• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Oroszlánkörmök PR Intermezzo Zene

A legjobbra törekvés – Interjú Borbíró Mátéval

Szerző: Varga Veronika2023. szeptember 15.
Facebook Twitter E-mail
Borbíró Máté
Borbíró Máté

Borbíró Máté kürtművész fiatal kora ellenére nemcsak igen tapasztalt zenekari muzsikus, tanárként és szólistaként is kiemelkedő munkát végez, amit a PFZ csapata 2023-ban az ÉV ZENEKARI MŰVÉSZE díjjal jutalmazott. A zenei szakmáról, annak számos aspektusát érintve beszélgettünk Borbíró Mátéval, aki megosztotta velünk gondolatait a Pannon Filharmonikusok sikerének titkáról és az új évad hátteréről is.

– Hat éve játszik a Pannon Filharmonikusoknál. Miért épp őket választotta?

– Amikor a PFZ-nél próbajátékot hirdettek kürt állásra, én még Németországban tanultam és közben egy zeneiskolában oktattam. Az akkori tanárom, Zempléni Szabolcs említette, hogy lesz egy üresedés a pécsi zenekarnál, ami szerinte nagyon jó lehetőség. Elkezdtünk felkészülni a próbajátékra, amit sikeresen abszolváltam is, így kerültem az együttesbe.

– Miből áll egy próbajáték?

– A próbajátékot egész egyszerűen állásinterjúnak is nevezhetnénk. Ez egy többfordulós esemény szokott lenni – az első még anonim módon, függöny mögött zajlik –, ahol hangszerenként vannak kötelezően bemutatandó darabok. Az eljátszásra kért művet specifikusan a zenekar tagjai vagy a karmester választja ki egy standardnak mondható repertoárból, illetve a későbbi fordulókban már olyan zenekari szemelvényeket kell előadni, amelyekkel mindenképp találkozni fog a zenész a pályája során.

– Van olyan, hogy nem vesznek fel egyetlen jelentkezőt sem?

– Igen, egyre szigorúbbak a próbajátékok, egyre magasabbak az elvárások, hiszen rengeteg zenész tanul külföldön, akik mind kiemelkedő színvonalú oktatásban részesülnek, tehát mondhatni, mindenki nívós előadást produkál. A próbajátékokon ilyenkor már olyan szubjektív tényezők is dönthetnek, mint a hangszín vagy az artikuláció. Németországban például nagyon sűrűn előfordul, hogy félbeszakítanak egy próbajátékot, mert nem találják meg a megfelelő jelentkezőt. És ez már nem csak nagy, neves együtteseknél történik meg, egyre gyakrabban hallani ilyet közepes méretű zenekarok esetében is. Megesik, hogy hiába jut be az ember a döntőbe másodmagával, végül nem vesznek fel senkit.

– A PFZ-ben is megjelenik ez a magas elvárás és zenei színvonal?

– Mielőtt odakerültem, erről személyesen nem volt tapasztalatom, hiszen korábban nem játszottam a PFZ−vel. Aztán amikor a zenekar tagja lettem, rögtön az első projektem egy Bruckner-szimfónia volt, a negyedik, ami kürtös szemmel nézve meglehetősen komplikált anyag. A zenekar már az első próbán kiválóan teljesített, és ezt a színvonalat azóta is változatlannak látom, leállások és nyári szünet ide vagy oda. Ezt a teljesítményt az is segíti, hogy a kitűnő Kodály Központban élhetjük a mindennapjainkat, ahol próbára, gyakorlásra is lehetőséget kapunk, ami nem minden zenekarnak adatik meg.

Borbíró Máté és a PFZ kürtművészei - fotó: Bublik Róbert / PFZ
Borbíró Máté és a PFZ kürtművészei – fotó: Bublik Róbert / PFZ

– Mit emelne ki az elmúlt hat év pozitív élményeiből?

– Három évvel ezelőtt abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy Schumann négy kürtre íródott versenyművét játszhattam szólistaként kollégáimmal, Varga Ferenccel és Pétersz Árpáddal, ami nemcsak azért volt számomra nagy öröm, mert egy kifejezetten nehéz darabról van szó, hanem azért is, mert egykori tanárommal együtt állhattunk színpadra. Nagy megtiszteltetésként éltem meg a zenekar és a vezetőség részéről, hogy méltónak tartottak a feladatra, és boldog voltam, hogy Zempléni Szabolcs is úgy nézett erre a koncertre, mint a közös szakmai utunk egy mérföldkövére.

– Véleménye szerint miben áll a PFZ népszerűségének titka?

– Szerintem a megfelelő műsorválasztás és a megcélzott közönség egymásra találása adja széles hallgatói bázisunkat és a látogatottságunkat. A Kodály Központon kívül vannak bérletes koncertjeink a Müpában is, és sorozatunk a bécsi Musikvereinben. Ezen felül van egy igen sikeres Flört elnevezésű programsorozatunk, ami direkt a fiatal felnőtt korosztályt célozza meg, tehát a zenei edukáció egy nagyon fontos része. Mindenki tudja és látja, hogy a koncerttermek közönsége egyre inkább őszül, azaz, ha szétnézünk, egyre több idős embert látunk. Ez pedig elgondolkodtató, és ha nem is most, de az elkövetkezendő 5−10 évre előrevetítve problémát jelenthet. A PFZ−vel kifejezetten igyekszünk megcélozni a fiatalokat, ilyenkor a karmester is mikrofont ragad, mesél a darabokról, amelyeknek kiválasztásakor figyelünk arra, hogy befogadhatóak legyenek ennek a korosztálynak is. Emellett a Kodály Központban egyes bérletes koncertünk előtt vendégül látunk olyan hátrányos helyzetű és fogyatékossággal élő zenebarátokat, akik ritkábban vagy nem is jutnak el koncertekre. Láthatóan nagyon leköti őket a zene. Ez a figyelem a színpadról is érzékelhető.

Ide kapcsolódik:
A következő évadban is ott lesz a Müpában a Pannon Filharmonikusok

– Miket szeretne a következő évadban zeneileg elérni?

– Nagy büszkeség számomra, hogy idén a zenekar belső szavazásán az Év zenekari művészének választottak, ennek igyekszem is megfelelni, és természetesen nem hátradőlve tölteni az évet. Érdekes párhuzam, hogy amikor a pécsi zenekarhoz kerültem, az első koncertjeim egyike volt Bruckner IV. szimfóniája, amelyben igen nehéz a kürtszólam, és a most következő évadunkban is műsorra tűztük, ráadásul eljátsszuk a Musikvereinben is. Ez a koncert nagy felkészültséget igényel, nagy kihívást jelent. Ilyen lesz Beethoven IX. szimfóniája a Magyar Rádió Énekkarával, ami elképesztő munka lesz.

 – Csak olyan koncertműsorokat játszik, amiket szeret?

– Természetesen nem, de egy zenész mindenben meg tudja találni a szépséget, ami emelkedetté teszi a koncertélményt – mindenki számára. A hétköznapokban sok a munka, de mindig a legjobb teljesítményre törekszünk.

– Bizonyára az is motiváló, hogy neves színpadokon játszanak. Ahogy már említette, ez a következő évadban sem lesz másképp. Mi a véleménye a szezon frappáns mottójáról?

– A kollégákkal már beszélgettünk arról, hogy ez mi mindent jelenthet. Azt gondolom, hogy az „Ott van” mottó egyrészt mesél a PFZ nívós fellépéseiről, ha pedig kicsit távolabbról nézek e két szó mögé, meg kell említeni a magyar művész-, illetve kulturális élet jelenét, amelyben a zenekarok léte nagyon bizonytalanná vált – a támogatások hiánya kapcsán felmerült, hogy több közülük esetleg meg is fog szűnni az országban. A PFZ példája mindemellett jól mutatja, hogy igenis van létjogosultsága a komolyzenei együtteseknek, és hogy milyen nagy igény van a koncertekre. A mi hangversenyeink szinte mindig telt házzal vagy közel telt házzal zajlanak, nemcsak Pécsett, hanem Budapesten és Bécsben is.

borbíró máté interjú kürt pannon filharmonikusok pfz
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésFesztiválok Kismartontól Veszprémig a Papageno Klasszikban
Következő bejegyzés A Concerto Budapest ismét meghódítja Nagy-Britannia és Írország szívét

Ajánlott Bejegyzések

Szentpáli Roland - fotó: Raffay Zsófi
Intermezzo

Bakelitlemez, twoba, egyszemélyes zenekar – Magyar találmányok a zenében

2023. október 1.3 perc olvasás
A veszprémi Csermák Antal Alapfokú Művészeti Iskola
VEB 2023

Mini Carnegie Hall – Új koncertsorozat indul Veszprémben

2023. október 1.1 perc olvasás
Balogh Máté - fotó: Nagyillés Szilárd
Magyar Zene Háza

Újszerű és szellemes kórusművek a Zene Házában – Interjú Balogh Máté zeneszerzővel

2023. október 1.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Balázs János - fotó: Emmer László Zene

Balázs János: „Mindig ott van a lehetőség, hogy valami új szülessen”

A Varázsceruza – Hagyj nyomot a világban Pásztor Annával c. program sajtótájékoztatója Promóció

Fogyatékossággal élők számára hirdetnek zenei tehetségkutatót Pásztor Anna mentorálásával

Promóció

EGY ÉLETEM – Életrajzi stand-up indul a MOMKultban

Szabó Sipos Barnabás - forrás: YouTube Film

Melange – Légy részese egy független kisjátékfilmnek!

Szendy Szilvi a Mária főhadnagyban - fotó: Juhász Éva Promóció

Nem csak a tarotkártya csillaga – Beszélgetés Szendy Szilvivel

PR

Jubileumi évadot ünnepel az óbudai 3K

PR

Kultúra, gasztronómia, szórakozás – jön a Frankel Piknik

Promóció

Milyen nyelvtudásra van szükségünk?

Góbé - fotó: Komróczki Dia Promóció

Folks&Classics – Közös projektre készül a Góbé és a KamaraSzólisták

Jelenet az ÁLARCOK című előadásból - fotó: Csudai Sándor Promóció

A zene világnapján ismét műsorra tűzi ÁLARCOK című előadását a Honvéd Férfikar

Lukács Péter Promóció

Az engesztelés napja – Lukács Péter koncertje a Zenetudományi Intézetben

Promóció

Hamarosan nyit a 28. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Jennifer Pike - forrás: Arno Zene

Jennifer Pike: „Kicsit olyan ez, mint a hegymászás”

Ránki Fülöp - fotó: Radnóti Róza Promóció

Csönd-zsák koncertek Devich Gergellyel és Ránki Fülöppel

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

VEB 2023
A veszprémi Csermák Antal Alapfokú Művészeti Iskola VEB 2023

Mini Carnegie Hall – Új koncertsorozat indul Veszprémben

Veszprém VEB 2023

Ősszel is több száz programmal vár a Veszprém-Balaton régió

Together! - fotó: Vámosi Patrik, VEB2023 EKF VEB 2023

Formabontó cirkuszi előadásokkal vár a Together! sorozat Veszprémben

Szent Mauríciusz Kórus - fotó: Oláh Gergely Máté VEB 2023

Gellért Ünnep – Korok és műfajok találkozása Bakonybélben

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

Csabay Domonkos, Hordós Johanna és Hartmann Domonkos (balról jobbra) VEB 2023

Veszprémiek a nagyvilágban – Koncertsorozat indul Európa Kulturális Fővárosában

Magda-lak - Fotó: Forintos-Berki Judit Intermezzo

Múltidéző napok Balatonalmádiban – Nyitott házak ünnepe

VEB 2023

Bemutatták a XI. Music Hungary Konferencia programját

Veszprém VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és a Balaton szeptemberben

Veszprém Folk VEB 2023

Az élő népművészetet mutatja be a Veszprém Folk fesztivál

Manu Chao a BALKAN:MOST-on - fotó: Kovács Bálint BALKAN:MOST

Nagy sikerrel zárult az első BALKAN:MOST Fesztivál

Kincset érő közösség - forrás: MNM VEB 2023

Fúziós jazzkoncerttel zárul a Villa Romana Baláca kiállítása

Zarina Prvasevda - forrás: BALKÁN:MOST BALKAN:MOST

Balkán, ahogy még nem hallottad

Altalena cselló - fotó: Sepsi Botond JM blog

Tizedik alkalommal rendezik meg a David Popper Nemzetközi Csellóversenyt

Erzsébet N. Hamza (1944-2022): Vázák 1980 - forrás: Dornyai Béla Museum Intermezzo

A magyar üvegművészet különleges alkotásai mutatkoznak be Velencében

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.