Oratorikus kórkép, szerelmi háromszög és open jam

Ránki Fülöp - Fotó: Várhelyi Klára

Vannak versenyek, amikor a zsűrinek nehéz a dolga a döntéshozatalnál. Heti programajánlónk összeállítása nem verseny, de nekünk sem könnyű, higgyék el. Az ok – hogy némi képzavart okozzunk – prózai: a bőség zavara, ami a kortárs és a klasszikus alkotásokra, a tapasztalt és a pályakezdő művészekre egyaránt vonatkozik. Szerencsére!

Két nap, három opera

„Semmelweis hiábavalónak tűnő harcát megismerve fölmerült bennem a kérdés: vajon mi mit nem látunk a mai világ problémáiból, amiért majd száz év múlva azt mondják rólunk, hogy ostobák voltunk, mert nem ismertük fel a jelentőségüket? Elsősorban ez vonzott a történetben. Mindig találkozunk olyan helyzetekkel, amelyekben az igazságot nehéz elfogadni. Ilyen például a klímaváltozás kellemetlen valósága: elképesztő, hogy az emberek mennyire nem akarják elhinni, és milyen nagy mértékű a társadalomban ennek a tagadása. Számomra ehhez hasonló Semmelweis történetének a fő tanulsága, ami erőteljes, mély és általánosan emberi” – fogalmazott Ray Lustig zeneszerző a Semmelweis című operáról, amelyet október 15-én láthatnak ismét a Budapesti Operettszínházban.

„Erőteljes, mély és általánosan emberi” – operaszínpadon kel újra életre Semmelweis

Az egy felvonásos Trouble in Tahiti – a jazzes hangütés ne tévesszen meg senkit – Bernstein egyik legkorábbi és legsötétebb világú zenés színpadi műve, s az egyetlen, melynek a szövegét is maga írta. A kétszereplős minidráma a lehető leghétköznapibb helyzetet, egy házasság kiüresedését körvonalazza, keserű iróniával, ma is intenzív szembesítő erővel. Kétszereplős minidráma Fekete Gyula Római láz című kamaraoperája is, mely két, életüket elrendezettnek és kielégítőnek tekintő középkorú hölgy gondtalan csevegésével indul, ám a feltáruló múlt néhány részlete egyre feszültebbé teszi a kellemesnek ígérkező római teadélutánt. Van-e hatása a jelenre egy múltbéli szerelmiháromszög-történetnek, melynek két szereplője ugyanahhoz az asztalhoz ül le? S vajon milyen következményei lehetnek annak, ha az egykori szerepek csak utólag tisztázódnak? A két művet október 20-án, a CAFe Budapest keretében láthatják az érdeklődők a Zeneakadémián.

Mi a Bernstein-titok?

Nagy klasszikusok fiatal művészektől

Ismerkedjünk fiatalokkal! A héten több alkalom is kínálkozik erre, bár e hangversenyek fellépői fiatal koruk ellenére egyáltalán nem kezdők, hanem tapasztalt és kiemelkedő tehetségű, többszörös versenygyőztes művésznek számítanak. Október 15-én az Olasz Intézetben Alex Trolese játszik, a Müpában, ahol a Zeneakadémia Rendkívüli Tehetségek Előkészítő Tagozatának növendékei koncerteznek. A Párbeszéd Házában, ahol a programsorozat művészeti vezetője Miranda Liu, október 16-án nemzetközi a fellépők listája, október 19-én a Zeneakadémián, ahol Ránki Fülöp lép fel. Október 17-én szokás szerint jammelhetnek a bátrak a Budapest Jazz Clubban. A legtöbbször fiatal zenészekböl álló triókhoz ezentúl szerdánként is bárki csatlakozhat, aki szeretné megtapasztalni a szabad, közös örömzenélés élményét.

Miranda Liu: „A zenében nem létezik korkülönbség”

Hihetetlen születésnap

Ritkán esik meg, hogy öt dobos vagy öt zongorista hallhatja, láthatja egymás játékát a színpadon, hogy fiatal tehetségek játszhatnak a nagyokkal, nagyoknak és hogy egymás után számos legendás formáció lép színpadra. Bár a koncert apropója egy kerek születésnap, egy jazz-szerkesztő sem válogathatta volna jobban össze azt a névsort, amellyel bemutatja a hazai jazzt, 2018-ban, frissen, üdén, szerethetően. Ez Szakcsi Jr. 50. születésnapja, amelyet október 15-én ünnepelnek a MOMKultban.