Hollandia minden idők legnagyobb Vermeer-kiállításának ad otthont épp, a tárlatot övező hihetetlen érdeklődés pedig a televíziós műsorkészítőket is megihlette. Egy hatrészes képzőművészeti realityben “pótolják” a kiállításról hiányzó darabokat.
Mindössze egy hétvége alatt valamennyi elérhető jegyet megvásároltak a Rijksmuseum Vermeer-kiállítására, ahol valószínűleg először és utoljára látható a mester szinte minden műve – jelentette be az intézmény a megnyitó után. A múzeum azon dolgozik, hogy hogyan tegyen eleget az óriási érdeklődésnek és az eddig eladott 450 ezer jegy mellett hova csempésszen be még látogatókat. A megoldás feltehetőleg a látogatási idő meghosszabítása lesz majd, pontos információk azonban valószínűleg csak március 6-án lesznek. Azt rebesgetik ugyanis, hogy ekkor nyitják meg a következő jegykontingest.
Addigis azok, akik kiszorultak a múzeumból megnézhetik, hogy készültek maguk a művek. Legalábbis majdnem. A Rijksmuseumnak sikerült Vermeer 37 ismert alkotásából 28-at megszereznie és kiállítania, a kilenc hiányzó mű azonban nem csak a holland múzeumba nem érkezett meg, többüknek ismeretlen a holléte. Vannak olyanok, mint a Koncert című alkotás, amelyekről készültek fotók, több mű azonban csak aukcióskatalógusokból vagy leltárakban szereplő leírásokból ismert. (A Koncertet 1990-ben lopták el több más műalkotással együtt a bostoni Isabella Stewart Gardner Museumból.)

A hatrészes valóságshowban epizódonként két művész feladata elkészíteni egy-egy Vermeer-mű meggyőző reprodukcióját. A munkára négy hónap állt rendelkezésükre és szakmai segítséget is kaptak a sorozat zsűritagjaitól, Pieter Roelofs-tól, aki a Rijksmuseum festményekkel foglalkozó részlegének vezetője és Abbie Vandivere-től, aki a hágai Mauritshuis festményrestaurátorától (ez az intézmény a Leány gyöngyfülbevalóval otthona.) A régi-új Vermeerek esetében olyan nüanszokra is figyelniük kell az alkotóknak, mint a mester korában használatos festési technikák, a használt anyagok vagy épp a képen feltűnő tárgyak korhűsége.
A szabadstílusú verseny indulóit ilyen szabályok nem korlátozzák. A fentiekkel párhuzamosan ugyanis meghirdettek egy versenyt a kortárs alkotóknak is. Itt négy kortárs művész küzd egymás ellen, akiknek a saját stílusukban és műveikben kell megidézniük Vermeer szellemiségét. Ebben az esetben még a műfaj és a médium sincs meghatározva: a textil- és üvegművesektől kezdve a legószobrok vagy a játékok készítőiig bárki hozhatja a saját alkotásait.
A készítők nagyszerűen ráéreztek a Vermeer-lázra, a műsor premierjét 1,3 millióan nézték a 17 milliós Hollandiában. A csatorna illetékese szerint ez legjobban teljesítő műsoruk jelenleg.
A sorozat első részét február 12-én láthatták a nézők, a Vermeer-kiállítás megnyitása után két nappal. Ebben az epizódban a klasszikus művek festésére szakosodott Nard Kwast győzedelmeskedett a hiperrealisztikus festményeiről ismert Maudy Alferink felett egy a kezét mosó úriemberről készített festménnyel. A második részben Titus Meeuws és Kim van den Enden próbálták megfesteni Vermeer Delfti házak látképe című munkáját, amely a mester harmadik városi látképet ábrázoló műve. A harmadik hét a mitológia jegyében telt Arjan van Gent és Adrian de Wolf számára, akik egy Vénuszt, Jupitert és Merkurt ábrázoló elveszett jelenetet alkottak újra.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A sorozat győztes képeit a közönség élőben is megtekintheti majd a Mauritshuis-ben, míg a zsűri kedvenc kortárs értelmezései a delfti Museum Prinsenhofben lesznek láthatóak. A sorozat egyelőre Magyarországon nem érhető el, de a zsűritagok a Youtube-on vezetnek egy mesterkurzust – sajnos csak holland nyelven és holland felirattal -, ahol Vermeer műveit elemzik.
(via news.artnet.com)