 évig vezette az Izraeli Filharmonikusokat, James Levine 41 évig volt a Metropolitan Opera zeneigazgatója. Még az is lehet, hogy valakit kifelejtenek ezek a kimutatások, kutatni kellene az interneten. Utódot keresni nem az én feladatom, utánam jöjjön valami egész más, és erről azok döntsenek, akik együtt élnek a zenekarral. De annak örülnék, ha olyan utód bukkanna fel, aki felelősséget érez a társadalom kulturáltsága iránt, tehát a karmesteri pályát nem karrierként látja, nem az önmegvalósítás a célja, hanem a zenét olyan csodálatos eszköznek látja, amivel jót tehet.

– Ha most kezdené a zenekarépítést, mit csinálna másképp?

– 99 százalékban ugyanígy csinálnám, csak picit változtatnék. Például megszüntetném a szólamvezetés fogalmát és teljes rotációt vezetnék be. Ez most már nehéz lenne, mert túlságosan hozzászoktunk valamennyien. De legalább adtam egy tanácsot az utódomnak.

interjú bfz fischer iván szimfonikus zenekar
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÍme a Fesztiválzenekar 40. jubileumi évadának programja 
Következő bejegyzés Reviczky Gábor rákkal küzd

Ajánlott Bejegyzések

Török Ádám 1981-ben
Magyar Zene Háza

Török Ádám: „Nekem az a gazdagság, hogy szeretik a zenémet és az őszinteségemet”

2023. április 2.13 perc olvasás
Peller Károly - forrás: YouTube
Intermezzo

Peller Károly kapta az első Rátonyi Róbert-díjat

2023. április 1.2 perc olvasás
Schubert CD
Te csak hallgass!

Mélyen átgondolt és fantáziával átszőtt – Ian Bostridge énekli a Winterreisét

2023. április 1.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Várnagy Andrea és Farkas Lili Promóció

Jön a VII. ZeneVarázslat Nemzetközi Négykezes Zongoraverseny és Zongorakurzus

Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.