Korszakos mesterek és korszakos mesterművek

Kocsis Zoltán fotó: Kotschy Gábor / Müpa

Több zeneszerző is minimum duplázik a héten, akiknek nem csupán a gyakran játszott, slágerdarabnak számító művei csendülnek fel a héten. Dupláznak zenekarok is, ráadásul más-más koncertprogrammal.

Ingyenes koncertek

Rondo all’ongarese – november 6. 19.00, Pesti Vigadó

Fókuszban a cselló – november 6. 19.30, Pesti Vigadó

Mozart: Requiem – november 11. 19.00, Pesti Jézus szíve templom

Kocsis Zoltánra emlékeznek a Nemzeti Filharmonikusok

A Nemzeti Filharmonikusokat majdnem két évtizeden át vezető egykori fő-zeneigazgatóra, Kocsis Zoltánra emlékeznek együttesei, halála napján, november 6-án, a Müpában. Az est során elhangzik Chopin f-moll zongoraversenye, op. 21., Boros Misi előadásában, majd az autonóm zeneszerző, Antal Mária művének ősbemutatójával, Az Áramlat című darabbal folytatódik a megemlékezés. A programot Rachmaninov alkotása, a Harangok zárja, amelyben a szerző az emberi élet egy-egy nagy eseményét dolgozta fel. A koncertet Hamar Zsolt vezényli. A hét folyamán még egy alkalommal hallhatjuk az együttest: november 11-én este az Olasz Kultúrintézetben Poulenc Emberi hang című műve, valamint Petrovics Emil Lysistrate című vígoperája csendül fel Horváth István, Kertesi Ingrid, Kolonits Klára és Váradi Zita közreműködésével.

Baranyay László zongoraestje a Zeneakadémián

Baranyay László (fotó: Benkó Sándor / Zeneakadémia)

Bach, Bartók és Beethoven művei szólalnak meg Baranyay László november 6-i estjének első részében, a második félidőt pedig Schubert 1826-ban komponált négytételes G-dúr zongoraszonátája tölti ki. Ez volt az utolsó szonáta, amely még a zeneköltő életében nyomtatásban megjelenhetett. Schumann ezt érezte a legtökéletesebbnek a Schubert-szonáták közül, és Szvjatoszlav Richter is ezt nevezte kedvencének.

Kovács János, Lully és Berlioz

Lully és Berlioz a francia zene két korszakos, stílusteremtő mestere. Mindketten nagyszabású kompozíciót írtak az egyik legrégebbi latin nyelvű himnusz, a Te Deum szövegére. Lully darabja jól példázza, hogy miért  nevezzük őt a francia barokk stílusteremtő mesterének, míg Berlioz fantasztikus dimenziói az eredeti elképzelés szerint az orgona hangjában, a százhatvan tagú zenekarban, a több mint száz énekesből álló kórusban és a hatszáz főt számláló gyermekkórusban teljesednek ki. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara november 8-án a Müpában adja elő a műveket.

Dupla Haydn és Mozart (egy kis Strauss-szal)

Takács Nagy Gábor – fotó: Zeneakadémia

„Haydn és Mozart zenéjében meleg és humánus tartalmat érzek, mindent elsöprő pozitív életerőt és szeretetet embertársaik iránt” – mondja az este karmestere, Takács-Nagy Gábor, aki ebben az évadban újabb két koncertet szentel a zeneszerzőzseniknek a BFZ élén. Műsoron Mozart D-dúr divertimentója és 32. (G-dúr) szimfóniája, Haydn A lakatlan sziget című darabjának nyitánya és az 52. (c-moll) szimfónia, továbbá Richard Strauss 1. (Esz-dúr) kürtversenye, amelyet Bereczky Dávid ad elő. A különleges műsor november 8-án és 10-én is hallható a Zeneakadémián.

Händel és Háry az Óbudai Danubia Zenekartól

Két nap, két szerző, egy zenekar, egy helyszín. A rébuszok helyett konkretizáljunk és neveítsünk: november 9-én és 10-én Händel és Kodály műveit játssza az Óbudai Dohnányi Zenekar a BMC-ben. Bár Händel művészete elsősorban az énekhang köré fókuszálódott, életét végigkísérik a különböző célokra komponált instrumentális művek, amelyek a kezdeti években kiváló lehetőséget adtak a fiatal zseninek előadói képességei megcsillantására. A legelső és legutolsó ismert kamaramű közé különböző típusú versenyművek ékelődnek az első estén. A másodikon pedig Kodály Zoltán zenéjével a magyar irodalom egyik legszebb és legszórakoztatóbb meséjét kelti életre a zenekar az Operaház két ifjú csillagával, Kun Ágnes Annával és Haja Zsolttal a főszerepben.

Horti Lilla Puccini-estje

Horti Lilla – forrás: Zeneakadémia

A Junior Prima-díjas Horti Lilla, aki a 2016-os II. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen második helyezést ért el, november 9-én egy születésnapos szerző, Puccini műveiből válogat a Magyar Rádió Márványtermében. Azt már az Erkel Színházban megtudhattuk, hogy a fiatal énekesnő a Bohémélet Mimijeként milyen kiválóan érti és érzi a 160 éve született zeneszerző világát, ezúttal azonban más oldaláról is megismerhetjük a komponistát és az előadót is, akinek a pódiumon partnerei Virág Emese és Wiedemann Bernadett lesznek.