Zenés évbúcsú és évköszöntés – #Papagenda

Fischer Ádám - fotó: Csibi Szilvia / Müpa

Micsoda város Budapest: a hagyományos pezsgős koccintás és a bőséghozó lencseleves után vehetjük a kabátot, húzhatjuk a csizmát, és indulhatunk a nagy tradícióval rendelkező és hagyományteremtő jelleggel induló újévi hangversenyekre. 2019 első napjai további különlegességeket tartogatnak: egy jelentős muzsikusokból álló, de frissen alakult együttes bemutatkozását és korunk egyik legfontosabb zeneszerzőjének születésnapi ünneplését.

Az Amadinda Ütőegyüttes és Presser Gábor szilveszteri koncertje

Amadinda

A hagyományos december 31-i óévbúcsúztató–újévet köszöntő hangverseny egyik legfőbb vonzerejét azok a produkciók jelentik, amelyek ritkán, vagy soha nem hangzottak még el, vagy kizárólag egyszer, ez alkalommal hallhatóak. Az első rész hagyományosan az Amadinda repertoárjának legnépszerűbb darabjaiból épül fel. Az éjfél előtti perceket Bach zenéje, az utolsó óévi pillanatokat az Amadinda gongjainak zúgása tölti ki. A második rész Presser Gáboré és a megismételhetetlen pillanatoké.

Újévi Teremtés

A mű újévi előadói hagyományát lehetett volna úgy is alakítani, hogy Fischer Ádám vezényletével mindig ugyanaz a zenekar, kórus és szólistagárda lép a Müpa színpadára, ezúttal azonban ismét újabb színek és hangsúlyok tárulnak fel előttünk a Düsseldorfi Tonhalle együttese, a Magyar Rádió Énekkara, az egyiptomi szoprán, Fatima Said valamint Uwe Stickert és Sebestyén Miklós közreműködésével. Délelőtt a fiatalokat várja a karmester és a zenekar, a szólisták Rácz Rita, Megyesi Zoltán és Cser Krisztián lesznek.

Évindítás fiatal tehetségekkel

A Zeneakadémia saját, szokatlan és friss koncepciót követő rendezvénnyel csatlakozik az ünnepi hagyományhoz: az intézmény újévi hangversenyén ugyanis az egyetem diákjai lépnek fel Fülei Balázs, Árendás Péter és Binder Károly irányításával, hogy népzenei, klasszikus és jazzprodukciók egymásba öltésével mutassanak rá a különböző zenei látás- és előadásmódok változatosságában rejlő rokonságra és lényegi azonosságra.

Új kezdet – Hungarian Quartet

Hungarian Quartet: Homoki Gábor, Keller András, Fenyő László és Pilz János

A Keller András, Pilz János, Fenyő László és Homoki Gábor által alakított vonósnégyes három generáció tudását, tehetségét integrálva a Végh Sándor által alapított legendás Magyar Vonósnégyes 1972-ben félbeszakadt munkáját kívánja folytatni. Első, bemutatkozó koncertjükön január 4-én a Zeneakadémián Beethoven és Bartók kerül előtérbe, Schubert C-dúr vonósötösében pedig Perényi Miklós lesz partnerük.

IX. Foskolos Péter Hegedűgála

Foskolos Péter, a Budapesti Filharmóniai Társaság és az Operaház kiváló hegedűse évekkel ezelőtt álmodta meg, hogy hazánk legkiválóbb hegedűseivel gálakoncertek szervezésébe kezd. A Duna Palotában megrendezendő januári 4-i hangversenyen – immár kilencedik alkalommal – elsősorban romantikus művek csendülnek fel kamarazenekari kísérettel Kelemen Barnabás, Oláh Vilmos és Szabó Gábor előadásában.

Több húron mesélnek

A FUGA Barokk Napok keretében január 3-tól öt napon és hét koncerten át lanton, theorbán, barokk hegedűn, cimbalmon és klavikordon szól a zene, amelyet kiegészít az énekhang és klarinét. A rendezvénysorozathoz csatlakoznak a 4. Budapesti Klavikordnapok koncertjei és kurzusai, ahogy már a FUGA közönsége megszokhatta: kortárs kontextusba helyezve a régit.

Eötvös Péter 75

Eötvös Péter

2019. január 2-án lesz hetvenöt éves Eötvös Péter, akit az utóbbi fél évszázad egyik legjelentősebb – s ami a kortárs zenében nem feltétlenül jár ezzel együtt –, legjátszottabb zeneszerzője. A január 5-i BMC-beli születésnapi est műsorában az új évezredben született művek, főként kamaradarabok szerepelnek, melyek jó része először lesz hallható Magyarországon, de a bemutató előtti verziójában felcsendül az Alessandro Baricco Selyem című regénye nyomán komponált, öt hangszerre és narrátorra írott melodráma, a Secret Kiss is, mégpedig Molnár Piroska főszereplésével.