• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Intermezzo Címlap

Szávai Katalin: „Az egymáshoz való odafordulásban hatalmas erő van”

Szerző: Rácz Ráchel2023. május 15.
Facebook Twitter E-mail
Szávai Katalin
Szávai Katalin - fotó: Álmosd Phaedra

A független színházi produkciók komplikált helyzete nem kizáró tényező az alkotói kedv mindent felülíró dimenzióján. Nagyszerű példa lehet erre a négy különböző, mégis összefonódó női sorsot feldolgozó, különleges hangulatú előadás, a NégyN, amely május 18-án a Bohém Pinceszínházban látható. A darab egyik főszereplőjével, a szabadúszó Szávai Katalinnal beszélgettünk kortárs színtérről, az odafigyelő, toleráns, empatikus női narratívák fontosságáról és erőteréről.

– Szabadúszó színésznőként mely előadások meghatározóak a pályádon?

– Eleinte a kisebb és karakteresebb szerepek eljátszása okozott élvezetet. Azok a lehetőségek, ahol viszonylag rövid idő alatt nagy energiával és pontos kontúrokkal kell megmutatni egy figurát úgy, hogy ne legyen se sok, se kevés. Legyen egyedi, de mégis mindenki számára ismerős. Ezek közül különösen emlékezetes a Főnix Színházi Műhely ősbemutatója, A funtineli boszorkány, ahol egy öregasszonyt játszottam (Főnix Színház, rendező: Bicskei Kiss László). Fontos számomra a Krétakör-ítélet című előadás is, ahol sokféle szerepet játszom. Az előadás 2016 óta megy az RS9 Színházban. Brecht darabja mindig aktuális, de a mai időkben különösen is. Az előadásban a katarzis sem marad el. Igazi gyógyító előadás (Főnix Színház, rendező: Baku György).

Mindemellett volt szerencsém nagyobb íveket bejáró szerepek eljátszására is, melyek közül meghatározó számomra a Körmagyar, ami a vizsgadarabunk is volt, a Furcsa pár, ahol a komédia és a tragédia összefonódását tapasztalhattam meg (Főnix Színház, rendező: Bicskei Kiss László). A Három nővér, ami egy nagyon eredeti, őszinte, erős atmoszférájú előadás (Főnix Színház, rendező: Baku György). Valamint A csapda, a jóslat és a kisablak című előadás, ahol az addigiaknál jobban ki kellett lépnem a komfortzónámból (RS9/Junion Színház, rendező: Ádám Tamás).

A gyerekelőadásokat is nagyon szeretem, elsősorban azokat, amik komolyan veszik a közönségüket. Kiemelném a Micimackót (Főnix Színház, rendező: Sződy Szilárd), az Ágacskát (Főnix Színház, rendező: Szikra József) és a Nyolckor a bárkánt, amit 2016 óta játszunk az RS9 Színházban (RS9/Junion Színház, rendező: Koleszár Bazil Péter). Mindezeken túl a legtöbb szerepet és előadást meghatározónak tartom, mindegyik egy lépcsőfok. Mindegyikben azt keresem, hogy mitől lehet fontos számomra, és igyekszem úgy megtölteni, hogy kívülről is izgalmas legyen.

Jelenet a NégyN című előadásból
Jelenet a NégyN című előadásból – fotó: Huszár Mónika

– Hogyan látod a független produkciók és lehetőségek helyzetét jelenleg?

– Az elmúlt évek új és nehéz kihívások elé állították a színházi világot, ahogy bizonyára más szektorokat is. De a független színházi produkciók és társulatok helyzete különösen is nehéz. Ha nincs mögötted producer, szervező vagy nincs kiterjedt kapcsolati hálód a játszóhelyekkel, akkor nehezen tudod eladni magad, és bizony minden egyes nézőért meg kell küzdened. Gyakori az otthontalanság érzése is. Nehéz saját vagy jó, megbízható befogadóhelyet találni. Az új kihívások megkövetelik a rugalmasságot és az új utak keresését. Ebben biztos érdemes leleményesnek lenni. Ha a nézők nem jönnek, akkor a színháznak kell mennie. Az utcára, a kirakatba, az iskolába, a kertekbe, a parkokba… És ezt sokan csinálják is. De azért jó lenne, ha a valóban értékes előadások színházi körülmények között is minél hatékonyabban juthatnának el a nézőkhöz.

– Egyre erősebb hatás irányul a női narratívák különböző aspektusú ábrázolására színházban és azon kívül is. Hogyan érzékeled ezt? Hozzád milyen női koncepciók, dramaturgiák állnak közel? És itt hagyatkoznék most már a filozófiatanári gondolkodásmódodra is.

– Minden nő csoda, titok. Ahol ennél kevesebbet gondolunk önmagunkról vagy egymásról, vagy rólunk mások, ott sérülés keletkezik. Talán minden sérülésünk abból fakad, hogy kicsinyesen gondolkodunk önmagunkról, illetve kicsinyesen gondolkodnak rólunk. Sérülésből pedig sok van, és ez témát ad a női narratíváknak filmen, színházban, közbeszédben, társadalmi szinten. Jó lenne újra felfedezni a női princípiumot, de nem a sérülések okozta dühvel vagy gőggel, hanem valamiféle rácsodálkozással, hogy jé, ez is bennünk van, ez is hozzánk tartozik, erre is képesek vagyunk. Mindezt úgy, hogy nem zárunk ki senkit, hiszen a csodát és a sérüléseket minden nő hordozza függetlenül a családi állapotától, a korától, a társadalmi szerepeitől és így tovább. Az egymáshoz való odafordulásban és meghallgatásban pedig hatalmas erő van. A NégyN című előadás is ezt pedzegeti.

Jelenet a NégyN című előadásból
Jelenet a NégyN című előadásból – fotó: Huszár Mónika

– A NégyN című előadás legközelebb május 18-án látható a Bohém Pinceszínházban. Mesélsz erről a darabról? Milyen problémákat vet fel ez az est, és kik a partnereid?

– Az előadásban Álmosd Phaedra, Boldizsár Tünde és Facskó Marica a partnereim. Az előadás izgalmas és küzdelmes műhelymunkával született. Megálmodója Facskó Marica. Ő találta ki a koncepciót, a dramaturgiát, a karaktereket, dalszövegeket, stb. De mindenki hozzárakta a saját munkáját, a jelenetötleteket, monológokat. Igyekeztünk olyan problémákat, helyzeteket felvetni, amik minket foglalkoztatnak, de ugyanakkor szélesebb körben is tapasztaljuk őket.

Az előadásban négy különböző élethelyzetben lévő nő találkozik egy nem mindennapi helyen, egy sajátos helyzetben. Van, aki önszántából jön, van, akit küldtek. De mindannyian változtatni szeretnének valamin. Egy játékba csöppennek, ahol különböző feladatokat végrehajtva kerülnek közelebb önmagukhoz és egymáshoz. Egymással  megküzdve és megismerkedve képesek új megvilágításban látni saját magukat és a helyzetüket. A meghallgatásban, az odafordulásban, a figyelemben, a megértésben ott rejlik a gyógyulás és a továbblépés lehetősége.

Az előadásban szerepel egy szék, amelyre csak egy-két esetben ülnek a szereplők. Hogy mi a jelentősége ennek a széknek, arra várjuk a nézők megfejtéseit. Viccet félretéve. Végig nagyon erősen hagyatkozunk a nézők fantáziájára és figyelmére. A jelenetek jellegéből, sokféleségéből következően vannak részletek, amik utólag nyernek értelmet, és vannak dolgok, amik talán csak otthon, miután a nézők hazamentek. Szerettük volna, hogy több szintje legyen előadásnak.

– Miért lehet fontos ezt a darabot ma megnézni? Van-e célközönségetek?

– A darab központi témája a reménytelenség és a kiégés. Ez a probléma pedig igen sokakat érint. Mivel négy különböző élethelyzetben lévő nőt láthatunk, ezért nagy valószínűséggel minden nő  megtalálja azt a karaktert vagy problémát, amelyikkel azonosulni tud. Mert vagy volt, vagy lesz, vagy épp abban a helyzetben van vagy szeretne lenni. A darab az előítéletekről is lerántja a leplet. Sokszor nem is gondoljuk, hogy aki mellettünk ül a metrón, talán egészen hasonló problémákkal küzd, mint mi. Vagy attól, hogy egy általtunk vágyott élethelyzetben van, még ugyanúgy lehetnek problémái.

NégyN
Fotók: Álmosd Phaedra

Az előadás célközönsége nem csak a nők. A férfiak számára is új felismeréseket tartogat mindamellett, hogy szórakoztató és elgondolkodtató. Volt egy fiatalember, aki az előadás után azt mondta, hogy ő ennek határása értette meg az édesanyját. Az is előfordul, hogy az előadást megnéző nők elküldik a következő előadásra a férjüket vagy a párjukat. A darab egyben motivációs előadás is. Elmozdulásra, új lendületre pedig mindenkinek szüksége van.

– A májusi események után hol lesz látható előreláthatólag vagy milyen más darab/ est van esetleg kilátásban?

– Előreláthatólag a Bohém Pinceszínházban játsszuk majd tovább az előadást a következő évadban. Tervben vannak más előadások is, például a fiatalabb korosztály számára, valamint egy más jellegű női témákat feldolgozó előadás. Felmerült a férfiváltozat gondolata is, de egyelőre a NégyN-t szeretnénk minél több helyre, minél több emberhez eljuttatni.

interjú nők független színház szávai katalin
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMegújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház
Következő bejegyzés Az élet titka – Ina Sznarszkaja versei

Ajánlott Bejegyzések

Keller András - fotó: Cseke Csilla
Intermezzo

Megalakult a Magyar Muzsikusok Szövetsége

2023. június 7.3 perc olvasás
Szalóki Ági és Eredics Áron
Fesztivál Akadémia

„Van egy közös szál, ami összeköt zeneileg” – Interjú Szalóki Ágival és Eredics Áronnal

2023. június 7.6 perc olvasás
Hölderlin - forrás: wikipedia
Intermezzo

Hölderlin, a tragikus sorsú költő, aki Ligetit is megihlette

2023. június 7.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
nyelvtanulás Promóció

Érdemes külföldön nyelvet tanulni? – Az utazók szerint egyértelmű igen a válasz!

Ünnepi Könyvhét - forrás: MKKE Promóció

Újra várják az olvasás szerelmeseit a 94. Ünnepi Könyvhéten

Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak: Anatomies Promóció

Performing Poland – Lengyel női alkotók performanszaiból rendez fesztivált a Grotowski Intézet az Artusban

Promóció

Ismét jön a néptánc ünnepe, a 28. Duna Karnevál

Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

VEB 2023
- forrás: Magyar Mozgókép Fesztivál VEB 2023

Indul az idei Magyar Mozgókép Fesztivál

Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.