Szem-fény-vesztés

Orosz István: Szembogár

Szem-fény-vesztés címmel április 22-től július 1-jéig látható az Orosz István grafikusművész és Polgár Botond szobrászművész alkotásaiból válogatott tárlat a KOGART idén 5. születésnapját ünneplő tihanyi galériájában.

Az emlékezet rekonstrukció: időképek, benyomások, illatok, hangok, színek és tapintások újrarendezése. Egy fiktív világ, amelyet az előre rendelkezésünkre álló darabkákból illesztünk össze – minden egyes visszaemlékezéssel egyre inkább vágyainkhoz igazítva.

KOGART Tihany

Orosz István és Polgár Botond a klasszikus művészeti hagyományban gyökerező előképekre épít, de nem a megszokott struktúrákat követve rendezi azokat szekvenciákba. Ellenkezőleg, új gondolati pályákat kutatva az emlékezet és a képzelet határait feszegetik és a horizontvonalon túlra pillantanak. Orosz István anamorfózisaival és illuzionisztikus tereivel, Polgár Botond pedig az emlékezetben csak töredékesen megmaradt és a képzeletből csak félig előlépett szobraival nem az elképzelhetőt mutatják be, hanem a maguk módján az elképzelhetetlen ábrázolhatóságára tesznek kísérletet.

Orosz István a magyar kortárs grafika meghatározó alakja, aki Albrecht Dürer és M.C. Escher szellemi rokonaként műveli és feszíti töréspontig a grafika médiumának lehetőségeit: illuzionisztikus terei többek optikai bravúroknál. Magára az optikai mechanizmusaira mutat rá a művész, amely leginkább az anamorfózis műfajának Orosz grafikáin való felélesztésében nyilvánul meg: a rajz síkjában torzítva megjelenő rejtélyt a térbe kiemelve hozza játékba a művész, egyfajta értelmezési háromszöget teremtve a mű kettőssége és a néző között.

Polgár Botond: Lilith

Polgár Botond a szó klasszikus értelmében vett szobrász – a sculptura, a faragás mestere. Választott anyagából nem építkezik, hanem elvesz, vagy ha úgy tetszik lefejti a műről a karakteréhez nem szükséges matériát. Polgár munkamódszere közös kulturális emlékeinkből táplálkozva inkább az emlékezet folyamatait követi le: a kőből kibontott alak csak annyira tűnik elő, amennyire fel tudjuk idézni, és már eleve egyfajta felfedezésre váró történettől terhelt. A művész szobrai olyanok, mintha az egykori egész sérült volna, hegeik pedig immár hozzá tartoznak legendájukhoz, felidézve a nem láthatót, az elveszett jelentéssel többé már meg-nem-jeleníthetőt.

A kiállításnak helyet adó galéria 2013 nyarán azzal a céllal nyílt Tihany szívében, hogy a Balatonra érkezők a környék jól ismert és közkedvelt látnivalói mellett egy egész évben látogatható intézményben a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány kiállításai által nyújtott élményeket is megismerhessék. Az épületben Borsos Miklós szobrászművész állandó kiállítása mellett klasszikus és kortárs műveket egyaránt felvonultató időszaki kiállítások, tárlatvezetések és egyéb kulturális programok is várják a látogatókat.

További információ a kiállításról itt olvasható.