• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Film Intermezzo Kiállítás Címlap

Gauder Áron, a magyar indiánok animációs filmes krónikása

Szerző: Borbély Zsuzsa2023. május 9.
Facebook Twitter E-mail
Gauder Áron - forrás: METU
Gauder Áron - forrás: METU

Mennyire hiteles a mostani indiánképünk? Hogy csöppent Bereményi Géza a Kojot négy lelke forgatásába? Mennyivel könnyebb az animációsfilm szakos diákok élete ma, mint 20 éve? Mit ad az online és mit a személyes filmfesztivál? Gauder Áron animációs filmes alkotóval, a Budapesti Metropolitan Egyetem Animáció és Média Design Tanszékének oktatójával beszélgettünk, akinek indiánjai épp az Annecy-i Animációs Fesztivált ostromolják.

– A legújabb filmed, a Kojot négy lelke március közepétől látható a mozikban. Ha itthon az indiánok felbukkannak, akkor valahol ott van Cseh Tamás is a környéken. A te esetedben is így van, ha jól tudom. Mesélnél egy kicsit arról, hogy talált meg téged az indián téma?
– Magyarországon ez az egész indiános dolog még korábban kezdődött Baktay Ervinnel, meg Borvendég Deszkáss Sándorral. Többen csináltak ilyen indián tábort, vagy foglalkoztak ezzel. Itt Európában ez sokszor idealizált dolog volt. Sokan az indiánokba a nemes vadembert képzelték bele, és egy csomó fiktív dolog született, mint Karl May regényei. Ezeknek inkább csak a díszlete az indiánok világa, a történetek eléggé távol állnak a valóságtól.

Cseh Tamás több mint 60 évvel ezelőtt elkezdett egy indián táborozást, ami eleinte teljesen naiv tudásra épült. De a motivációja szerintem az volt, hogy egy kicsit kiszakadjanak az akkori valóságból. Lemenni az erdőbe, és ott egy nemesebb, tisztább, férfiasabb, természetközeli életet élni. Eleinte néhány fiú volt, aztán egyre többen csatlakoztak, törzsek alakultak, és a tudásanyag is halmozódott – például amikor néprajzosok is csatlakoztak hozzájuk, és egyre autentikusabbá vált.

Kismarosi-sziget, az indián tábor lakói - Szürke Sólyom, Nyílhegy Jr., Heverő Bölény a tábor alapítója (Baktay Ervin író, orientalista, művészettörténész), Öreg Halászsas - forrás: Fortepan / Zsivkov Anita - Koós Árpád / Kocsis András fényképei
Kismarosi-sziget, az indián tábor lakói – Szürke Sólyom, Nyílhegy Jr., Heverő Bölény a tábor alapítója (Baktay Ervin író, orientalista, művészettörténész), Öreg Halászsas – forrás: Fortepan / Zsivkov Anita – Koós Árpád / Kocsis András fényképei

Ez 60 éve létezik rendületlenül, szinte változatlan formában -, ami nagy szó. Szerintem ennek a titka az, hogy nincs benne pénz. Tehát nem kell befizetni díjat, nem gyűjtenek pénzt, nincs adásvétel. Elég komoly szűrő van, hogy ne áramoljanak kontrollálatlanul az emberek. Nem is árulhatom el, hogy hol van vagy mikor.

– Ezek szerint eleinte szimbólumszerű dolog volt ez, és utána a valóság elemei egyre jobban átszőtték. Te már a valósággal jobban megterhelt dologgal ismerkedtél meg?

– Autentikusabb helyzetbe érkeztem ’92-ben. Akkor már az indián sátrak, a tipik, pontosan olyanok voltak, mint odakint Amerikában, ahogy az is hiteles volt, hogy melyik törzsnek milyen ruhája van, milyen dalokat énekelnek vagy milyen történeteik vannak. Tudom, hogy sokan megmosolyogják, de az egész egy varázslatos világ.

Egyszerűen két hétig a természetben lenni, mindenféle kütyü, meg tévé, meg nem tudom mi nélkül, az eleve nagyon nagy élmény. Az ember sokat tanul már abból, ahogyan élünk ott. De a harci játék része is nagyon érdekes, mert az ember átéli azt, hogy a tesztoszteront, az agresszióját – tudom, hogy ez manapság negatívan hangzik – játékos formában ki lehet élni. Meg tudod tapasztalni, hogy milyen, ha hason mászol az erdőben, sötétben 6 kilométert, és utána az ellenséggel összecsapsz. Ez egy játék, de az ember ott teljesen átéli.

– Igen, ennek lehet negatív felhangja, de másképp keretezve meg a civilizációs lefojtottságot, feszültséget engedtek ki.

– Igen, ezekre a tulajdonságokra régen szükség volt, amikor medvékkel, meg farkasokkal kellett küzdeni, meg hóviharral, ellenséges támadással, akkor igenis egy férfinak bátornak kellett lenni, meg bizonyos helyzetben mondjuk ki, agresszívnak. Csak most teljesen más társadalomban élünk, ez itt csak akkor elfogadott, ha valaki például küzdősportot űz, de attól még bennünk van. Ezt megtagadni hülyeség, és ott teljesen jól ki tud ez bontakozni úgy, hogy senkinek nem esik baja, hanem csak élményekkel gazdagodik. De a lányok is benne vannak, akik nagyon harciasak: elrabolják őket, megszöknek, és visszajutnak. Szóval mindenki megtalálja a helyét.

Kojot négy lelke - jelenetek - forrás: Vertigo Média Kft.
Kojot négy lelke – jelenetek – forrás: Vertigo Média Kft.

– Mi az, amit ebből az élményből át tudtál emelni a filmbe?

– Az egész hangulatot. Annak az egyszerű természetességét, hogy mindent körülményesség nélkül lehet megtapasztalni. Szerintem a filmben is ez van, hogy a halál, a szexualitás, az élet, egymással együttélés, a természeti elemek hogyan találkoznak, és ilyen nagyon tiszta és egyszerű módon közelítették meg.

– Mi az, amit úgy éreztél, hogy azok számára is érdekes, akik nincsenek benne az indián játékban? Ami aktuális lehet most?

– Én úgy érzem, hogy ez a világ, ami körülvesz nekem elég idegen, és mindent halálosan túlbonyolítunk, aztán ezt fejlődésnek hívjuk, és vakon hiszünk benne. De egyáltalán nem biztos, hogy ettől jobb az életük, mint azoknak a népeknek, akik a természet közelében éltek. Ezen érdemes lenne elgondolkodni, mert ennek következményeként ráadásul tönkre is teszünk egy csomó mindent, amit már nem lehet helyrehozni.

Élt egy Seattle nevű főnök, akit persze kinyírtak, de előtte még elmondott egy-két dolgot például azt, hogy amíg itt vagy a földön csak emlékeket gyűjtsél, és csak lábnyomokat hagyjál magad mögött. Tényleg nem hagytak maguk mögött semmit. Mi pedig arra vagyunk büszkék, hogy piramisokat építünk meg hidakat. Nekem nagyon tetszik, hogy ők viszont ugyanúgy hagyták ott azt a földet, mint ahogy megkapták. Ha bemegyünk egy szállodai szobába, azt sem úgy hagyjuk ott, hogy szétbarmoljuk, hanem úgy, ahogy kaptuk, viszont a földön nem ezt csináljuk.

Kojot négy lelke - jelenetek - forrás: Vertigo Média Kft.
Kojot négy lelke – jelenetek – forrás: Vertigo Média Kft.

Pontosan látták, hogy ők csak egy apró része a teremtésnek, része annak, nem mi vagyunk az urai ennek a világnak. Ők úgy látták, hogy nem mi vagyunk a teremtésben a legkiválóbbak, és minden élőlény utánunk következik, hanem hogy csak egy egyenrangú cselekvő vagyunk. Szerintem aktuális így gondolni a világra, mert talán akkor kicsit befékezünk.

– Talán most a tizen-huszonévesek körében tapasztalható a környezet felé fordulás. Főleg a korábbi generációk dőzsölő és gondtalan életéhez képest egy sokkal visszafogottabb és globális lábnyom minimalizáló hozzáállás.

– Muszáj is. A tábor helyszínén 60 évvel ezelőtt novemberben leesett a hó, és márciusra olvadt el. A patakokban volt pisztráng, rák. Most nincs patak, nincs hó, és a források is elapadtak. Harminc éve nézem évről évre, ahogy a szemünk előtt történik, tehát nem a világ másik végén.

Kojot négy lelke - jelenetek - forrás: Vertigo Média Kft.
Kojot négy lelke – jelenetek – forrás: Vertigo Média Kft.

Én azokat nem értem, akik nem ezzel foglalkoznak. Ez egy esélye az emberiségnek, hogy egyszer végre, ha tényleg olyan intelligens fajnak tartjuk magunkat, összefogjunk, mentsük meg a saját otthonunkat, de erre nem sok jelet látok.

– Kiknek ajánlod inkább a filmet? Azoknak, akik olvasták az indián könyveket és foglalkoztak már a témával, vagy azoknak, akiknek semmi tudásuk nincsen erről?

– Én úgy szoktam mondani, hogy minden sápadt arcúnak. Az indiánoknak nem kell. Mindenkinek, akiknek az indiánokról a harci kiálltás, és a fejdísz jut eszükbe, azoknak, akikben egy 60 évvel ezelőtti kép él.

– Ilyenkor a figuráknak a stílusát, a látványvilágot te alakítod ki?

– Jelen esetben igen, de ez nem feltétlenül van így. Vannak külön az animáción belül olyan emberek, akik karakterfiguratervezéssel foglalkoznak, de ebben az esetben ezt én csináltam, ahogy az összes látványtervet is. Ezek alapján készül egy képes forgatókönyv, mint egy képregény.

Gauder Áron és Bereményi Géza- forrás: METU
Gauder Áron és Bereményi Géza- forrás: METU

Aztán azt össze is vágtuk és alá mondtuk az összes hangot először Bereményi Géza meg én. Ez egy vázlat, mint egy épületnél az alaprajz. Meg lehet nézni, hogy igen, ez így fog kinézni, ez működik filmszerűen. Ekkor jönnek be az animátorok, meg az összes többi ember, aki konkrétan a mozgást megcsinálja. Azért kell ennyire előkészíteni, mert egy filmnél egyszerű felvenni egy jelenetet ötféleképpen, aztán kivágni, de itt ezt nem lehet, minden, ami megmozdul, az iszonyú sok munka, tehát előre kell megvágni.

És aztán jönnek a rajzolók: az animátorok, akik a mozgást csinálják, utána, akik ezt szépen meg is rajzolják, meg besűrítik, hogy folyamatosabb legyen, aztán kifestők, effektfestők, háttérfestés, és akkor mindez a végén össze van rakva.

– Bereményi Géza hogyan került a projektbe?

– Én nem tudtam volna megírni egy forgatókönyvet, csak tudtam, hogy miről szeretném, ha szóljon, meg milyen eredeti indián történetekből kéne, hogy alakuljon. Bereményi Gézát ismertem régebbről egy színházi munka kapcsán, ő a Cseh Tamás féle táborban is megfordult néhányszor, nem volt tőle idegen a dolog. Ő a dramaturgiához ért nagyon, meg a párbeszédekhez, én pedig azt felügyeltem igazából csak, hogy a történet ne menjen el olyan irányba, hogy ne legyen autentikus.

– Kicsoda a címszereplő, mit lehet róla tudni?

– A címszereplő a Kojot minden indián törzsnél szerepel, egy bajkeverő, kicsit olyan, mint a Loki, amit talán sokan ismernek a skandináv mitológiából, meg a magyar ősi pogány mitológiában a lúdvérc. Kicsit ördögi figurák, de annál komplexebbek. Sok élete van. Mindig bajt kever, néha meg egészen meglepő módon részt vesz a teremtésben, meg megszerzi a tüzet, tehát ilyen kultúrérosz is tud lenni.

Kojot négy lelke - jelenetek - forrás: Vertigo Média Kft.
Kojot négy lelke – jelenetek – forrás: Vertigo Média Kft.

De ha keresztény kultúrkörrel próbálunk analógiát találni, akkor mindenki az ördögre fog asszociálni, de más, mint az ördög. Tehát valahogy kiegészíti a Teremtőt, aki egy ilyen nyugodt, harmonikus világra törekszik, és akkor jön az, aki belerondít, de ettől lesz egy dinamikusabb és egy izgalmasabb világ. Ők valahogy együttműködnek, annak ellenére, hogy két különböző erőt testesítenek meg. A Kojot az, aki a testi vágyakat, a tudatalattit, az irigységet, a kapzsiságot képviseli, a Teremtő pedig a higgadtságot, a józanságot, a szeretetet meg a harmóniát. Kicsit olyan, mintha egy embernek a két oldala lenne.

– Miért éppen ő foglalkoztatott?

– Pontosabban nem ő foglalkoztatott, hanem a teremtés. Közben pedig a Kojot egyszerűen kiadta magát főszereplőnek, mert valahogy az emberek vele azonosultak. Ő az, aki a legtöbbet változik, aki esendő egy teremtőhöz képest, aki magabiztos és néha elveszti ő is a fejét, de a teremtő kezében van a hatalom. Ő egy számkivetett, aki küzd és próbál boldogulni. Valahogy ez az embereknek jobban tetszett.

– Van különbség a magyar közönség és a nemzetközi értelmezése között?

– Úgy tűnt, hogy nagyon tetszik külföldön is. Szerintem elsősorban azt értékelik, hogy teljesen új ez a téma. Az indiánokról láttunk egy-két szép filmet, mint a Farkasokkal táncoló, de a mitológiájukról, a hiedelemvilágukról kevesebb szó esett. Eddig mindegyik filmben egy fehér ember ment el az indiánok közé, és az ő szemén keresztül láttuk a történetet. Itt viszont fordított a helyzet. A fehér embereket látjuk a filmben az indiánok szemében. Ennek a másik nézőpontnak jó a fogadtatása.

– Idén rendezte meg a Metropolitan Egyetem az első online filmszemléjét, ahol te is a zsűri tagja voltál. Milyenek voltak a tapasztalataid a Metuscope-pal? Milyen filmek érkeztek? Milyen szempontok alapján döntöttetek?

– Nagyon sok jó film érkezett. Egy részüket már ismertem is. A szempontokat ilyenkor mindig nagyon nehéz kialakítani, mert ez mindenképpen szubjektív dolog. Mindegyik alkotás annyira más, ezért nehezen lehet őket összemérni úgyhogy kénytelen az ember az ösztöneire vagy a szívére hallgatni. A játékfilmekbe nem is nagyon mertem belemenni, mert nem ismertem őket annyira, és nem is értek hozzájuk annyira, tehát inkább az animációra koncentráltam.

– Megfigyeltél esetleg valamilyen tendenciát a beérkező filmek kapcsán akár stílus, akár téma tekintetében?

– Tendenciát nem tapasztaltam. Azt látom, hogy a legtöbben elég komoly dolgokkal foglalkoznak, aminek örülök, mert az animációra a közvélekedés úgy tekint, hogy az mese. Ez természetesen nem így van, csak a köztudatban a Walt Disney miatt alakult így. Nagyon örülök, hogy a fiatal fiúk, lányok elég komolyan foglalkoznak az élet gondjaival.

Ide kapcsolódik:
Kihirdették az első Metuscope online filmszemle szakmai díjazottjait

Nagyon sok első film van közte, és az első filmjében mindenki nagyot akar dobni. Nem mindig sikerül, de talán jó is, hogy ezt először kiadja magából az ember, és utána a következőnél már nem akar annyi mindent beleszuszakolni egy rövidfilmbe. Úgy érzem, ennek meg kell történni. Olyan ez, mint egy beavatás, hogy egy komoly, az ő életükről szóló kisfilmet meg kell csináljon mindenki, hogy utána tovább léphessen.

– Ez neked is megvolt?

– Persze. Olyankor az ember nehezen hajlik kompromisszumra, nehezen hallgat másokra, mert neki van egy belső ihlete, késztetése, és szerintem ezt hagyni is kell. Ez készüljön el, úgy, ahogy ő szeretné, és aztán a következőnél már jobban figyelünk más dolgokra, ennek a tapasztalataiban tud továbblépni.

– Mennyiben volt más, hogy online rendezték a fesztivált?

– Én őszintén megvallva nem szeretem az online világot, mert egy film úgy működik jól, ha közönség előtt vetítik le. Minél nagyobb a közönség, annál inkább kialakul a vetítésnek egy önálló hangulata. Az kell az alkotónak, hogy részt vegyen egy ilyenen, ennek az energiáját magába szívja. Egyszerűen érzed a közönségen, hogy hogy reagál. Ezt az élményt elveszítjük, ha mindenki online nézi. Ráadásul a minőség sem mindig ugyanaz. Az ember szereti, ha nagy vásznon látják, sötét van, jó a hang. De szerencsére az egyetemen van olyan filmünnep is, az Animascope, amikor minden animációs vizsgafilmet nagyvásznon is meg lehet nézni.

– Ez azt is jelenti, hogy te magad még moziba, moziforgalmazásra készítesz filmet?

– Hát igen, bár a mozi az már nem olyan jelentős, mint régen inkább egy presztízs dolog. Az emberek, akik moziba járnak, az élményért mennek, kimozdulnak otthonról. Egyszerűbb otthon megnézni dolgokat, én ezt teljesen értem, de nagy vászonra készítettük a filmet, itt a felbontásról, meg a fényelésről, meg a többiről van szó.

Kojot négy lelke - forrás: a film FB-oldala
Kojot négy lelke – forrás: a film FB-oldala

Nem akarok konzervatív lenni, de szerintem a mozinak még mindig megvan a varázsa, főleg az olyan mozikra gondolok, mint a Bem, meg ezek a kisebb mozik, ahol különleges filmeket is meg lehet nézni, és ott összejönnek az emberek, és beszélnek róla. Szerintem ez meg fog maradni, remélem.

– A diákjaid mire készülnek: mozifilmes témákra vagy már arra, hogy a stream szolgáltatók fogják forgalmazni a műveiket? Van-e egyáltalán eltérés, kell-e más nyelvet beszélni egy animációs filmnek attól függően, hogy hova kerül?

– Szerintem más nyelvet kell beszélni, igen. A filmkészítésénél az első döntés az, hogy kinek csinálod és milyen médiumon vagy formában. Ha kis képernyőre, mobiltelefon képernyőre csinálnak valamit más vizualitás kell, mint egy széles vásznon. A hossztól is függ. Ezeket végig kell gondolni.

Hogy a diákok most mire gondolnak? Nem tudom, de az biztos, hogy nagyon szerencsés helyzetben vannak, mondjuk 20 évvel ezelőtthöz képest, hogy megcsinálnak egy animációt, és azt bárhova el tudjuk juttatni a világban. Húsz évvel ezelőtt az embernek volt egy bemutatója, aztán nem nagyon tudott eljutni senkihez. A hátrány azonban az, hogy iszonyú sok dolog van, és nagyon nehéz kitűnni belőle. Óriási a kínálat.

animáció rajzfilm cseh tamás bereményi géza metu kojot négy lelke gauder áron annecy-i filmfesztivál indiánok
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTörőcsik Mari festményét árverezi el a Virág Judit Galéria
Következő bejegyzés Nyilvános szakmai napot rendez a Magyar Zenei Tanács

Ajánlott Bejegyzések

Hölderlin - forrás: wikipedia
Intermezzo

Hölderlin, a tragikus sorsú költő, aki Ligetit is megihlette

2023. június 7.3 perc olvasás
- forrás: Magyar Mozgókép Fesztivál
VEB 2023

Indul az idei Magyar Mozgókép Fesztivál

2023. június 7.2 perc olvasás
Takács-Nagy Gábor - fotó: Jonathan Keenan
Intermezzo

Kivételes zenei utazás – Lemezbemutató beszélgetés Takács-Nagy Gáborral

2023. június 7.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
nyelvtanulás Promóció

Érdemes külföldön nyelvet tanulni? – Az utazók szerint egyértelmű igen a válasz!

Ünnepi Könyvhét - forrás: MKKE Promóció

Újra várják az olvasás szerelmeseit a 94. Ünnepi Könyvhéten

Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak: Anatomies Promóció

Performing Poland – Lengyel női alkotók performanszaiból rendez fesztivált a Grotowski Intézet az Artusban

Promóció

Ismét jön a néptánc ünnepe, a 28. Duna Karnevál

Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

VEB 2023
- forrás: Magyar Mozgókép Fesztivál VEB 2023

Indul az idei Magyar Mozgókép Fesztivál

Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.