Most végre kiderült, mit takar a lefestett fal, és ezzel arra is fény derült, hogy mi állhat a levélben, amit a Vermeer-festmény leánya olvas.
Jan Vermeer: Levelet olvasó lány nyitott ablaknál című festményét 2017-ben kezdték restaurálni és már a vizsgálatok során felfedezték, hogy a főalak mögötti üres falnak látszó felület alatt egy másik alak bújik meg. A különféle módszerekkel, többek közt röntgen- és infravörössugarakkal, valamint mikroszkóppal végzett előzetes felmérések során az is világossá vált, hogy a változtatásokat nem az eredeti alkotó eszközölte. Évtizedekkel Vermeer halála után festették le a lány háta mögötti falat.
A restaurálásra megbízást adó Staatliche Kunstsammlungen Dresden (Dresdai Állami Művészeti Gyűjtemény) 2018 elején úgy határozott, hogy az eredeti, a festő szándéka szerinti állapotot állítsák vissza a restaurálást végző szakemberek. Vagyis a felülfestés eltávolításáról döntöttek.
A festmény helyreállítása 2021 elején fejeződött be, így hamarosan a közönség élőben is láthatja annak eredményét. Az már a most közölt fotókból is látszik, hogy jelentősen megváltoztatta a festmény hangulatát a felülfestés alól előkerült alak, egy Cupido. A szerelem gyerekalakban megjelenő istene egy íjat és nyilakat tart a kezében, lába alatt pedig két álarc látható.
A „kép a képben” megoldás egyfajta értelmezést kínál a kép másik feléhez. Feltehetően arra utal, hogy a lány szerelmeslevelet olvas. Az pedig, hogy a rejtőzködést jelentő álarcok a földön hevernek arra utalhat, hogy az állhatatos szerelem legyőzi az alakoskodást és az álnokságot.
„Vermeer a Levelet olvasó lány nyitott ablaknál-lal talált rá a saját stílusára” – magyarázta Stephan Koja, a Régi mesterek gyűjteményének igazgatója. „Ezt a képét olyan művek sora követte, melyen magányos alakok – elsősorban nők – tartanak szünetet valamilyen tevékenység közben, hogy pihenjenek vagy elmerengjenek. Vermeer ezeken az alkotásokon a létünk alapvető kérdéseit boncolgatja. Ez nagyon jól megfigyelhető a Levelet olvasó… festményen, melyet csak így, a háttérben álló alak felfedezésével tudunk helyesen értelmezni. Korábban csupán egy eltorzított képünk volt. Most végre megérthetjük az életmű eme kulcsfontosságú darabját.”
A közönség a szeptember 10-én nyitó és 2022. január 2-án záró Johannes Vermeer. Vom Pausing kiállításon láthatja majd a képet, ahol egy történelmi hitelességű ébenfa keretben állítják ki a restaurált festményt.
Nem számít példátlannak, hogy a korábbi évszázadokban nem bántak olyan áhítattal a festményekkel, mint manapság. Ahogy arról már korábban beszámoltunk, Rembrandt Éjjeli őrjáratán is találhatóak felülfestések, illetve le is vágtak a kép széléről egy-egy csíkot.